Marea Britanie. Marile întrebări ale perioadei post Brexit

Autor: Simona Haiduc
Data actualizării:
Data publicării:
Sunt inclusiv chestiuni de natură financiară
Sunt inclusiv chestiuni de natură financiară
Un an pentru a conveni un tratat care să reglementeze de la A la Z viitoarea relație dintre Uniunea Europeană și Marea Britanie. E suficient? Unii, și nu puțin, susțin că nu. Dacă în privința cooperării militare și polițienești, lucrurile rămân neschimbate după Brexit, există însă foarte alte chestiuni dificil de rezolvat. 

Preconizatul tratat, de ce natură va fi? Se vorbește despre un document de tipul CETA, dintre Europa și Canada. ”Un acord de liber schimb, care să cuprindă reguli stricte și obligatorii pentru ambele părți”, explică politologul Sylvain Kahn, subliniind că ”schimburile comerciale sunt supuse declarațiilor vamale”. Ceea ce înseamnă timp pierdut pentru completarea formularelor, anagajarea de agenți fiscali, vameși, etc. Dar nu este sigur că premierul Boris Johnson, ostil liberei circulației a persoanelor, va solicita acces pe Piața unică.

Finanțe. ”Este cea mai complexă problemă, cel mai dur punct al agendei viitorelor negocieri”, afirmă Kahn. ”Din moment ce BoJo visează la un Singapore pe Tamisa, este evident că premierul britanic va renunța cu plăcere la pașaportul financiar european, ce permite băncilor să-și vândă produsele în euro, pentru a impune la el acasă o reglementare mai ușoară serviciilor financiare. De la criza din 2008, reglementarea europeană a devenit mai rigidă decât în restul lumii. În aceste condiții, europenii se tem de o concurență între piețele financiare în detrimentul lor. ”Nu cred că sunt mootive de îngrijorare. Cu cei 450 de milioane de locuitori, Uniunea Europeană reprezintă o piața cu o greutate unică, iar euro este o monedă respectată”, crede analistul.

Citește și Numărătoarea inversă pentru Brexit a început, după 47 de ani în UE

Dosarul irlandez. Pe hârtie, totul pare în regulă, totul pare reglementat: pentru a evita reapariția unei frontiere fizice, traumatizantă, între Irlanda de Nord și de Sud, s-a decis ca vameșii britanici să controleze ei înșiși dacă produsele care vin din sud corespund normelor europene pentru a putea ajunge pe Bătrânul continent. ”În principiu, nimic de reproșat acestei hotărâri, dar rămâne de văzut ce se va întâmpla în practică, pentru că și aici va fi nevoie de cheltuieli cuplimentare de personal”, a explicat politologul Sylvain Kahn.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Ilie Bolojan, în Parlamentul României / Foto: George Călin / Inquam Photos
ANAF
Energie verde / Foto: Freepik
Ursula van der Leyen și Donald Trump / Foto: Casa Albă

România, în topul celor mai mari prețuri la energie

Prețurile la energie electrică continuă să varieze...

Intrarea în salina Praid / Foto: Alex Nicodim / Inquam Photos
OPEC
Caniculă
Camioanele care au fost depistate de Poliția de Frontieră
Trafic oprit pe Podul Prieteniei
Freepik.com
Freepik.com
Donald Trump / Foto: Casa Albă
Pompieri
Grafică: Oana Pavelescu
Bursa de Valori București
Șofer de camion / Foto: Freepik
Andrei Badalov
Sterică Fudulea
Dan Sucu. Foto: Agerpres
Fondul Proprietatea
Titluri de stat Fidelis
Foto: Reuters
Showroom auto / Foto: Freepik
ROBOR
Ilustrație: Oana Pavelescu

pixel