Avionul electric uşor decolează pentru un cer mai "verde"
Autor: Antonia Popescu
Data publicării:
Avionul electric uşor decolează pentru un cer mai "verde"
Avionul electric uşor decolează pentru un cer mai "verde"
Un avion cu două locuri, uşor, manevrabil şi, mai presus de toate, electric va putea fi văzut, mai degrabă decât auzit, din ce în ce mai des pe cerul european. Velis Electro îşi ia zborul în deplină transformare a unui sector aeronautic aflat în căutare de soluţii pentru reducerea impactul său asupra mediului, relatează joi AFP.

Avionul cu două locuri al producătorului sloven Pipistrel este singura aeronavă electrică certificată de Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aviaţiei (EASA), în iunie 2020.

Pe pista aeroclubului din Brest, în vestul Franţei, avionul monomotor care cântăreşte doar 428 de kilograme, cu tot cu baterii, decolează în timp foarte scurt, fără a fi necesară încălzirea motorului. Pe pistă, nu se aude decât zgomotul produs de cele trei palete ale elicei sale, ca un ventilator de mari dimensiuni.

La aproximativ 300 de metri distanţă de sol şi la o viteză de 170 km/h, zgomotul se îmbină cu cel al fluxului de aer care trece peste carlingă.

COD ROȘU în acest județ. Ploi și vijelii puternice

"Liniştea din acest avion este destul de uimitoare, este într-adevăr foarte plăcută", a declarat Damien Nicolle, pilot al companiei Finistair, care închiriază - alături de aeroclubul din Brest - companiei Green Aerolease unul dintre cele 50 de avioane electrice pe care le-a achiziţionat de la Pipistrel.

În termen de trei ani, compania de închiriere de aeronave uşoare intenţionează să propună un număr de 200 în Europa. Aceasta a închiriat recent două Forţelor Aeriene Daneze, instituţie care a salutat o "premieră mondială" şi un prim pas în cadrul demersurilor de reducere a emisiilor de carbon.

"Decarbonizarea lumii aviaţiei este în curs, cel puţin în zona aviaţiei uşoare", a declarat Charles Cabillic, fondatorul Green Aerolease şi al platformei OpenFly, care propune avioane spre închiriere.

Sectorul aeronautic s-a angajat pe un drum lung spre reducerea impactului său asupra mediului şi a volumului de emisii de CO2, care conduc la încălzirea globală.

Propulsia electrică este limitată în prezent la avioanele mici şi la viitoarele taxiuri zburătoare din zonele urbane. Greutatea bateriilor necesare pentru stocarea energiei o face nepotrivită pentru avioane.

"Ca un autobuz"

"Chiar şi presupunând că ar putea fi capabile să stocheze de cinci ori mai multă energie pe kilogram decât în prezent, ar fi nevoie de 170 de tone de baterii pentru a permite unui (Airbus) A320 să zboare de la Paris la Toulouse, de peste două ori greutatea sa maximă la decolare", a explicat în urmă cu un an Patrick Gandil, pe atunci director general al aviaţiei civile (DGAC) din Franţa.

Pentru avioanele mai mici, o zonă de dezvoltare este propulsia electrică hibridă: în anumite faze ale zborului, cum ar fi decolarea, un motor electric furnizează energie suplimentară motorului termic, bateriile fiind reîncărcate în timpul zborului.

Compania VoltAéro, cu sediul în apropiere de Royan (vest), a lansat de asemenea, în scop demonstrativ, un avion hibrid electric ce poate găzdui până la zece persoane. "Acest avion poate efectua zboruri de două ore şi jumătate", a dat asigurări Jean Botti, CEO-ul companiei, care speră să obţină certificarea până la sfârşitul anului 2022.

Pe termen mai lung, cercetările se concentrează asupra celulei de combustibil pentru alimentarea unui motor electric nemaifiind nevoie de baterii - electricitatea ar fi produsă la bord prin reacţia chimică dintre oxigenul preluat din aer şi hidrogenul lichid stocat în rezervoare.

Această cercetare diferă de cea care stă la baza avionului cu hidrogen, în cazul căruia acesta din urmă este ars direct într-un motor termic.

"Sectorul aviaţiei este în plină transformare", a concluzionat Jean-Pascal Gayant, profesor de economie la Universitatea Le Mans (vest). Odată cu avionul electric, "utilizările se vor schimba, fără îndoială".

"Aviaţia la cerere face posibilă, prin tehnologia digitală, rezervarea unei aeronave în câteva secunde, fără nici o constrângere, astfel aviaţia electrică şi hibridă va permite acest lucru la un cost accesibil", a precizat Charles Cabillic.

Costul energiei electrice pentru o oră de zbor în Velis Electro, care are în prezent o autonomie de o oră (la puţin sub o oră de încărcare), este cuprins între doi şi trei euro. "Ne putem imagina un avion care zboară în permanenţă, toată ziua, ca un autobuz", a spus el.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Lucrările la magistrala de metrou M6 avansează - Video

Lucrările la Magistrala 6 de metrou, care va face...

Cursul BNR. Leul a scăzut față de euro, aurul s-a scumpit

Banca Națională a României a calculat valoarea leului...

România importă mai multe gaze ca anul trecut

România a început anul cu un import mai mare de gaze...

Economia Japoniei s-a contractat în primul trimestru

Economia Japoniei a scăzut în primul trimestru iar yenul...

Cum va fi eliminată plafonarea prețurilor la energie

Ministerul Energiei a lansat în dezbatere publică...

După 55 de activitate, Chevron părăsește Marea Nordului

Chevron urmează să lanseze operațiunea de vânzare...

Sony prezintă două noi smartphone-uri Xperia

Sony își reînnoiește gama Xperia cu două smartphone-uri...

Ce este Project Astra de la Google

Inteligența artificială și realitatea augmentată vor...

Pentru JO 2024, armele pentru scrimă sunt fabricate manual

„O meserie atipică, cu oameni atipici”: la Blaise...


pixel