Lovitură pentru transportatori: România introduce tarife rutiere diferențiate

Autor: Oana Pavelescu
Data actualizării:
Data publicării:
Camioane
Camioane
De la 1 iulie 2026, camioanele cu o masă mai mare de 3,5 tone vor fi taxate la kilometru pe drumurile naționale și autostrăzile din România, potrivit unui ordin al Ministerului Transporturilor care introduce tarife diferențiate în funcție de greutate și norma de poluare.

Tarife diferențiate în funcție de masa totală și clasa de emisii

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a aprobat, prin Ordinul nr. 1.925 din 10 octombrie 2025, publicat în Monitorul Oficial nr. 940/10.10.2025, noile categorii de vehicule și nivelurile tarifelor unitare aplicabile camioanelor cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone. Noile tarife vor intra în vigoare la 1 iulie 2026, fiind aplicabile pentru utilizarea drumurilor naționale, autostrăzilor și drumurilor expres din România.

Potrivit ordinului, tariful unitar pe kilometru (TollRo) este stabilit în funcție de categoria vehiculului și de clasa de emisii poluante EURO, aplicându-se în mod nediscriminatoriu tuturor utilizatorilor, români sau străini. Acest sistem face parte din mecanismul SETRE România, componentă a tarifării rutiere electronice (STRR) ce urmează să fie implementată integral.

Cât vor plăti transportatorii pe kilometru

Nivelul tarifelor este împărțit pe trei categorii principale de vehicule:

- Categoria I – vehicule cu MTMA între 3,5 și 7,5 tone:

• 0,17 lei/km pe autostrăzi și drumuri expres pentru EURO VI

• 0,19 lei/km pentru EURO V–IV

• 0,22 lei/km pentru EURO III–0

• pe drumurile naționale tarifele variază între 0,08 și 0,11 lei/km

- Categoria II – vehicule cu MTMA între 7,5 și 12 tone:

• 0,29 lei/km (EURO VI), 0,33 lei/km (EURO V–IV) și 0,37 lei/km (EURO III–0) pe autostrăzi și drumuri expres

• între 0,14 și 0,19 lei/km pe drumurile naționale

- Categoria III – vehicule cu MTMA de minimum 12 tone:

• 0,48 lei/km (EURO VI), 0,55 lei/km (EURO V–IV) și 0,62 lei/km (EURO III–0) pe autostrăzi și drumuri expres

• între 0,24 și 0,31 lei/km pe drumurile naționale

Ministerul precizează că tarifele includ TVA și sunt compuse din două elemente: un tarif de utilizare a infrastructurii, calculat pe baza costurilor de întreținere, reparații și exploatare, și un tarif bazat pe costuri externe, care reflectă poluarea atmosferică și impactul asupra sănătății.

Citește și: Brașovul impune o nouă taxă de drum din cauza TIR-urilor

Actualizare anuală în funcție de inflație

Tarifele vor fi actualizate în fiecare lună decembrie, pe baza indicele prețurilor de consum (IPC) comunicat de Institutul Național de Statistică, după formula:

Tapl = Tact × IPC/100, unde Tapl reprezintă tariful aplicat în anul următor.

Noile valori rezultate vor fi rotunjite la nivel de ban și vor intra în vigoare la 1 ianuarie al fiecărui an.

CNAIR va anunța public noile tarife

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) este responsabilă de actualizarea anuală a tarifelor și de informarea utilizatorilor prin mass-media și prin site-ul propriu.

De asemenea, ordinul prevede că tichetele de rută achiziționate înainte de 31 decembrie își păstrează valabilitatea până la expirarea perioadei pentru care au fost eliberate, chiar dacă trec în anul următor.

Taxă dublă pentru vehiculele poluante

Documentul stabilește un principiu de penalizare pentru vehiculele vechi și poluante:

Tarifele pentru clasele EURO V–IV sunt mai mari cu 15% față de cele pentru EURO VI, iar cele pentru EURO III–0 sunt majorate cu 30%.

Totodată, tariful aplicat unui vehicul nu poate depăși cu mai mult de 100% nivelul corespunzător unui vehicul similar care respectă cele mai stricte norme de emisii.

Context european și aplicare etapizată

Implementarea noului sistem TollRo face parte din procesul de aliniere la directivele europene privind taxarea în funcție de distanță și poluare, înlocuind treptat sistemul tradițional de rovinietă. România se numără printre ultimele state membre care aplică acest model diferențiat, menit să descurajeze utilizarea vehiculelor vechi și să contribuie la finanțarea întreținerii infrastructurii rutiere.

Ordinul a fost semnat de Ionuț-Cristian Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, și va fi aplicabil integral începând cu 1 iulie 2026, dată la care se preconizează operarea completă a sistemului SETRE.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

ANAF
Transelectrica
Camioane
Sondori montează coloana de foraj la o sondă petrolieră / Foto: Arhivă
La benzinărie / FOTO: Freepik
Lingouri de aur și argint
Banca Centrală a Bulgariei, Sofia
Kristalina Georgieva și Christine Lagarde
Oameni pe stradă / Foto: Oana Pavelescu
Argint / FOTO: Unsplash
China, UE / sursa foto: Freepik.com
Ilie Bolojan - FOTO: Agerpres
Mărfuri/FOTO: Freepik
Apa. Sursa: Freepik.com
Razboiul comercial SUA-China / Foto: Freepik
Premiul Nobel
ANAF. Foto AI: freepik.com
Baraj hidroelectric / Foto: Freepik
Vouchere de vacanță
Euro digital. Sursa: Freepik.com
Inteligență artificială / FOTO: Freepik
Se va acorda sprijin tehnic României
FOTO: Freepik@EyeEm
firme - FOTO: Freepik@Flowo
BNR / Foto: DCBusiness
Navigație fluvială / FOTO: Freepik
Factură energie electrică

Ce se întâmplă cu facturile la energia electrică

Ce se întâmplă cu facturile la energia electrică. Cine...

FOTO: Captură Facebook@Bogdan Ivan/Prima TV

pixel