Cum îşi păcălesc/manipulează clienţii unele magazine online. Rezultatele unei acţiuni de verificare

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
Comisia Europeană a identificat practici manipulatoare în mediul online în 148 din cele 399 de magazine virtuale verificate.

Rezultatele unei acţiuni de verificare (sweep), care a vizat 399 de magazine virtuale ale unor comercianţi cu amănuntul (care vând produse variind de la textile la produse electronice), a arătat că 148 de site-uri se bazează pe practici manipulatoare, a anunţat luni Comisia Europeană.

Executivul comunitar şi autorităţile naţionale de protecţie a consumatorilor din 23 de state membre, din Norvegia şi Islanda (reţeaua CPC) au publicat rezultatele unei acţiuni de verificare a site-urilor web de vânzare cu amănuntul. Verificarea s-a axat, de asemenea, pe trei tipuri specifice de practici manipulatoare despre care se constată deseori că sunt utilizate pentru a-i determina pe consumatori să facă alegeri care ar putea să nu fie în interesul lor, aşa-numitele "interfeţe înşelătoare". Printre acestea se numără: numărătoarele inverse false; interfeţele web concepute pentru a-i determina pe consumatori să facă achiziţii, să cumpere abonamente sau să aleagă alte opţiuni; precum şi informaţiile ascunse.

Ancheta a arătat că 148 de site-uri conţineau cel puţin una dintre aceste trei interfeţe înşelătoare.

"Conform verificării noastre, aproape 40% din site-urile web de cumpărături online se bazează pe practici manipulatoare menite să exploateze vulnerabilităţile consumatorilor sau să îi înşele. Acest comportament este vădit reprobabil şi contravine protecţiei consumatorilor. Astăzi, dispunem deja de instrumente obligatorii cu ajutorul cărora putem contribui la soluţionarea acestor probleme şi fac apel la autorităţile naţionale îndemnându-le să recurgă la capacităţile lor de asigurare a respectării legii pentru a lua măsuri adecvate şi pentru a combate aceste practici. În paralel, Comisia revizuieşte întreaga legislaţie privind protecţia consumatorilor pentru a se asigura că aceasta este adecvată pentru era digitală, inclusiv pentru a evalua dacă interfeţele înşelătoare fac obiectul unor supravegheri adecvate", a declarat comisarul pentru justiţie, Didier Reynders.

Conform rezultatelor verificării, 42 de site-uri web au utilizat numărătoare inverse false cu termene-limită pentru achiziţionarea de produse specifice, 54 de site-uri web au direcţionat consumatorii către anumite opţiuni - de la abonamente la produse mai scumpe sau la opţiuni de livrare - fie prin designul lor grafic, fie prin alegerea limbii. De asemenea, s-a constatat că 70 de site-uri web disimulau informaţii importante sau le făceau mai puţin vizibile pentru consumatori. De exemplu, era vorba de informaţii referitoare la costurile de livrare, la compoziţia produselor sau la disponibilitatea unei opţiuni mai ieftine. 23 de site-uri web disimulau informaţii cu scopul de a manipula consumatorii îndemnându-i să îşi facă un abonament;

Acţiunea de verificare a inclus, de asemenea, aplicaţiile a 102 dintre site-urile web care au făcut obiectul verificării, dintre care 27 au recurs, de asemenea, la cel puţin una dintre cele trei categorii de interfeţe înşelătoare.

Autorităţile naţionale vor contacta acum comercianţii în cauză pentru a le solicita să îşi rectifice site-urile web şi, dacă este necesar, vor lua măsuri suplimentare în conformitate cu procedurile lor naţionale.

Pe lângă această acţiune de verificare şi ca parte a eforturilor sale mai ample de a aborda interfeţele înşelătoare pentru a completa activitatea reţelei CPC, Comisia va contacta, de asemenea, comercianţii online care au fost identificaţi într-un studiu din 2022 privind practicile comerciale neloiale în mediul digital pentru a le cere să remedieze problemele identificate aici.

În plus, Comisia colectează feedback cu privire la trei directive referitoare la protecţia consumatorilor, pentru a stabili dacă acestea asigură un nivel ridicat de protecţie în mediul digital: Directiva privind practicile comerciale neloiale, Directiva privind drepturile consumatorilor şi Directiva privind clauzele contractuale abuzive. O consultare publică este deschisă până la 20 februarie 2023. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Dragos Anastasiu / Foto: gov.ro
Contabilă la calculator / Foto: Freepik

RO e-Factura a devenit obligatorie pentru aceste entități

RO e-Factura devine obligatorie pentru ONG-uri și...

Alexandru Nazare
ANAF

ANAF urmează să aibă un nou șef

Adrian Nicușor Nica a fost desemnat pentru a prelua conducerea Agenției...

Bancnote
Noile telefoane Nothing
Bogdan Ivan și partenerii kazahi
Bursa de Valori București
Registrul Auto Roman
Ciprian Tătărușanu și Alin Dobre
George-Sergiu Niculescu
Foto: Freepik.com
Stradă din București, noaptea / Foto: Lawrence Krowdeed / Unsplash
Banca Națională a României

Cât aur şi valută are Banca Naţională în rezerve

La 30 iunie 2025, rezervele valutare la Banca Naţională...

DGAF
Foto: Facebook Finanțe Sed Lex
La birou / FOTO: Freepik
Emmanuel Macron / Foto: Banca Mondială / Flickr
Renault / FOTO: Unsplash

Guvernul prorogă RO e-Factura pentru două domenii economice

Guvernul a adoptat, prin Ordonanță de Urgență, abrogarea...

Freepik.com

ANAF intră şi în cimitire: Fraudă cu monumente funerare

ANAF informează că a identificat o fraudă de peste 1,3...

Strângere de mână / FOTO: Freepik

BBVA nu renunţă la preluarea Sabadell

Grupul bancar spaniol BBVA a anunţat luni că va merge...

Bursa / Foto: Freepik
Protest spontan al unor angajați ai ANAF din Cluj-Napoca
Dragoș Pîslaru

pixel