S-a ieftinit benzina. Cât economisesc românii la un plin de carburant
Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Prețul benzinei și motorinei în România, astăzi, 31 martie 2023 / Foto: Pexels.com
Prețul benzinei și motorinei în România, astăzi, 31 martie 2023 / Foto: Pexels.com
Preţul mediu al unui litru de benzină a scăzut cu 4,6% comparativ cu luna noiembrie.

Comparativ cu luna trecută, preţul mediu al unui litru de benzină a scăzut cu 4,6%, ceea ce înseamnă că un plin costă astăzi cu 16,5 lei mai puţin decât în urmă cu 30 de zile. În cazul motorinei, preţul mediu al unui litru s-a diminuat cu 6,1%, ceea ce înseamnă un cost mai mic cu 26 de lei.

În Bucureşti, preţul unui litru de benzină standard se situează între 6,61 şi 6,86 de lei, iar pentru motorina standard între 7,78 şi 8,02 lei după aplicarea reducerii de 50 de bani acordată prin ordonanţă guvernamentală. România se află pe locul şase în Uniunea Europeană în topul ţărilor cu cea mai ieftină benzină şi pe locul 11 în ceea ce priveşte motorina, transmite Rador.

 

Virgil Popescu: România a devenit independentă de ţiţeiul rusesc. Embargoul nu ne va afecta

 

Embargoul asupra ţiţeiului rusesc nu va afecta România, în condiţiile în care companiile petroliere din ţara noastră au găsit resurse alternative şi nu mai aduc petrol din Federaţia Rusă, a declarat luni ministrul Energiei, Virgil Popescu, într-o conferinţă de presă.

"Nu am stat cu mâna în sân să aşteptăm 5 decembrie (data intrării în vigoare a embargoului - n.r.), ci am purtat "n" discuţii cu companiile petroliere şi toate rafinăriile din România încă de săptămâna trecută procesează doar ţiţei non-rusesc, deci România este independentă de ţiţeiul rusesc. Nu vom avea probleme cu aprovizionarea cu petrol şi cu produse petroliere, odată cu intrarea în vigoare a embargoului", a spus oficialul guvernamental.

Potrivit acestuia, decizia Guvernului de a subvenţiona cu 50 de bani pe litru preţul carburanţilor s-a dovedit bună.

"Stocurile de gaze sunt de peste 2,8 miliarde de metri cubi, le monitorizăm zilnic, nu este nicio problemă. Nu avem probleme nici în această iarnă cu aprovizionarea cu gaze, nici cu petrol, nici cu energie electrică. Vom trece cu bine această iarnă", a continuat Popescu.

El a mai spus că România susţine în continuare plafonarea preţului tuturor gazelor importate în UE.

"Pe 13 decembrie vom avea consiliu extraordinar pe energie, unde se va discuta de plafonarea preţului gazelor la import în toată Europa, indiferent de provenienţă. România este în grupul statelor care doresc această plafonare. Am spus că propunerea Comisiei Europene privind un plafon de 275 de euro este o invitaţie la creşterea preţului, nu suntem de acord şi se lucrează intens. Trebuie să ţinem cont de toate bursele din lume şi nu putem avea la nivel european preţuri mult mai mari decât la celelalte burse", a precizat ministrul.

Potrivit acestuia, faptul că deputatul AUR George Simion a intrat în Ministerul Energiei şi a întârziat conferinţa de presă este încă o dovadă că acesta este o trompetă a ruşilor. 

 

Sancţiunile vizând petrolul rusesc au aruncat în aer piaţa tancurilor petroliere vechi

 

Piaţa tancurilor petroliere vechi cunoaşte o perioadă de boom, motivul principal fiind eforturile statelor occidentale de a limita tranzacţiile cu petrol rusesc, transmite Reuters.

Pe măsură ce firmele occidentale de shipping şi servicii maritime evită petrolul rusesc, noi companii intră pentru a acoperi golul creat şi în acest sens achiziţionează vechile tancuri petroliere, care altfel ar fi fost trimise la casare.

Începând cu data de 5 decembrie a intrat în vigoare un embargou privind importurile de petrol rusesc pe mare, urmând ca în februarie să intre în vigoare şi un embargou privind importurile de carburanţi ruseşti.

În ultimele luni mai multe zeci de tancuri petroliere vechi au fost vândute de proprietari din Grecia şi Norvegia la preţuri record către cumpărători din Orientul Mijlociu şi Asia care vor să profite de preţurile record la care se închiriază navele dispuse să transporte petrol rusesc spre India şi China

În acest context, companiile care se ocupă de managementul tancurilor petroliere, cum este şi firma elveţiană Fractal Shipping, cunosc o perioadă de boom. În mai puţin de un an, Fractal a reuşit să alcătuiască o flotă de 23 de tancuri petroliere cumpărate recent de proprietari din Dubai. Datele firmei Refinitiv Eikon arată că majoritatea acestor tancuri transportă ţiţei rusesc din porturile de la Marea Neagră şi Marea Baltică până în Asia.

"Am primit foarte multe tancuri petroliere în lunile august şi septembrie. Noii proprietari ai navelor au dorit să intre în această afacere datorită oportunităţilor ruseşti", a declarat directorul general de la Fractal Shipping, Mathieu Philippe.

În mod normal, marile companii petroliere occidentale încetează să mai utilizează un tanc petrolier când acesta ajunge la o vechime de 15 ani şi multe dintre aceste nave sunt trimise la casare. În schimb, flota firmei Fractal Shipping este compusă în întregime din tancuri petroliere cu o vechime cuprinsă între 13 şi 19 ani.

Odată cu noii intraţi pe piaţă, din dorinţa de a obţine o parte din afacerile ruseşti, au explodat şi preţurile la tancurile petroliere second-hand, în special pentru tancurile de tip Aframax, capabile să transporte până la 600.000 de barili de ţiţei.

Preţul pentru un tanc petrolier Aframax cu o vechime de 20 de ani a crescut cu 86%, de la 11,8 milioane de dolari la 1 ianuarie, până la 22 de milioane de dolari în prezent, potrivit companiei de evaluare VesselsValue.

Studiile firmei Clarksons arată că mai multe tancuri petroliere au fost vândute în primele 11 luni din 2022 decât în oricare an anterior, iar în octombrie numărul tancurilor petroliere vândute într-o singură lună a atins cifra record de 76.

Noii proprietari ai navelor dispuşi să transporte petrol rusesc profită de faptul că primii doi cumpărători de petrol rusesc, China şi India, nu au promis să respecte plafonul de preţ, de 60 de dolari per baril, impus de G7 pentru ţiţeiul din Rusia.

"Navele care câştigă 80.000 de dolari pe zi în Marea Mediterană, pot câştiga până la 130.000 de dolari pe zi dacă transportă ţiţei rusesc", a dezvăluit un broker de nave care a dorit să îşi păstreze anonimatul.

În aceste condiţii, mai multe tancuri sunt utilizate în prezent pentru călătorii care durează câteva săptămâni, pentru a transporta petrol rusesc din Marea Baltică şi Marea Neagră până în Asia, în timp ce anterior petrolul rusesc era vândut în principal în Europa şi călătoriile durau câteva zile. 

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Stațiunea Mamaia, făcută praf din două vorbe de Mihai Tudose

Europarlamentarul Mihai Tudose, vicepreşedinte al PSD, a...

BNS reclamă inechitățile din sistemul fiscal

Blocul Naţional Sindical aduce în atenţia publicului...

Serviciile Starlink, afectate de furtuna solară

Starlink, divizia de sateliți a companiei SpaceX a lui...

Activiștii de mediu au atacat fabrica Tesla de lângă Berlin

Activiștii germani de mediu au declanșat un protest care...

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Informațiii despre depozitele bancare, pensiile...

Rușii bogați au o nouă problemă logistică legată de avere

Invazia declanșată de Putin în Ucraina a provocat recent...

Economia Chinei dă semne de redresare. Analiștii, precauți

Exporturile și importurile Chinei au înregistrat o...

Românii pot cumpăra din nou titluri Tezaur

Românii pot investi, începând de luni, 13 mai, în...

Companiile europene se îndepărtează de China. Analiză

Este o realitate constatată de Camera de Comerț a UE în...

Atac la Google: OpenAI va dezvălui un motor de căutare

Evenimentul a fost programat pentru începuul săptămânii...

Nestlé: Investiție în ”economia albastră”

Compania a explicat despre ce este vorba.

Riscurile ”mascate” de pe piața mondială a zahărului

Despre piața zahărului se poate spune că este...


pixel