România furată. Investiţie de 10 miliarde de euro făcută de comunişti, distrusă de capitalişti

Autor: Andreea Craciun
Data actualizării:
Data publicării:
Seceta face ravagii
Seceta face ravagii
Sistemul de irigaţii al României a fost aproape în totalitate distrus după 1989, iar pentru refacerea lui ar fi nevoie de investiţii uriaşe, estimate la un moment la circa 10 miliarde de euro. 

Dacă înainte de Revoluţie aveam peste trei milioane de hectare de teren arabil irigate, acum mai sunt puţin peste 500.000. Deşi lucrările nu sunt deloc complicate, dezinteresul cronic al decidenţilor politici a tot amânat refacerea sistemului de irigaţii.

În cele din urmă, guvernanţii au alocat peste un miliard de euro pentru refacerea parţială a sistemului de irigaţii până în 2020, din care s-au cheltuit însă, până acum, doar 70 de milioane de euro. Potrivit premierului Viorica Dăncilă, reabilitarea sistemului de irigaţii va face ca, în 2020, peste două milioane de hectare de teren arabil să fie din nou irigate.

Planurile lui Ceauşescu au eşuat

O mică parte din bani a mers către refacerea staţiilor de pompare de pe Canalul Siret- Bărăgan, unul din mega-proiectele abandonate ale comunismului. Magistrala Siret- Bărăgan urma să aibă 200 de kilometri, o lăţime la bază de 20 de metri şi o adâncime de şapte metri. Ideea acestui canal a apărut acum mai bine de 100 de ani, dar a fost pus în practică abia la începutul anilor ’70.

Planurile lui Ceauşescu prevedeau construirea unui canal care să lege râul Siret de râul Ialomiţa şi să capteze apele mai multor râuri din zonă, înfiinţarea unui lac de acumulare pe râul Ialomiţa, a unui sistem de lacuri de acumulare pe râul Mostiştea şi a unui canal navigabil care să permită legarea acestora de Bucureşti.

România uitată. De câţi bani este nevoie pentru ca trenurile să circule cu viteza de acum 40 de ani

Magistrala Siret- Bărăgan trebuia să asigure apa pentru irigaţia a mai bine de 500.000 de hectare în Câmpia Bărăganului, să reducă riscul inundaţiilor din lunca Siretului şi să poată fi folosit inclusiv pentru transportul naval de mărfuri. Proiectul a fost aprobat în 1984, iar în 1987 a început şi execuţia primului tronson al canalului, de 50 de kilometri lungime, în sudul judeţului Vrancea, termenul de finalizare a lucrărilor fiind de 10 ani.

CAMPANIE DCBUSINESS. România uitată! Mega-proiecte gândite de comuniști, abandonate de capitaliști

Până în 1990, restul lucrărilor a fost cât se poate de alert, peste 2.000 de oameni reuşind să execute 36% din proiect. După Revoluţie, alocările bugetare infime au dus la abandonarea treptată a lucrărilor. Până în 2012 s-au construit mai puţin de 20 de kilometri de canal, dinspre Siret spre Bărăgan. Potrivit unor calcule, primul sector al magistralei a costat 130 de milioane de euro, iar finalizarea canalului Siret- Bărăgan ar fi însemnat alocări de încă 2,5 miliarde de euro.  

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Donald Trump / Foto: Casa Albă / Flickr
Ședință de Guvern / FOTO: Gov.ro
Casa Albă
Azomureș / FOTO: Site-ul oficial al Azomureș

Romgaz, în discuții pentru preluarea activelor Azomureș

Acest proiect ar putea avea un impact semnificativ...

Panouri fotovoltaice / FOTO: Freepik

Noi parcuri solare finanțate de Ministerul Energiei

Ministerul Energiei continuă să investească în...

România are aprobată prima tranșă
În bancă / FOTO: Freepik
Mașină electrică / FOTO: Freepik
Inteligență artificială / sursa foto: Freepik.com

Noi criterii de evaluare a inteligenței artificiale

Grupul de inteligență artificială MLCommons a dezvăluit...

Pesimism / FOTO: Freepik

Pregătiți-vă pentru un război comercial mondial!

Un avertisment lansat de un expert internațional.

Montare de panouri solare / Foto: Freepik
Nvidia
Foto: Freepik.com
Camioane
Valentin Lazea / Foto: Agerpres
50 de ani de existență
Frenezie / FOTO: Freepik
Susan Crawford
BNP Paribas, unul dintre actorii tranzacției / FOTO: Wikipedia

Belgia vrea să vândă acțiunile BNP Paribas pentru apărare

Acțiunile băncii franceze BNP Paribas au înregistrat o...

Fotografie de la cottonbro studio: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/birou-masa-de-lucru-laptop-barba-i-6803551/
ANAF nefuncțional / Foto: DCBusiness
Petrotel Lukoil
Mugur Isărescu
Bursa / Foto: Freepik

pixel