Prima cale ferată din România a împlinit 165 de ani. Acum este abandonată

Autor: Matei Ion
Data publicării:
Gara Oravița
Gara Oravița
Împlinirea a 165 de ani de la inaugurarea primului tronson de cale ferată de pe actualul teritoriu al României, la data de 20 august, va fi marcată simbolic de Forumul Democratic al Germanilor din judeţul Caraş-Severin şi Asociaţia Germană de Cultură şi Educaţie a Adulţilor din Reşiţa printr-o deplasare la Oraviţa şi la Baziaş, dar şi prin lansarea unui plic filatelic ocazional, dedicat evenimentului. 

"În urmă cu cinci ani am mai organizat o astfel de acţiune, însă, atunci se mai putea circula cu trenul pe ruta Oraviţa - Iam, printr-o firmă privată de transport persoane pe calea ferată. Din 2015, pe acest tronson de cale ferată nu mai circulă niciun tren. De remarcat este faptul că tronsonul Oraviţa - Iam face parte şi astăzi din situl Calea ferată Baziaş - Oraviţa - Anina, clasat ca monument istoric. Pentru că am dorit să marcăm împlinirea a 165 de ani de la inaugurarea acestui prim tronson, am iniţiat o deplasare cu maşinile în cele două localităţi", a declarat preşedintele Forumului Democratic al Germanilor Caraş-Severin, Erwin Josef Ţigla. 

În plus, cei 165 de ani vor fi marcaţi şi prin lansarea unui plic filatelic ocazional dedicat evenimentului. Cu acelaşi prilej, a fost confecţionată o ştampilă filatelică ocazională, care va fi folosită în cadrul Oficiului Poştal din Oraviţa, pe data de 20 august. Această ştampilă a fost aprobată de Federaţia Filatelică Română şi de către Poşta Română pentru a fi folosită la întreaga corespondenţă ce va fi trimisă marţi din Oraviţa. 

Cel dintâi traseu feroviar din ţară este Oraviţa - Iam - Iasenova - Vracevgai - Baziaş, inaugurat pentru transportul de marfă la 20 august 1854, iar pentru călători, la 1 noiembrie 1856, o investiţie de cinci milioane de florini, considerată de istorici a fi şi cea mai veche din sud-estul Europei. 

Germania reface căile ferate. Plătește prea mult pentru întârzieri

"În raportul din 1853, secretarul ministerial Karl Hocheder anunţa că traseul spre Baziaş, din Lişava la Oraviţa şi de aici la Dunăre, fusese terminat. Inaugurarea are loc la 20 august 1854 cu o locomotivă C-2-t din tipul Engerth. Cu mecanicul Wenzel Hantschke, în locomotivă se află inspectorul Dullnig, inginerul Bach şi arhitectul inginer Maniel. După locomotivă şi tender, se află o platformă descoperită, unde s-au amenajat locurile pe care să stea ministrul Thinnfeld, secretarii Layer şi Hocheder, von Gränzenstein şi von Berg, directorul Direcţiei Montanistice Bănăţene, Friedrich Reitz", precizează istoricul Ionel Bota. 

În anul 1854, momentul inaugurării avea o însemnătate deosebită, mai ales din punct de vedere economic. Mai târziu, începând cu 1 noiembrie 1856, când linia a fost deschisă şi pentru persoane, tronsonul care unea localităţile Oraviţa şi Baziaş prin Răcăşdia - Iam - Iasenova - Biserica Albă, lungimea totală fiind de 62,5 km, avea să reprezinte pentru acest spaţiu un progres fără precedent. 

Ionel Bota arată că după platforma cu oficialităţile au fost legate, în vederea probei rezistenţei şi randamentului, opt vagoane, din care trei încărcate cu lemn de pădure, iar celelalte cinci, cu cărbune de la Anina. Trenul a plecat din Lişava la ora 7,00 dimineaţa, dar platforma a fost ataşată în gara Oraviţa, de unde, după slujba de sfinţire, garnitura a plecat la ora 8,00 şi a ajuns la ora 14,00 în Baziaş, după o singură oprire pe traseu, la Iasenova. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Volodimir Zelenski / Foto: Președinția Ucrainei
munca la gri - FOTO: Freepik@creativeart
Javier Milei
Germania / FOTO: Unsplash
Contor electric
Bună dimineața! O zi liniștită! / FOTO: Unsplash

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Despre ultimele decizii ale președintelui Trump, despre...

Este o veste bună pentru cele doua banci
Warren Buffett supranumit și Oracolul din Omaha
Tanczos Barna / FOTO: gov.ro
Alegeri în Germania / FOTO: Freepik
Bani / Foto: Freepik
Taxe
reciclarea textilelor - FOTO: Freepik
Criptomonede / FOTO: Unsplash
Avion de luptă Rafale / FOTO: https://www.facebook.com/thalesgroup
Donald Trump / FOTO: Wikipedia

Air Force One: Donald Trump "nu este mulțumit" de Boeing

Termenele de livrare care ar putea determina...

Elon Musk

Trei scenarii pentru Elon Musk: Un exercițiu de imaginație

Cel mai bogat om din lume, devenit mâna dreaptă a...

007 / FOTO: Wikipedia
Completare document / FOTO: Freepik
Fermieri
santorini - FOTO: Freepik@saralaphotography94

Ce se întâmplă cu sezonul turistic din Santorini

Ce se întâmplă cu sezonul turistic din Santorini....

Satelit / FOTO: Freepik
slow shopping - FOTO: Freepik
Știrile dimineții / Foto: Freepik

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

O selecție a celor semnificative informații ale zilei...

Construirea Zidului Berlinului, 1961 / Foto: Arhiva Națională a Germaniei
Litoralul românesc
Recoltarea ceții
Foxconn
Donald Trump / Foto: Casa Albă

Tarife, dobânzi, criptomonede, pariul pe Trump se clatină

La o lună după începutul celui de-al doilea mandat al...


pixel