Recul dezastruos din cauza trecerii Europei la GNL

Autor: Matei Ion
Data publicării:
Cargo pentru transportul GNL / Foto: Kees Torn / Flickr
Cargo pentru transportul GNL / Foto: Kees Torn / Flickr
Trecerea Europei de la gazele naturale prin conducte la GNL remodelează piața globală pentru acest tip de combustibil, stabilind un nivel minim permanent al prețurilor.

Acest lucru înseamnă că unii cumpărători ar putea fi excluși definitiv de pe această piață. Acest lucru, la rândul său, înseamnă că aceștia se vor îndrepta către alte surse de energie mai ieftine, cum ar fi cărbunele. Este un efect de domino pe care nici măcar cei mai mari experți ai lumii nu l-ar fi putut prevedea.

Potrivit lui Francisco Blanch, strategul pentru mărfuri de la Bank of America, Europa are nevoie zilnic de aproximativ 300 de milioane de metri cubi de gaze naturale. Pentru a le obține, trebuie să ofere prețuri suficient de ridicate pentru a atrage vânzătorii pe piața spot, în timp ce cumpărătorii asiatici se concentrează pe contractele de livrare de GNL pe termen lung.

Totuși, aceștia sunt cumpărătorii asiatici care își pot permite contracte pe termen lung - nu toți își pot acoperi nevoile cu contracte pe termen lung. Luna trecută, Pakistanul a anulat o licitație pentru livrări de GNL la vedere pentru anul viitor, după ce a atras doar două oferte, ambele cu o primă de 30% față de prețurile pieței.

Însă această țară are și un contract pe termen lung. Cu toate acestea, în luna ianuarie a acestui an, compania cu care a semnat contractul, Eni, a declarat că nu va putea livra încărcătura de GNL convenită pentru luna februarie din cauza unor circumstanțe independente de voința sa, și anume faptul că furnizorul de GNL nu a reușit să asigure volumele contractate.

Motivul pentru care furnizorul Eni, care a rămas anonim, nu a reușit să furnizeze volumele contractate a fost că, la prețurile pe care GNL le obținea în acel moment, deși în scădere față de maximele istorice de anul trecut, unii furnizori au preferat să încalce contractele pe termen lung decât să piardă ocazia de a obține un profit rapid și ușor pe piața spot.

Astfel de cazuri descriu o piață în care oferta abia dacă este suficientă pentru a acoperi cererea, și asta doar pentru că Europa a reușit să își reducă consumul de gaze în ultimele 12 luni. "Gestionat" s-ar putea să nu fie chiar cel mai bun cuvânt: scăderea consumului de gaze a fost în primul rând rezultatul reducerii consumului industrial, deoarece întreprinderile și-au redus operațiunile pe fondul prețurilor prohibitive la energie.

Cu toate acestea, chiar și cu o cerere mai mică, Europa este un mare consumator de GNL - atât de mare încât nu ar putea să se lipsească de gazul rusesc în formă lichidă. În timp ce anul trecut, oficialii guvernamentali se felicitau pentru că au reușit să renunțe la gazul rusesc, anul acesta, cei care monitorizează încărcăturile au avut vești neplăcute pentru toată lumea din Europa: importurile de GNL rusesc în prima jumătate a anului au crescut cu 40%. Mai mult de jumătate din producția de GNL a Rusiei a mers către Europa în această perioadă.

Nici măcar acest lucru nu a fost suficient pentru a aduce prețul gazelor la nivelurile de dinainte de război. Nu numai atât, dar, după cum a remarcat Blanch de la BofA, "Europa este acum prea dependentă de GNL pentru nevoile sale energetice", iar "Prețurile trebuie să rămână robuste pe tot parcursul anului sau riscă o schimbare rapidă a traiectoriei stocurilor".

Cu alte cuvinte, în cazul în care prețurile ar trebui să scadă dintr-un motiv oarecare, importatorii de energie mai săraci s-ar năpusti probabil asupra oricăror volume disponibile, amenințând securitatea aprovizionării Europei.

Cu toate acestea, într-un scenariu mai probabil, acei importatori de energie mai săraci ar reveni la cărbune, care este mult mai ieftin decât GNL. Aceasta este o întorsătură destul de ironică pentru Europa, care, în calitate de port-drapel al tranziției energetice, a depus eforturi susținute pentru a convinge restul lumii să renunțe la cea mai poluantă hidrocarbură în favoarea gazelor naturale, mai puțin poluante și cu emisii mai reduse.

Acum, pe măsură ce îi elimină pe alții de pe piața GNL, Europa va pierde efectiv poziția de autoritate de pe care obișnuia să vorbească atunci când era vorba de energie și emisii. Piața GNL a devenit, într-adevăr, o piață în care nu se mai poate face nimic. Ceea ce înseamnă pentru consumatorul mediu de energie din Europa este că va trebui să se obișnuiască cu prețuri cronic mai mari.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Angajați
TVA / Foto: Freepik.com
masini de lux - FOTO: Freepik@maxmamchurov
Transportul aerian de mărfuri în România, în creștere cu aproape 10% în primele 9 luni din 2025 - FOTO: Freepik@eaktopapps

Recordul absolut pentru piața românească de artă sacră

O icoană pictată de Nicolae Grigorescu în tinerețe a...

Bursa de la București

Bursa de la București urcă

Bursa de Valori Bucureşti a înregistrat săptămâna aceasta creșteri importante

Covrigi. Foto: Freepik.com

Topul patiseriilor din România. Ce arată cifrele

Luca, Petru și Matei își împart piața patiseriilor.

București
Mai mulți angajați lucrează într-un birou / Foto: Freepik

ANAF. Reguli fiscale dure pentru multinaționale în 2026

Reguli noi, controale extinse și deduceri limitate:...

Tancuri rusești
Bani. Foto: Freepik.com

O primărie a fost amendată cu 70.000 de lei

Autoritățile au confiscat primul utilaj folosit ilegal...

Toți români vor avea un cont bancar
Ministerul Finanțelor
Vouchere de vacanță
Sediul Oracle din Austin, Texas
RCA

Ce noi reguli RCA se aplică de la 13 decembrie 2025

O parte dintre modificările aduse Legii RCA prin actul...

Scoaterea banilor din firmă se complică

Adio împrumuturi între firmă și asociat: ANAF schimbă tot

Împrumuturile între firme și asociați intră sub reguli...

Mima Lonea din Petrila
Pană de curent / Foto: Freepik
Dolari și aur / Foto: Freepik
trenuri / Foto: Freepik
Lukoil
Femei la cumpărături cu ocazia sărbătorilor de iarnă / Foto: Freepik
Stradă aglomerată / Foto: John Mitchell / Flickr
Netflix și Warner Bros.
Ghișeu / Foto: Arhivă
Ridesharing

Controale în ride-sharing: 12.358 de autoturisme suspendate

Amenzi de peste 3 milioane de lei și mii de mașini...


pixel