Săptămână complicată la Bursa de la București, cu suișuri și coborâșuri
Performanțele variate ale...
Pentru prima dată, atacurile au pus în pericol exporturile de mărfuri ale Rusiei prin Marea Neagră, o rută care reprezintă cea mai mare parte a cerealelor și între 15% și 20% din petrolul pe care Rusia îl vinde zilnic pe piețele globale, anartă Bloomberg într-o analiză.
Pentru Moscova, este posibil să apară costuri de asigurare și de transport maritim semnificativ mai mari, dar există riscuri și pentru piețele europene și globale.
Extinderea are loc în condițiile în care contraofensiva Ucrainei avansează mai încet decât au planificat oficialii de la Kiev și în timp ce încercarea Arabiei Saudite de a cataliza negocierile de pace prin găzduirea unei conferințe multinaționale a arătat cât de greu va fi probabil să se pună capăt vărsării de sânge în termeni acceptați de ambele părți.
"Suntem într-o fază de escaladare acum și situația este imprevizibilă", a declarat Alexander Gabuev, care conduce Centrul Rusia-Eurasia al Carnegie Endowment for International Peace, un think tank din Washington.
"De la începutul contraofensivei sale, Ucraina a încercat să transmită un mesaj elitelor și populației rusești că războiul poate lovi în teritoriul lor", a declarat Gabuev. Acum, "încearcă să vizeze infrastructura critică rusă, inclusiv rutele maritime din Marea Neagră, vitale pentru exporturile rusești".
Deși amploarea acestei escaladări și consecințele sale sunt deocamdată neclare, acestea ar putea deveni semnificative și ar putea afecta interesele economice non-rusești la fel de puternic ca cele ale Moscovei, dacă nu chiar ca cele ale Ucrainei.
Analiștii opinează că tarifele de transport de marfă vor crește vertiginos săptămâna viitoare, pe măsură ce riscurile de a transporta orice prin Marea Neagră vor prolifera iar costul de transport al țițeiului rusesc de la Novorossiysk la coasta de vest a Indiei ar putea crește cu până la 50%.
Rusia exportă prin Novorossiysk în jur de 500.000-550.000 de barili pe zi de țiței și 450.000 de barili de produse rafinate, în principal combustibil și motorină. De asemenea, portul încarcă aproximativ 250.000 de barili pe zi de țiței din Kazahstan, care este livrat în port prin conducte și de acolo este expediat în România pentru rafinare.
În apropierea portului, doar consorțiul Caspian Pipeline Consortium, sau CPC, încarcă petroliere cu aproximativ 1,3 milioane de barili de țiței pe zi și reprezintă principala rută pentru exportul de petrol din Kazahstan către Europa.
Atacurile ucrainene din Marea Neagră ar putea însemna că aproximativ 2,5 milioane de barili pe zi de fluxuri de țiței și produse sunt puse în pericol iar o eventuală oprire a CPC ar aduce daune mult mai mari intereselor occidentale, mai explică analiștii.
Rusia este, de asemenea, primul exportator mondial de grâu, iar cea mai mare parte a cerealelor sale este livrată de la Novorossiysk și de la Kavkaz din strâmtoarea Kerch. Țara se află în mijlocul unei a doua recolte abundente, ceea ce face ca această perioadă să fie crucială pentru a trimite grânele pe piețele globale.
Decizia Kievului de a duce războiul în Rusia prin Marea Neagră vine după retragerea lui Putin, la 17 iulie, dintr-un acord privind cerealele negociat de ONU și după o campanie concertată de rachete împotriva porturilor ucrainene. În consecință, exporturile de cereale ale Ucrainei au fost reduse drastic, în timp ce exporturile Rusiei nu au fost afectate.
Obiectivele Kremlinului sunt clare: să facă ca transportul de cereale din Ucraina să fie neasigurat și să distrugă infrastructura portuară a națiunii, atât la Marea Neagră, cât și de-a lungul rutei alternative pe care guvernul de la Kiev a dezvoltat-o pe Dunăre.
"Și noi putem juca acest joc", a declarat ministrul ucrainean al apărării într-o postare de sâmbătă pe fosta rețea de socializare Twitter, și care acum se numește X.
"Este timpul să le spunem ucigașilor ruși: 'ajunge'. Nu mai există ape sigure sau porturi pașnice pentru voi în Mările Neagră și Azov", a declarat ministerul într-o altă postare în aceeași zi.
Serviciul Hidrografic de Stat al Ucrainei a avertizat vineri că porturile rusești din Marea Neagră Taman, Anapa, Novorossiysk, Gelendzhik, Tuapse și Sochi ar trebui să fie considerate acum ca fiind supuse unei "amenințări militare".
Declarația a fost făcută la doar câteva ore după ce o dronă navală a lovit Olenegorsky Gornyak, o navă militară. Nava era staționată în afara Novorossiisk și a oprit pentru scurt timp traficul maritim în port pentru prima dată de la începutul războiului, în urmă cu aproape 18 luni.
Sâmbătă, o altă dronă maritimă a lovit Sig, un petrolier sub pavilion rusesc care aprovizionează cu combustibil forțele Moscovei din Siria. Ucraina a declarat că Sig se afla pe drum pentru a livra combustibil forțelor rusești în strâmtoarea Kerch din Crimeea. Putin a anexat peninsula în 2014.
Ambele atacuri reprezintă o nouă extindere a sferei de acțiune a războiului, o evoluție care a început mai devreme și care este posibil să îi îngrijoreze pe aliații Kievului. Loviturile cu rachete ale Rusiei asupra noilor instalații de cereale din porturile dunărene Reni și Izmail au dus războiul la doar câțiva metri de granița Ucrainei cu România, membră a Organizației Tratatului Atlanticului de Nord.
De asemenea, Polonia, membră a NATO, a fost nevoită recent să trimită avioane, ca răspuns la o încălcare a spațiului său aerian de către elicoptere de luptă care zburau la joasă înălțime din Belarusul vecin, care găzduiește acum grupul de mercenari Wagner al Rusiei.
La rândul său, Kievul a efectuat o serie de atacuri cu drone asupra Moscovei începând din luna mai și, mai recent, a lovit cu o rachetă orașul portuar rus Taganrog, de la Marea Azov.
În același timp, ambele părți par să fi avut grijă să se asigure că nu a fost depășită catastrofal nicio linie roșie. Rusia a folosit muniții Shahed, mai lente și mai puțin puternice, pentru a ataca Izmail, pe Dunăre. Acest lucru a redus riscul unei lovituri accidentale majore pe teritoriul NATO, în comparație cu utilizarea rachetelor de croazieră sau balistice.
În mod similar, drona maritimă ucraineană a vizat sala motoarelor din partea din spate a navei Sig, ceea ce a făcut mai puțin probabilă o scurgere majoră de petrol din rezervoarele sale, care se află mai în față.
Cu toate acestea, este probabilă continuarea escaladării. Duminică dimineața, Ucraina a fost lovită de un baraj neobișnuit de mare de rachete atac ce a avut ca țintă Kievului și alte orașe din Ucraina.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Performanțele variate ale...
Într-o notă adresată recent...
Această tendință reflectă...
La capătul unor dezbateri...
Un concept surprinzător și...
Înainte de a se lansa în forță...
Președintele ales a dezvăluit într-un timp record numele...
"Make the impossible possible"...
Anunțul a fost făcut de Bernd...
Andrea Orcel, directorul general al UniCredit SpA, a...
Este o manevră care face parte din planurile de...
Amazon continuă să-și...
Suedia este pregătită să...
Bitcoin, cea mai mare...
Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...