China a ”îngropat” țările sărace într-o CAPCANĂ a datoriilor

Autor: Andreea Craciun
Data actualizării:
Data publicării:
SUA anunţă că acordă 25 de milioane de dolari pentru a sprijini accesul la energie nucleară curată
SUA anunţă că acordă 25 de milioane de dolari pentru a sprijini accesul la energie nucleară curată
Firma americană AidData a calculat suma datoriilor acumulate de țările în curs de dezvoltare față de China în ultimii 20 de ani și a constatat că este mult mai mult decât s-a crezut anterior - 385 miliarde dolari. Principalul debitor este Rusia, cu 125 miliarde dolari. Cum a devenit creditor mondial și ce poate însemna pentru alte țări?

Laboratorul AidData, situat la Colegiul William & Mary a analizat un total de 13.427 de proiecte de dezvoltare în 165 de țări pe parcursul a 18 ani. Toate fac parte din inițiativa internațională a Chinei „One Belt and One Road”, iar suma datoriilor „ascunse” se ridică la 385 miliarde de dolari.

Sunt datorii necontabilizate de agențiile internaționale de rating, institute de cercetare și organizații interguvernamentale.În 42 de țări, astfel de împrumuturi oferite de China depășesc deja 10% din PIB-ul acestora. În medie, volumul datoriilor „ascunse” ale țărilor cu venituri mici și medii este se ridică la aproximativ 6% din PIB.

Directorul executiv al AidData, Brad Parks, a declarat pentru Financial Times că majoritatea acestor datorii nu apar în bilanțurile guvernamentale din țările în curs de dezvoltare. Mai mult, sunt situații când nici chiar guvernele habar nu au care este suma exactă a datoriei pe care vor trebui să o plătească în viitor.

Ce este „One Belt and One Road”

Obiectivul inițial al proiectului lui Xi Jinping a fost integrarea economiei Chinei în ecosistemul global prin dezvoltarea de noi mecanisme pentru parteneriatul economic regional, stimularea prosperității economice în țările implicate, consolidarea schimburilor și legăturilor culturale în toate domeniile și promovarea păcii și a dezvoltării durabile. Printre sarcinile importante de infrastructură ale proiectului se numără construcția de coridoare maritime și terestre între China și țările din Europa și Africa, precum și extinderea legăturilor economice.

Inițiativa a creat mai multe organizații: Banca Asiatică de Investiții în Infrastructură, Noua Alianță a Universității pentru Drumul Mătăsii, Alianța Strategică a Centurilor și Drumurilor a instituțiilor de învățământ superior și Uniunea pentru Turismul Orașelor.

Nu cu mult timp în urmă, analiștii au început să se arate îngrijorați în legătură cu povara datoriilor, care, ca urmare a acestui proiect, a căzut pe umerii unor țări precum Venezuela, Pakistan, Laos și Cambodgia. Potrivit unui studiu din 2018 realizat de Financial Times, printre țările selectate de China pentru cooperare în cadrul proiectului, majoritatea demonstrează un grad ridicat de riscuri economice în conformitate cu ratingurile OCDE și ale agențiilor de credit. 

Desigur, reprezentanții RPC declară rezultatele excepționale ale programului. În perioada 2017-2019, au fost construite podul de prietenie China-Malta din Malta, calea ferată Addis Abeba-Djibouti, terminalul portului Abu Dhabi din EAU și terminalul portului Kuantan din Malaezia, prima unitate a celei mai mari centrale hidroelectrice din Pakistan. În 2020, volumul schimburilor comerciale dintre China și țările din „One Belt and One Road” s-a ridicat la 1,35 trilioane de dolari, ceea ce reprezintă cu 0,7% mai mult decât în ​​2019, adică 29,1% din comerțul exterior al Chinei.

Citește și China lasă Europa fără gaze naturale? Ordinul autorităților de la Beijing

Șeful AidData, Brad Parks, a declarat într-un interviu acordat Reuters că, la o examinare mai atentă, rezultatele nu sunt atât de roz: „Un număr tot mai mare de politicieni din țările cu venituri mici și medii conservă proiecte mari de centură și drumuri din cauza prețurilor ridicate, corupției și probleme de durabilitate a datoriilor ”.

De unde au venit datoriile?

În ultimii 20 de ani, China a finanțat activ proiecte în țările în curs de dezvoltare. Potrivit AidData, China cheltuiește de două ori mai mult pentru proiecte internaționale de dezvoltare economică decât Statele Unite și alte economii mari- aproximativ 85 de miliarde de dolari pe an.

În cadrul proiectului său, China a investit peste 843 miliarde de dolari în construcția de drumuri, poduri, porturi și spitale în 163 de țări din Africa și Asia Centrală și aproape 70% din această sumă a fost acordată băncilor de stat și holdingurilor sub formă de credite. Împrumuturile nu au fost acordate băncilor centrale, ci altor jucători,a spus Parks. Potrivit CNBC, pentru fiecare subvenție acordată de China țărilor în curs de dezvoltare în acest timp, există 31 de împrumuturi.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bursa de pe Wall Street / FOTO: Freepik
Declaratia 100
Foto:Freepik.com
Strângere de mână / FOTO: Freepik
Foto: Pexels.com
Notificare telefon

Eset, avertizare pentru cei care au cont pe Spotify

Conturile Spotify reprezintă active digitale valoroase...

Încărcare mașină electrică / sursa foto: Freepik.com
Papa Francisc

Papa Francisc a murit

A încetat din viaţă Papa Francisc.

Foto: Freepik.com
Kristalina Georgieva / Foto: FMI / Flickr

Scădere uşoară a numărului de firme dizolvate

Numărul firmelor dizolvate, în scădere cu 8,73% în...

Foto: Freepik.com
Sondă / FOTO: Freepik

Producţia de ţiţei a României scade, importurile cresc

Producţia de ţiţei a României a scăzut cu 7, 6% în...

Bursa de Valori de la București / FOTO: Facebook
Sol

Ucraina rămâne fără gaze. Rezervele sunt pe sfârşite

Ucraina ar putea avea nevoie să importe până la 6,3...

Razboiul comercial SUA-China / Foto: Freepik
Nissan / FOTO: Unsplash
Foto: Freepik.com
Boeing 737 Max / FOTO: Unsplash
Protest masiv în New York împotriva lui Donald Trump și Elon Musk
Vânzător stradal într-o localitate din California / Foto: Dave Parker / Flickr
Foto: Freepik.com
Foto: Freepik.com
Gândim alte planuri / FOTO: Freepik

Bancherii, obligați să-și pună mintea la contribuție

În noile condiții generate de războiul tarifelor,...

Bursa de la Tokyo / Foto: Dick Thomas Johnson / Flickr

Cine mai are încredere în dolar?

Indicele dolarului scade sub pragul de 100, în timp ce aliați tradiționali...

Mină de cupru

10 mega-mine care țin planeta în priză: cine dă cupru lumii?

Cererea globală de cupru explodează: investiții de peste...

Foto: Freepik.com

pixel