Denumit „Sea 5000” [sau „Hunter”], acest program a fost lansat de Canberra pentru a înlocui fregatele de tip ANZAC, de la RAN, până la sfârșitul anilor 2020. Iar cele nouă nave astfel comandate urmau să fie construite de șantierul naval ASC Shipbuilding, situat în Adelaide, în sudul Australiei.
Problema este că, la acel moment, fregata Type 26 exista doar pe hârtie. Prin urmare, programul „Hunter” a acumulat o întârziere de optsprezece luni și a generat costuri suplimentare semnificative, datorate „în mare parte imaturității designului”. Mai mult, Oficiul Național de Audit al Australiei (ANAO) a mers, într-un raport legat de evoluția contractului cu BAE Systems, și mai departe susținând că, în timpul evaluărilor, fregata Type 26 a fost întrecută atât de italieni, cât și de spanioli.
Potrivit ANAO, ministerul australian al Apărării „nu a reușit să desfășoare un proces eficient de licitație competitivă pentru proiectarea navei”. Raportul calitate-preț al celor trei modele concurente nu a fost evaluat de oficiali, așa cum a propus Guvernul în Planul de evaluare a ofertelor [TEP]”, a spus ANAO.
În ceea ce privește motivele care au condus în cele din urmă la alegerea fregatei Type 26, acestea rămân foarte obscure... Mai ales că cei responsabili de această decizie nu ar fi avut prezența de spirit să-și păstreze documentele de lucru... Ceea ce este o gafă de proporții pentru un proiect de această amploare. Mai mult, un senator australian, David Shoebridge, a contactat un organism de monitorizare anticorupție în urma raportului ANAO. „Ceea ce știm despre achiziția fregatei Hunter este că avertismentele au fost ignorate, documente esențiale au fost pierdute și că un mic grup de persoane cu interese directe au obținut ceea ce au dorit”, a spus Shoebridge.
Trebuie precizat că tipul de navă dorit de marina australiană de la BAE Systems este mult diferit de fregata Type 26 [sau clasa „City”]. Oricum, până la clarificarea lucrurilor, guvernul australian analizează o serie de măsuri, având în vedere costurile suplimentare neașteptate. Și, potrivit presei locale, numeroși jucători din sectorul apărării recomandă reducerea numărului de fregate Hunter. „Se vorbește tot mai mult doar șase nave, ba chiar cinci în loc de nouă”, a declarat o sursă citată de mass-media. ”BAE Systems s-a resemnat”, a adăugat altă sursă bine informată.
În orice caz, marina australiană nu este singura care are unele probleme cu fregatele Type 26: colegii din Canada, care au făcut o alegere identică după ce a respins tandemul Naval Group/Fincantieri, Damen și Navantia, ar putea decide, la rândul lor, o reviziuire a contractului inițial.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Greenpeace România a câștigat...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...
Curs valutar BNR, 21 noiembrie...
Florian Lixandru, candidatul...
Mutările şi cotaţiile...
Grupaj de știri.
La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...
Activitatea RAR este blocată...
Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...
Șeful unuia dintre cele mai...
Decizia adoptată în ședința de...
Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...
Trenul nou a fost anulat joi...
În şedinţa de joi a...
Legile gravitației par să se...
Evenimentul va avea loc, cel mai probabil, în primele...
MF sprijină autoritățile locale...
Potrivit celui mai recent...