Bruxelles-ul vrea în Europa linii de cale ferată cu același ecartament

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Idee aplaudată de unii, respinsă de alții
Idee aplaudată de unii, respinsă de alții
Este vorba despre o măsură menită să simplifice transportul de mărfuri.

Comisia Europeană ar dori ca marile căi ferate de pe continent să fie aduse la același ecartament, pentru a evita transbordările anevoioase către Spania, Portugalia, țările baltice sau Ucraina.

În cadrul actualizării programului său de construcție a coridoarelor transeuropene (TEN-T), Comisia a propus, la sfârșitul lunii iulie, să se renunțe la conexiunile planificate cu Rusia și Belarus. În schimb, intenționează să integreze Moldova și Ucraina, aducând chiar una dintre aceste rute majore în portul Mariupol, distrus și ocupat de Moscova.

Potrivit textului, care va fi supus atenției statelor membre și deputaților europeni, Bruxelles-ul dorește, de asemenea, ca noile linii de cale ferată să fie construite folosind ecartamentul standard de 1,435 metri, iar liniile existente în aceste coridoare să fie adaptate la acest ecartament, care urmează să devină standard pe întreg continentul.

Principalele căi ferate din majoritatea țărilor europene utilizează deja un ecartament de 1,435 metri între șine (ales ca standard în Marea Britanie în 1845 și utilizat, de atunci, pe scară largă în întreaga lume). Dar alte rețele au ecartamente diferite, ceea ce necesită transbordări sau utilizarea unor echipamente complexe pentru a permite trenurilor să-și continue drumul: fosta URSS cu statele baltice, Moldova, Ucraina, Belarus și Rusia (1,520 m), Finlanda (1,524 m), Irlanda (1,600 m) și Peninsula Iberică (1,668 m). "Trecerea la un ecartament standard european (...) are ca scop îmbunătățirea interoperabilității transportului feroviar în cadrul Uniunii și cu țările terțe vecine", a declarat pentru AFP surse de la Bruxelles. 

"Rețeaua europeană unificată"

"Dificultățile în exportul de cereale ucrainene, legate de ecartamentele feroviare incompatibile în prezent, ilustrează natura crucială a acestor eforturi", a subliniat interlocutorul agenției France Presse. Este o răsturnare istorică de situație istorică, în condițiile în care, până de curând, existau planuri de a construi o linie cu "ecartament rusesc" (1 520 m) prin Slovacia pentru a lega Ucraina de Viena. S-a vorbit despre facilitarea importului de bunuri chinezești pe calea ferată.

Dincolo de noile linii de cale ferată, statele vor avea la dispoziție doi ani pentru a prezenta la Bruxelles un plan de conversie, odată ce noul program TEN-T va fi adoptat. Vor dispune de "o marjă de apreciere" și pot decide asupra calendarului, a insistat Comisia. Dar vor trebui să justifice orice refuz printr-o analiză socio-economică. "Obiectivul pe termen lung este de a crea o rețea europeană unificată", se arată în textul european. Irlanda, complet izolată, nu este îngrijorată. În practică, Spania și-a construit deja noile linii și a legat portul Barcelona de Franța cu o cale ferată normală. La celălalt capăt al continentului, viitoarea legătură Rail Baltica ar trebui să traverseze cele trei state baltice de la nord la sud și să le conecteze la rețeaua poloneză, tot cu ecartament standard.

Conversia restului rețelei ar fi importantă din punct de vedere simbolic, dar dificil de realizat pe termen scurt, potrivit ministrului estonian al infrastructurii, Riina Sikkut, și ministrului leton al transporturilor, Talis Linkaits, potrivit radiodifuzorului public estonian ERR. Deși nu vorbește despre bani mulți, Comisia flutură subvenții europene în numele eliminării "barierelor din calea interoperabilității". O problemă care trebuie evitată este apariția unor probleme de compatibilitate în cadrul aceleiași țări, între coridoarele europene reconstruite cu ecartament standard și liniile de interes local care și-au păstrat ecartamentul din secolul al XIX-lea. Cele 27 de state membre urmează să adopte textul în septembrie.

Finlandezii, a căror rețea feroviară este legată de căile ferate suedeze doar printr-o singură linie în nordul țării, și-au exprimat deja dezacordul. Ministrul Transporturilor, Timo Harakka, solicită o derogare, afirmând că schimbarea ecartamentului "nu ar fi fezabilă din punct de vedere economic sau operațional".

Citește și Elvețienii au semnat cel mai mare contract din istoria căilor lor ferate

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Lingouri de aur / FOTO: Freepik
Stație de transformare / Foto: Freepik
foto: pexels.com
Concedieri / sursa foto: Freepik.com / Drazen Zigic
Aragaz / FOTO: Unsplash

Ungaria caută noi surse de aprovizionare cu gaz natural

O strategie menită să asigure un echilibru între...

Cu ochii pe mesaje / FOTO: Freepik
Om de afaceri / FOTO: Freepik

Companiile chineze se agață de dolarul american

Companiile chineze își păstrează dolarii,...

Sebastian Burduja. Foto: Crisan Andreescu
Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
SUA-China / FOTO: Freepik
Banca Naţională a României
Wall Street
Bună dimineața!
Tehnologie avansată / FOTO: Freepik

Suedezii propun asistentul virtual cu ”mii de fețe”

La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...

Centrala Iernut a Romgaz / Foto: Romgaz
Marcel Ciolacu

Guvernul prelungește plafonarea prețului la energie

Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...

Cu mâna întinsă / FOTO: Wikipedia

pixel