Adrian Negrescu: Pilonul II de pensii, un fel de ajutor de înmormântare
- Pilonul II, „bani de buzunar”...
La aproape un deceniu de la scandalul „Dieselgate”, care a costat compania peste 32 de miliarde de euro și i-a afectat iremediabil reputația, producătorul german mizează pe un nou pariu: o ofensivă agresivă în zona vehiculelor electrice și hibride, menită să readucă marca în prim-planul industriei globale.
De la Dieselgate la ambițiile electrice
Criza declanșată în 2015, când s-a aflat că Volkswagen a trișat testele de emisii pentru milioane de mașini, a reprezentat o lovitură istorică pentru companie, amintește Bloomberg. Conducerea de atunci a vorbit despre o „catastrofă politică și morală” și o „criză de încredere” fără precedent. Pentru a recâștiga capitalul de imagine pierdut, VW a virat spre electromobilitate, promițând în 2021 că va depăși Tesla la vânzările globale de vehicule electrice până în 2025.
Dar ambițiile nu au fost susținute de realitate. Modelele timpurii au avut probleme software, clienții europeni au ezitat în fața prețurilor mari și a infrastructurii încă deficitare, iar în China, cea mai importantă piață auto din lume, Volkswagen a intrat prea târziu, fiind devansată de jucători locali precum BYD și Nio.
Schimbarea de strategie sub Oliver Blume
Venirea lui Oliver Blume la conducerea grupului, în 2022, a adus un nou plan de redresare. Fostul șef al Porsche a încheiat parteneriate cu startup-uri tehnologice, a redus dimensiunea diviziei de software Cariad și a semnat acorduri de miliarde de dolari cu Rivian în SUA și Xpeng în China pentru dezvoltarea de platforme electrice și software auto. Totodată, a negociat reduceri de personal și restructurări profunde în fabricile germane, pentru a reduce costurile și a adapta producția la cererea tot mai volatilă.
Volkswagen mizează acum pe un „model offensive” – lansarea a 30 de modele noi în 2024 și tot atâtea în 2025. Prima mare noutate este hatchback-ul compact VW ID.2all, un vehicul de 25.000 de euro care ar putea atrage clienții mai tineri și sensibili la preț. În Europa, ultimele modele electrice ID au început deja să depășească vânzările Tesla, ajutate și de scăderea popularității lui Elon Musk pe continent.
Citește și: Noul Lamborghini Temerario, mai rapid și mai ușor decât predecesorul Huracán
Provocări majore în SUA și China
Chiar dacă VW dă semne de revenire în Europa, piețele americană și chineză rămân dificile. În SUA, brandul Scout, care pregătește lansarea unor pick-up-uri electrice produse în Carolina de Sud, se confruntă cu o cerere în scădere pentru acest tip de vehicule, accentuată de eliminarea subvenției federale de 7.500 de dolari de către administrația Trump.
În China, unde Volkswagen a fost timp de decenii lider absolut, companiile locale domină deja piața cu modele mai ieftine și mai adaptate gusturilor clienților. Pierderea primei poziții în fața BYD în 2023 a fost un semnal de alarmă, iar alianțele locale sunt considerate vitale pentru supraviețuirea brandului german.
Un viitor incert, dar cu mize uriașe
Blume recunoaște că Volkswagen nu mai operează într-o lume a creșterii economice continue și a comerțului liber, așa cum s-a întâmplat în ultimele decenii. Piețele sunt fragmentate, concurența e acerbă, iar tranziția spre mașini electrice este mai complicată decât s-ar fi anticipat. Totuși, șeful VW insistă că grupul poate răsturna situația prin diversificarea portofoliului, lansarea unor modele accesibile și adaptarea la preferințele locale.
Pentru un constructor care a trecut printr-una dintre cele mai mari crize din istoria auto modernă, viitorul rămâne incert. Volkswagen are însă o miză clară: să arate că, după Dieselgate și ani de ezitări, poate redeveni lider mondial într-o industrie aflată în plină transformare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
- Pilonul II, „bani de buzunar”...
Guvernul României urmează să...
Autoritatea de Supraveghere...
Sistemul medical, sectorul...
Activele digitale se confruntă...
Alphabet Inc., compania-mamă a...
Creșterea spectaculoasă a...
Ministerul Finanțelor a lansat...
Bursa de Valori Bucureşti (BVB)...
România a depășit obiectivul...
Guvernul a pus în dezbatere...
O propunere legislativă care...
Jumătate dintre români își...
Vulnerabilitate ignorată de ani...
Valoarea sumei pe care o...
Pe măsură ce tot mai multe orașe din sudul Europei se...
ANCPI schimbă termenele pentru...
Metroul și transportul de...
Guvernul discută joi modificări...
Magistrații vor ieși mai târziu...
România trebuie să adopte o...