Lovitură pentru constructorii auto din România: Prognoza este una dezastruoasă

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Autoturism
Autoturism
Din cauza modificărilor anunțate de Guvernul României, privind Programul Rabla 2024, piața auto ar putea înregistra o scădere semnificativă.

Declarându-se șocată de noile măsuri bugetare, Asociaţia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) atrage atenția că ”modificarea într-un mod total neprevăzut şi dezechilibrat a cuantumului tichetelor oferite în cadrul programului Rabla (la jumătate din valoarea actuală) şi a programului Rabla Plus (la 1/5 din valoarea actuală) va duce la o prăbuşire a pieţei de vehicule noi, coroborată cu o creştere exponenţială a importului de vehicule second hand”.

Impact negativ asupra locurilor de muncă

ACAROM precizează, totodată că, dacă ”în 2023, ne aşteptăm ca piaţa de autoturisme noi să atingă valoarea de 145.000 unităţi” cu contribuția majoră a celor două programe, ”prognoza pentru 2024 este una dezastruoasă, respectiv o piaţă de vehicule noi de maximum 80.000 unităţi, cu impact negativ direct asupra locurilor de muncă din sector şi a cifrei de afaceri a companiilor româneşti din domeniul auto”.

"Subliniem totodată faptul că diminuarea valorilor tichetelor acordate prin cele 2 programe va afecta posibilitatea cetăţenilor României de a achiziţiona vehicule noi, mai puţin poluante. Astfel, se anulează efectul benefic al derulării programelor în anii precedenţi - creşterea ponderii vehiculelor hibride, electrificate şi electrice, având ca şi consecinţă directă creşterea importurilor de vehicule second hand, mai poluante şi mai nesigure", notează asociaţia profesională.

Pierderi pe mai multe direcții

În viziunea constructorilor de automobile din România, odată cu implementarea noilor măsuri ce vizează programele "Rabla" şi "Rabla Plus", vor exista pierderi pe mai multe direcţii, respectiv neîncasarea TVA şi a taxelor/contribuţiilor aferente achiziţiei de vehicule noi (minimum 65.000 de unităţi); creşterea nivelului de poluare prin îmbătrânirea parcului auto (importuri mai mari de vehicule second hand plus amânarea deciziei de reînnoire a vehiculelor deja deţinute); creşterea comerţului cu vehicule second hand importate (peste 1,5 milioane unităţi în ultimii 4 ani, din care peste 80% sunt mai vechi de opt ani), marea majoritate nefiind fiscalizate.

Scăderi pe linie

De asemenea, va fi vorba despre impredictibilitate pentru mediul de afaceri cu activităţi de distribuţie şi vânzare de vehicule noi, scăderi de volume de vânzări, cifră de afaceri, profitabilitate, aport fiscal la bugetul naţional şi, nu în ultimul rând, afectarea directă a cetăţeanului român căruia, în acest fel, i se reduce speranţa achiziţionării unui vehicul nou cu suportul acestor programe (valoarea nesemnificativă a tichetelor va descuraja achiziţia unui vehicul nou).

Propunerea Guvernului

Conform proiectului de OUG, prima de casare ce se acordă în cazul programului Rabla Clasic va fi de doar 3.500 de lei pentru achiziţionarea unei motociclete noi sau a unui autovehicul nou în schimbul casării unui autovehicul uzat, respectiv de 5.000 de lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou în schimbul casării a două autovehicule uzate. Acum, prima este de 7.000 de lei dacă se casează un singur autovehicul uzat și de 10.000 de lei la casarea a două autovehicule uzate.

În cazul programului Rabla Plus, valoarea ecotichetului va fi de cel mult 10.000 de lei (acum e 51.000 de lei pentru casarea unei mașini și 54.000 de lei pentru casarea a două).

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Curtea Constituțională a României, CCR / Foto: George Călin / Inquam Photos
Circulația s-a redeschis pe Transalpina / Foto: Oana Pavelescu
Blocul din cartierul bucureștean Rahova unde a avut loc o explozie / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Curs valutar. Foto: Mihai Ciobanu
Transportor GNL / sursa foto: Freepik.com /@sharpiloandrey
Christine Lagarde / Foto: BCE / Flickr
Curtea Constituțională a României / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
freepik.com
Yuan vs dolar. Foto: Freepik.com
Aragaz / Foto: Freepik
Blocul din cartierul bucureștean Rahova unde a avut loc o explozie / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Cupru / Foto: Freepik
Camp petrolier / Foto: Freepik
Contor gaze / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Gaza / Foto: Agerpres / Xinhua / Rizek Abdeljawad
Alexandru Nazare
Bursa de Valori București
În 2021 erau 9.600 de pensii speciale

Crește numărul pensiilor speciale. Cât plătește statul?

Numărul beneficiarilor de pensii de serviciu a ajuns, în...

Protest masiv No Kings la New York / Foto: David J Harris Jr. / Facebook
Panou fotovoltaic

pixel