Transportul pe hidrogen, o provocare acceptată și de România

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Solaris Urbino 12
Solaris Urbino 12
Solaris Urbino 12. Sună a proiect mai degrabă inițiat de Jeff Bezos sau Elon Musk pentru escapadele lor în spațiu. Dar nici pe departe! Este primul autobuz cu hidrogen pe care l-au întâlnit românii. S-a întâmplat în luna octombrie acestui an, când autobuzul viitorului le-a oferit administrațiilor locale din România posibilitatea de a se familiariza cu cea mai nouă tehnologie de propulsie, o sursă de energie complet curată.

12 orașe a traversat, la noi,  autobuzul produs de compania poloneză Solaris Bus & Coach, unul dintre cei mari fabricanți europeni de autobuze și troleibuze. Lansat în iunie 2019, la Summit-ul Global pentru Transport Public din Stockholm, Solaris Urbino 12 este alimentat cu hidrogen și oferă o autonomie de până la 400 km, păstrând avantajele unui motor electric.
Cu alte cuvinte, Solaris cu hidrogen folosește un set de celule de combustie pentru a genera energie. Hidrogenul furnizat celulelor de combustie este transformat în electricitate, care la rândul său alimentează direct sistemul de acționare a autobuzului care constă într-o punte motoare cu acționarea în roți. 

Unul dintre susținătorii acestui proiect în România este nimeni altul decât Ioan Iordache, director executiv al Asociaţiei pentru Energia Hidrogenului, care a explicat, în cadrul evenimentului „Transport Ecologic Urban și Interurban”, derulat de Asociația Energia Inteligentă, că țara noastră nu este străină de folosirea acestui tip de energie curată.

“Hidrogenul a fost cu mult înaintea altor combustibili utilizați în transport. Marea problemă a fost aceea că este mai dificil să stochezi un gaz decât să stochezi un lichid. În plus se punea problema de unde se poate face rost de acesta. Petrolul era la îndemână.  La inceput era utilizat petrolul lampant pentru iluminat, după care a venit benzina, si asa mai departe. Așadar, hidrogenul nu este nou.  Hidrogenul este utilizat în România în industrie de aproape 100 de ani. Suntem unul dintre puținii producători de hidrogen din lume, producem hidrogen pentru diverse aplicații – chimie, petrochimie, agrochimie, în industria sticlei, în industria electronicelor, pentru inox, și așa mai departe. Lucrul care ne dă puțin în spate, spre deosebire de folosirea altor combustibili alternativi, este infrastructura. Îți trebuie o infrastructură pentru așa ceva.  La infrastructură s-a stat până acum cel mai bine la electricitate. S-a stat, nu se stă! Pentru că până acum nu s-a pus problema unui consum atât de mare pentru industria auto”, a spus Ioan Iordache.

Care sunt avantajele hidrogenului?

Există mai multe tipuri de hidrogen, în funcție de procesul de producție și de emisiile de gaze cu efect de seră.   Hidrogenul curat, adică „hidrogen regenerabil” sau „hidrogen verde” este produs prin electroliza apei folosind electricitate din surse regenerabile și nu emite gaze cu efect de seră în timpul producerii. Potrivit unui raport al Comisiei Europene, citat de europarl.europa.eu, numai  hidrogenul verde - produs din surse regenerabile -  poate contribui în mod durabil la atingerea neutralității climatice pe termen lung.

„Hidrogenul are un mare avantaj: are autonomie mult mai mare.  La autobuzul pe hidrogen, la care am contribuit și eu să fie în țară (o săptămână l-am exploatat la Râmnicu Vâlcea), încărcat plin, la 350 de bari, are o autonomie de vreo 350 km, ceea ce nu este valabil pentru niciun vehicul pe baterii electrice.  La fel, un vehicul mic, precum o mașină de familie, poate să meargă până la o autonomie de 700 km.  Nici măcar cu benzină sau motorină nu ai asemenea autonomie!  În ceea ce privește transportul greu – autobuze, dar și mașini de marfă, tiruri, camioane – dacă vrei să le atașezi baterii, o parte semnificativă a spațiului util și a greutății o vei ocupa cu această baterie. „ a spus directorul Asociaţiei pentru Energia Hidrogenului.

La nivel mondial existau deja, în 2016, peste 4.500 km de conducte de hidrogen, majoritatea fiind operate de producători de hidrogen, potrivit HyARC . Cele mai lungi conducte sunt operate în SUA, în statele Louisiana și Texas, urmate de Belgia și Germania. Aproximativ 150 de autobuze cu pilă de combustibil au fost puse în funcțiune în Europa, în perioada 2012 - 2020. Dar există planuri pentru a obține peste 1.200 până în 2025.  „Însă, tot ce înseamnă transport, nu va fi monopolul unui sistem, fie că discutăm de benzină, motorină, electric, hidrogen, gaze verzi sau biocombustibil. Dar, într-adevăr, transportul va fi o democrație a tehnologiilor. Vor fi customizate foarte mult aplicațiile – probabil în aplicații urbane, pe trasee scurte, unde nu cari mult, ci te duci dintr-o parte în alta, se va utiliza mult bateria, pe trasee mai mari se va utiliza hidrogenul și, la fel de bine, trebuie să înțelegem acel concept de car sharing, în care nu se știe dacă în 2050, de exemplu, fiecare va mai avea mașina lui. S-ar putea ca mașina să devină precum sticlele de bere înainte – ca să mă exprim plastic – adică să o schimbăm, să o dăm de la unul la altul. Observați doar ce se întâmplă acum cu acele biciclete sau trotinete electrice – le iei, îți faci treaba, le lași și pleci mai departe, „a arătat Ioan Iordache.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Horațiu Potra / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
O persoană completează un formular / Foto: Freepik
Plan cadastral / Foto: Freepik
Napolact
Bogdan Chiritoiu / Foto: Oana Pavelescu
Fusion for Energy (F4E) și centru de cercetare CERN au semnat un acord strategic
Alexandru Nazare
Despădurire / Foto: Freepik
Inflația golește buzunarele românilor / Ilustrație DCBusiness
Dealerii Dacia vor promova noul logo al mărcii de la începutul anului viitor, iar primele mașini care vor primi noua emblemă vor apărea pe străzi din a doua jumătate a anului 2022. 
Bursa de Valori București
Inflatie. Foto: Pexels.com
Documente. Freepik.com
Plata POS. Freepik.com
Unul dintre sediile băncii Unicredit / FOTO: Unsplash

UniCredit, blocată la Roma dar în plin avânt financiar

Grupul bancar UniCredit nu va mai încerca să încheie...

Raiffeisen / Foto: Salech Hcelas

Două bănci occidentale fac profituri record în Rusia

După declanșarea invaziei rusești în Ucraina, statele...

Nimic nu stimulează optimismul investitorilor
Internet. Freepik.com

Rusia anunţă că îşi face propriul Starlink, pe modelul lui Elon Musk

Rusia anunţă că va avea propria reţea de internet prin...

Dmitri Peskov, umbra președintelui rus
BMW electric
TikTok. Freepik.com
Robert Redford

Ce avere a lăsat în urmă Robert Redford după moartea sa

Robert Redford, actorul și regizorul american care a...

Benzinarie / Foto: Freepik
Ilie Bolojan / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos

Bolojan, mesaj de ultimă oră despre tăieri și cheltuieli

Premierul Ilie Bolojan a exclus o nouă creștere a TVA și...

NUntă / Foto: Freepik

Șeful ANAF, precizări despre taxarea darului de nuntă

Șeful ANAF a venit cu precizări după ce în spațiul...

Bani
Labubu

pixel