Dacă înainte de Revoluţie aveam peste trei milioane de hectare de teren arabil irigate, acum mai sunt puţin peste 500.000. Deşi lucrările nu sunt deloc complicate, dezinteresul cronic al decidenţilor politici a tot amânat refacerea sistemului de irigaţii.
În cele din urmă, guvernanţii au alocat peste un miliard de euro pentru refacerea parţială a sistemului de irigaţii până în 2020, din care s-au cheltuit însă, până acum, doar 70 de milioane de euro. Potrivit premierului Viorica Dăncilă, reabilitarea sistemului de irigaţii va face ca, în 2020, peste două milioane de hectare de teren arabil să fie din nou irigate.
Planurile lui Ceauşescu au eşuat
O mică parte din bani a mers către refacerea staţiilor de pompare de pe Canalul Siret- Bărăgan, unul din mega-proiectele abandonate ale comunismului. Magistrala Siret- Bărăgan urma să aibă 200 de kilometri, o lăţime la bază de 20 de metri şi o adâncime de şapte metri. Ideea acestui canal a apărut acum mai bine de 100 de ani, dar a fost pus în practică abia la începutul anilor ’70.
Planurile lui Ceauşescu prevedeau construirea unui canal care să lege râul Siret de râul Ialomiţa şi să capteze apele mai multor râuri din zonă, înfiinţarea unui lac de acumulare pe râul Ialomiţa, a unui sistem de lacuri de acumulare pe râul Mostiştea şi a unui canal navigabil care să permită legarea acestora de Bucureşti.
România uitată. De câţi bani este nevoie pentru ca trenurile să circule cu viteza de acum 40 de ani
Magistrala Siret- Bărăgan trebuia să asigure apa pentru irigaţia a mai bine de 500.000 de hectare în Câmpia Bărăganului, să reducă riscul inundaţiilor din lunca Siretului şi să poată fi folosit inclusiv pentru transportul naval de mărfuri. Proiectul a fost aprobat în 1984, iar în 1987 a început şi execuţia primului tronson al canalului, de 50 de kilometri lungime, în sudul judeţului Vrancea, termenul de finalizare a lucrărilor fiind de 10 ani.
CAMPANIE DCBUSINESS. România uitată! Mega-proiecte gândite de comuniști, abandonate de capitaliști
Până în 1990, restul lucrărilor a fost cât se poate de alert, peste 2.000 de oameni reuşind să execute 36% din proiect. După Revoluţie, alocările bugetare infime au dus la abandonarea treptată a lucrărilor. Până în 2012 s-au construit mai puţin de 20 de kilometri de canal, dinspre Siret spre Bărăgan. Potrivit unor calcule, primul sector al magistralei a costat 130 de milioane de euro, iar finalizarea canalului Siret- Bărăgan ar fi însemnat alocări de încă 2,5 miliarde de euro.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...
Bitcoin, cea mai mare...
Suedia este pregătită să...
Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...