Covid-19. ”Foarfeca moleculară”, viitoarea țintă a tratamentului împotriva SARS-CoV-2
17 oct, 14:29, de  Oana Pavelescu
Un recent studiu efectuat de oamenii de știință americani și polonezi, publicat pe 16 octombrie în revista Science Advances, a prezentat o nouă perspectivă pentru proiectarea medicamentelor COVID-19, blocarea unei „foarfece” moleculare pe care virusul o folosește pentru producerea virusului și pentru a dezactiva proteinele umane esențiale pentru răspunsul imunitar .
Cercetătorii vor să elimine ”foarfeca” moleculară care paralizează sistemul imunitar al oamenilor

Cercetătorii provin de la Universitatea din Texas Health Science Center din San Antonio (UT Health San Antonio) și de la Universitatea de Știință și Tehnologie din Wroclaw. Informațiile culese de echipa americană i-au ajutat pe chimiștii polonezi să dezvolte două molecule care inhibă dispozitivul de tăiere, o enzimă numită SARS-CoV-2-PLpro.

SARS-CoV-2-PLpro promovează infecția prin detectarea și prelucrarea atât a proteinelor virale, cât și a celor umane, a declarat autorul principal Shaun K. Olsen, dr., Profesor asociat de biochimie și biologie structurală la școala lungă Joe R. și Teresa Lozano. Medicină la UT Health San Antonio.

„Această enzimă execută o dublă lovitură”, a spus dr. Olsen. „Stimulează eliberarea proteinelor care sunt esențiale pentru ca virusul să se reproducă și inhibă, de asemenea, moleculele numite citokine și chemokine care semnalează sistemul imunitar să atace infecția”, a spus dr. Olsen.

COVID-19. Beneficiile Remdesivirului, puse la îndoială? Declarații confuze sau războiul intereselor

Echipa Dr. Olsen, care s-a mutat recent la Long School of Medicine de la UT Health San Antonio de la Universitatea Medicală din Carolina de Sud, a rezolvat structurile tridimensionale ale SARS-CoV-2-PLpro și cele două molecule inhibitoare, care se numesc VIR250 și VIR251. Cristalografia cu raze X a fost efectuată la Laboratorul Național Argonne de lângă Chicago.

”Colaboratorul nostru, dr. Marcin Drag, și echipa sa au dezvoltat inhibitori, care sunt foarte eficienți la blocarea activității SARS-CoV-2-PLpro, dar nu recunosc alte enzime similare în celulele umane”, a spus dr. Olsen. Acesta este un punct critic: inhibitorul este specific pentru această enzimă virală și nu reacționează încrucișat cu enzimele umane cu o funcție similară.

Specificul va fi un factor determinant cheie al valorii terapeutice care este pe cale să fie realizat, a mai spus Olsen.

Crossuri parteneri