În expunerea de motive a inițiativei legislative se explică faptul ”că în conditiile în care obligația constituirii şi menținerii stocurilor a fost extinsă pentru toți operatorii economici care introduc pe piaţa din România cantităţi mai mari de 500 tone ţiţei şi/sau produse petroliere, procesul de colectare a datelor în scopul finalizării proiectului de hotărâre de Guvern stipulat la art. 4 din Legea nr. 85/2018 se desfăşoară extrem de dificil, fiind necesar un timp îndelungat pentru corelarea datelor statistice şi verificarea încrucişată a acestora cu datele furnizate de Institul Naţional de Statistică şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală” și că ”practica a demonstrat că o parte din firmele care introduc pe piaţă cantităţi ţiţei şi/sau produse petroliere la limita pragului minim întâmpină dificultăţi de ordin economic şi logistic în constituirea şi menţinerea stocurilor, îşi schimbă sediul social sau îşi incetează activitatea” ceea ce determină ca autoritatea competentă să întâmpine greutăţi în identificarea / controlul / monitorizarea acestora”
Pentru implementarea directivei este necesară infiinţarea Entităţii Centrale de Stocare din România (ECS) din care se poate asocia și Ministerul Energiei în anumite condiții iar ulterior entitatea centrală de stocare va putea fi înfiinţată ca organ de specialitate al statului în momentul la care există întrunite condiţiile de necesitate şi de oportunitate.
În expunereade motive, inițiatorii au explicat că pentru crearea CES este nevoie de un termen mai lung de 12 luni astfel că se prevede prelungirea acestuia până la data de 30 iunie 2023.
Ministerul Energiei spune că dare fiind caracteristicile tehnice şi economico-financiare mai avantajoase în privinţa stocării ţiţeiului, în comparaţie cu stocarea de produse petroliere, ”şi alte state membre UE au adoptat această formă de organizare a activităţii de stocare (ex. Germania, Danemarca), astfel încât prin utilizarea stocării ţiţeiului în loc de produse petroliere să fie minimizate costurile aferente stocurilor minime, care se regăsesc în preţul plătit de clientul final”.
Modificările preconizate
”Prezentul proiect de lege propune modificarea Legii nr. 85/2018, după cum urmează:
- modificarea art. 2, lit. u): stocuri petroliere - stocuri de produse energetice enumerate la punctul 3.4 din anexa A la Regulamentul (CE) nr. 1099/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 22 octombrie 2008 privind statisticile în domeniul energie;
- modificarea art. 2, lit. y): titular al obligaţiei de stocare - entitatea centrală de stocare din România şi orice operator economic care are statut de rezident în România sau de nerezident care îşi desfăşoară activitatea în România prin intermediul unui sediu permanent şi care introduce pe piaţa din România cantităţi mai mari de 1000 tone ţiţei şi/sau produse petroliere, în anul de referinţă;
modificarea art. 3, în sensul că mediile zilnice ale importurilor nete şi ale consumului intern se determină, pentru perioada 1 ianuarie-30 iunie a fiecărui an calendaristic, pe baza cantităţilor importate sau consumate în penultimul an calendaristic care precedă anul calendaristic în discuţie;
- modificarea art. 4 în sensul că autoritatea competentă va stabili, anual, până la data de 30 aprilie, prin ordin al conducătorului autorităţii competente, pentru anul calendaristic următor: metoda de calcul a stocurilor minime, nivelul iniţial al stocurilor minime, nivelul iniţial al stocurilor de urgenţă şi, după caz, al stocurilor specifice, care intră în componenţa stocurilor minime, structura stocurilor de urgenţă şi, după caz, structura stocurilor specifice, lista titularilor obligaţiei de stocare şi, în mod corelativ, nivelul minim al stocurilor ce urmează a fi constituit şi menţinut de fiecare titular al obligaţiei de stocare, numărul de zile de consum mediu zilnic, măsuri pentru corectarea nivelului stocurilor;
- modificarea art. 5, partea introductivă a alineatului (1), în sensul că stocurile specifice pot fi compuse exclusiv din una sau mai multe dintre următoarele categorii de produse, definite la punctul 3.4 din anexa A la Regulamentul (CE) nr. 1099/2008; - completarea art. 5, în sensul că în cazul în care nu sunt constituite stocuri specifice aferente a minimum 30 de zile de consum, cel puţin o treime din stocurile de urgenţă sunt menţinute sub formă de produse petroliere şi că, în această situaţie, prin derogare de la prevederile art. 4, alin. (1), lit. d), titularii obligaţiei de stocare au libertatea de a alege structura sortimentală, cu respectarea ponderii de cel puţin o treime produse petroliere şi cel mult două treimi ţiţei;
- modificarea art. 8, alin. (1), in sensul că stocurile minime se constituie cel mai târziu la data de 1 iulie a fiecărui an calendaristic şi se menţin, în mod continuu, pentru urmatoarele 12 luni calendaristice, pe perioada 1 iulie anul curent — 30 iunie anul următor;
- modificarea art. 16, alin. (2) în sensul că Registrul general al stocurilor de urgenţă conţine, în special, informaţiile necesare pentru identificarea precisă a depozitului, a rafinăriei sau a instalaţiei de stocare în care se află stocurile în cauză, precum şi a cantităţilor implicate, a proprietarului stocurilor şi a naturii acestora, cu trimitere la categoriile identificate la punctul 3.4 din anexa A la Regulamentul (CE) nr. 1099/2008 şi nivelul cantitativ al fiecărui produs petrolier care intră în componenţa stocurilor de urgenţă constituite şi menţinute, în mod direct sau prin delegare, de către/pentru fiecare titular al obligaţiei de stocare în parte modificarea art. 20 referitor la opţiunile Guvernului pentru înfiinţarea entităţii centrale de stocare din România;
- modificarea şi completarea art. 34 în sensul că stocurile petroliere aferente stocurilor intangibile şi nivelului destinat intervenţiilor operative ale rezervei de stat sau rezervelor de mobilizare nu intră sub incidenţa legii, iar cantităţile existente care depăşesc nivelurile prevăzute pot intra sub incidenţa dispoziţiilor legii, cu condiţia stabilirii lor prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, în corelare cu nivelul maxim de constituire prevăzut în Nomenclatorul produselor rezervă de stat.
- modificarea Anexei 1 - Metoda de calcul în tone echivalent petrol al importurilor de produse petroliere în sensul că: 1. Suma importurilor nete de ţiţei, de gaz natural lichefiat (GNL), de materii prime pentru rafinării şi de alte hidrocarburi, conform definiţiei de la punctul 3.4 al anexei A la Regulamentul (CE) nr. 1099/2008 (*), se calculează şi se ajustează pentru a ţine seama de eventualele variaţii ale stocurilor. Din cifra rezultată se scade una dintre următoarele trei cifre pentru randamentul naftei: - 4 %; - randamentul mediu al naftei;
- consumul efectiv net de naftă. 2. Suma importurilor nete ale tuturor celorlalte produse petroliere, conform definiţiei de la punctul 3.4 al anexei A la Regulamentul (CE) nr. 1099/2008, minus nafta, se calculează şi se ajustează pentru a ţine seama de variaţiile stocurilor şi se inmulţeşte cu un factor de 1,065. Suma eifrelor care rezultă în urma punctelor 1 şi 2 reprezintă echivalentul în ţiţei. Buncărele maritime intemaţionale nu se includ în calcul.
- modificarea Anexei 2 - Metoda de calcul al consumului intern în sensul că consumul intern se stabileşte prin însumarea «livrărilor inteme brute observate» agregate, conform definiţiei de la punctul 3.2.2.11 al anexei C la Regulamentul (CE) nr. 1099/2008, doar pentru următoarele produse: benzină auto, benzină de aviaţie, carburant turboreactor tip benzină (petrol turboreactor tip nafta sau JP4), carburant turboreactor tip kerosen, petrol lampant, motorină/carburant diesel (păcură distilată), păcură (cu conţinut ridicat de sulf şi cu conţinut redus de sulf) definite la punctul 3.4 din anexa A la Regulamentul (CE) nr. 1099/2008
- modificarea Anexei 3 - Metodele de calcul al nivelului stocurilor minime deţinute, pct. I, lit. a) în sensul că Autoritatea competentă să includă toate celelalte stocuri de produse petroliere identificate la punctul 3.4 din anexa A la Regulamentul (CE) nr. 1099/2008 şi să calculeze echivalentul în ţiţei al acestora prin aplicarea unui factor multiplicator de 1,065
- modificarea Anexei 4 - Nivelurile minime prevazute pentru stocurile specifice în sensul că echivalentele în ţiţei menţionate la primul şi la al doilea paragraf sunt calculate prin aplicarea unui factor multiplicator de 1,2 la suma «livrărilor inteme brute observate» agregate, conform definiţiei de la punctui 3.2.2.11 al anexei C la Regulamentul (CE) nr. 1099/2008, pentru produsele incluse în categoriile folosite sau vizate, iar buncărele maritime internaţionale nu se includ în acest calcul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Indicele bancar ROBOR a înregistrat o nouă creştere.
Banca Naţională a comunicat...
Declarațiile președintelui ales...
O analiză a BERD pe această...
BNR a transmis un comunicat în care sunt prezentate...
CEC Bank a sărbătorit în 24 noiembrie 160 de ani de la înființare, ani în...
O realitate care ridică semne...
Analistul economic Adrian...
În mod specific, compania este interesată de...
Una dintre cele mai mari și...
Confortul și funcționalitățile...
Este o decizie majoră, care reflectă ambițiile Huawei de a-și construi un...
Invitat la interviurile DCNews,...
Angela Merkel și-a scris memoriile. ”Libertate” se...
Vor dispărea aproximativ 5.000 de locuri de muncă, alte...
Astăzi vă aducem în prim-plan știrile care conturează...
Kazahstanul intenționează să...
Cererea scăzută și concurența...
Călin Georgescu, câștigătorul...
Banca Națională a României a calculat valoarea leului...
Bursa de Valori Bucureşti a închis în scădere pe toţi...
Activele nete ale celor 247 de...
Bursa de la București nu a...