Este un lucru pozitiv. Tanczos Barna: Am lăsat în urmă șapte state
Ministrul Finanțelor privește...
În opinia lor, tarifele comerciale impuse de președintele Donald Trump asupra importurilor de petrol din Canada și Mexic vor oferi rafinăriilor europene și asiatice un avantaj competitiv față de rivalele americane.
Trump a introdus taxe vamale de 25% asupra importurilor canadiene și mexicane și de 10% asupra produselor provenite din China. Măsura va intra în vigoare începând de marți. Produsele energetice provenite din Canada vor fi supuse doar unor taxe de 10%, însă importurile de energie din Mexic vor fi taxate cu 25%, au precizat specialiștii consultați de Reuters.
Taxele vamale aplicate celor mai mari două surse de import de țiței ale Statelor Unite vor crește costurile sortimentelor mai grele de petrol, de care rafinăriile americane au nevoie pentru o producție optimă, au indicat surse din industrie. Acest lucru va reduce profitabilitatea acestora și le-ar putea forța să își reducă producția.
Astfel, rafinăriile de pe alte piețe vor avea oportunitatea de a compensa diferența. În prezent, SUA sunt exportatori de motorină și importatori de benzină.
Veste bună pentru unii, proastă pentru alții
"Exporturile mai reduse de motorină din SUA ar sprijini marjele de profit ale rafinăriilor europene, în timp ce ar putea apărea mai multe oportunități de export pe o piață a benzinei deja puternic afectată", a declarat David Wech, economist-șef al companiei de consultanță Vortexa.
"Per total, aceasta este o veste bună pentru rafinăriile europene, dar probabil nu și pentru consumatorii europeni", a adăugat el.
"Marjele europene ar putea crește, deoarece nord-estul SUA va trebui să importe mai multă benzină", a explicat directorul unei firme de brokeraj. "Cred că rafinăriile europene și asiatice sunt marii câștigători”, a concluzionat expertul citat de Reuters.
Forțați să reducă prețurile
Potrivit lui Matias Togni, fondatorul companiei de analiză Next Barrel, taxele vamale ar forța probabil vânzătorii de țiței afectați de criză să reducă prețurile pentru a găsi cumpărători. Rafinăriile asiatice sunt bine poziționate pentru a absorbi acest țiței mexican și canadian la preț redus, ceea ce le-ar putea crește și marjele de profit, a adăugat el.
Rafinăriile asiatice ar putea beneficia de un avantaj competitiv, deoarece dispun de echipamentele necesare pentru a procesa țițeiul greu și, în plus, își măresc ratele de producție, a declarat Randy Hurburun, responsabil de rafinare la Energy Aspects.
Extinderea oleoductului Trans Mountain (TMX) din Canada, care a început în luna mai a anului trecut, permite acum transportul a 590.000 de barili suplimentari pe zi către coasta canadiană a Pacificului. Creșterea exporturilor prin TMX către China ar putea înlocui importurile din Venezuela și Arabia Saudită, potrivit unor surse din industrie.
Rafinăriile din regiunea Asia-Pacific ar putea, de asemenea, profita de oportunitățile de arbitraj pentru exportul de combustibil către coasta de vest a Statelor Unite, care ar putea fi afectată de costurile mai mari ale materiilor prime din cauza aprovizionării cu țiței din regiuni mai îndepărtate, a adăugat David Wech de la Vortexa.
Cu siguranță, rafinăriile din Midwest vor continua să achiziționeze țiței canadian, chiar și cu taxele vamale impuse, iar acestea ar putea pur și simplu să transfere costurile către clienți prin creșterea prețului la pompă.
„Locuitorii din Midwest ar putea ajunge să plătească cu 20-25 de cenți mai mult pe galon”, a declarat Stewart Glickman, analist de cercetare în domeniul acțiunilor la CFRA Research.
O provocare pentru rafinăriile din SUA
Țițeiul canadian și mexican a reprezentat circa 28% din aprovizionarea cu țiței a rafinăriilor americane în 2023, conform datelor Administrației pentru Informații în domeniul Energiei (EIA), rafinăriile din Midwest fiind în mod special dependente de barilii canadieni.
Potrivit analiștilor, capacitatea rafinăriilor americane de a înlocui petrolul canadian și mexican cu o ofertă mai mare de țiței ușor WTI va fi limitată din cauza diferenței de calitate dintre aceste tipuri de petrol.
„Utilizarea extinsă a WTI în rafinăriile americane este probabil limitată, deoarece acestea au nevoie cu adevărat de combustibili reziduali”, a arătat Neil Crosby, analist la Sparta Commodities.
Deși unele rafinării americane și-au finalizat modernizările pentru a procesa mai mult țiței ușor, acest lucru ar duce la o utilizare subcapacitară a unităților secundare, afectând atât economia, cât și eficiența, a explicat Hurburun de la Energy Aspects.
Costuri mai mari
„Când creezi fricțiuni în sistem, mai ales în ceea ce privește optimizarea țițeiului pentru o rafinărie, riști să obții costuri mai mari”, a declarat John England, lider global pentru industria petrolului, gazelor și produselor chimice la Deloitte.
Importurile americane de țiței canadian au atins cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată în săptămâna din 3 ianuarie, potrivit EIA, ceea ce ar putea indica faptul că rafinăriile își fac rezerve în așteptarea tarifelor vamale. Importurile au scăzut ușor de atunci, ajungând la 3,72 milioane de barili pe zi în săptămâna din 24 ianuarie, dar rămân ridicate pe parcursul anului, conform EIA.
Între timp, rafinăriile americane și-au văzut deja profiturile diminuându-se față de nivelurile record din 2022. De exemplu, gigantul petrolier Chevron a raportat profituri pentru al patrulea trimestru sub așteptările analiștilor de pe Wall Street, după ce marjele slabe au dus activitatea sa de rafinare la pierderi pentru prima dată din 2020.
Taxele vamale și creșterea prețurilor care va urma ar putea compromite și mai mult capacitatea rafinăriilor americane de a obține profituri solide.
„Mecanismele de aplicare a tarifelor vamale pentru Mexic și Canada sunt foarte delicate pentru competitivitatea sistemului american”, a adăugat M. Crosby de la Sparta.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Ministrul Finanțelor privește...
Cum economisim în vreme de criză? Ce trebuie să facem?...
Agitația declanșată săptămâna...
O companie de stat se...
În orice caz, așa susțin...
Beijingul promite contramăsuri împotriva taxelor impuse...
Grupaj de știri.
În cadrul dezbaterii organizate...
De ce economia europeană este mai puțin performantă...
O greșeală care a costat enorm.
Este un nou proiect de reformă, potrivit Reuters.
Ministrul Finanțelor, Tanczos...
„Statele Unite vor ridica un...
România a avut în decembrie...
Guvernul promite venituri mai...
Reducerile de cheltuieli vizate...
Marcel Ciolacu a vorbit înainte de ședința de Guvern.
Veniturile bugetare au...
Prețurile combustibililor la pompă azi, 1 februarie...
Platforma a refuzat însă să ofere detalii privind țările...
Premierul Marcel Ciolacu a anunțat că toate procedurile...
Unde îți poți cumpăra...
România riscă să piardă 1,76 miliarde de euro din PNRR...
Decizia, publicată recent în...
De data aceasta este vorba despre hidrocarburi.
Președintele Donald Trump s-a luat din nou de europeni,...
Purtătoarea de cuvânt a Casei Albe, Karoline Leavitt, a...
Astăzi puteți afla ultimele...
Banca Națională a României a...