2024, un an greu pentru industria auto europeană: Scăderea vânzărilor, concedieri, greve şi presiunea rivalilor din China

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Volkswagen / Foto: Chris Verwymeren / Flickr
Volkswagen / Foto: Chris Verwymeren / Flickr
Industria auto europeană a întâmpinat multiple provocări în 2024, de la scăderea vânzărilor pe fondul cererii slabe și al costurilor ridicate de producție, până la intensificarea concurenței din partea rivalilor chinezi și o tranziție către vehiculele electrice mai lentă decât se anticipase.

Publicitate

Restructurări masive în rândul producătorilor



Cel mai mare producător auto european, Volkswagen AG, ameninţă că va renunţa la mii de angajaţi şi în mod potenţial ar putea închide uzine în Germania, în prezent derulând negocieri dificile cu sindicatele privind măsurile de reducere a costurilor. În iulie, a scos la vânzare fabrica Audi din Bruxelles, unde sunt 3.000 de angajaţi, din cauza cererii reduse pentru maşini electrice premium.

La rândul său, al doilea mare producător auto european, Stellantis, a anunţat că intenţionează să închidă fabrica Vauxhall din Luton (Anglia) fiind ameninţaţi de concedieri aproximativ 1.000 de angajaţi. Compania a oprit în mod repetat activitatea la principala sa uzină din Italia - Mirafiori - din cauza cererii scăzute, în special pentru versiunea electrică a Fiat 500, dar nu intenţionează să închidă fabrici în Italia.

Şi producătorul auto american Ford va renunţa la 4.000 de angajaţi din Europa sau 14% din forţa sa de muncă europeană, iar majoritatea concedierilor vor fi în Germania şi Marea Britanie.

Declinul din sectorul auto a mai afectat şi o serie de producători de componente pentru această industrie, printre companiile care au mai anunţat concedieri aflându-se şi producătorul francez Valeo, care va renunţa la 1.000 de angajaţi din în Europa, iar în urma restructurărilor vor fi închise două fabrici din Franţa, au declarat pentru Reuters surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul.

Dacă vorbim de producătorul de utilaje şi piese auto german Schaeffler AG, acesta intenţionează să închidă două facilităţi de producţie, în Austria şi Marea Britanie, ca parte a măsurilor de restructurare anunţate luna aceasta, ceea ce arată dificultăţile cu care se confruntă industria auto europeană. Locaţiile companiei mai rentabile din România şi Slovacia vor prelua capacitatea de producţie dar şi acestea vor fi afectate de concedieri, a avertizat Schaeffler.

Grupul german a informat că ar vrea să renunţe şi la producţia de rulmenţi de la fabrica din Berndorf (Austria), în urma majorării semnificative a costurilor cu materialele, energia şi forţa de muncă, din ultimii ani. În Sheffield (Anglia) Schaeffler va opri producţia de ambreiaje, citând declinul global rezultat în urma supra-capacităţii de producţie.

Bosch, cel mai mare furnizor mondial de piese auto, intenţionează să concedieze până la 5.500 de angajaţi până în 2032, majoritatea în Germania, şi va reduce orele de muncă pentru unii angajaţi, în timp ce producătorul francez de anvelope Michelin va închide două fabrici din Franţa, fiind afectate aproximativ 1.250 locuri de muncă.

Nici cel mai mare producător de camioane din lume, Daimler Truck, nu o duce prea bine ceea ce l-a determinat să reducă timpul de lucru al unor angajaţi şi să îngheţe angajările în Germania.

 

Presiunea producătorilor chinezi

 

Producătorii auto din China îşi majorează exporturile de vehicule hibride către Europa şi intenţionează să lanseze mai multe modele pentru această piaţă cheie, ceea ce expune limitele taxelor vamale suplimentare impuse de UE la vehiculele electrice din statul asiatic, conform unei analize Reuters.

Taxele, menite să protejeze industria auto europeană de importurile ieftine din China, nu se aplică maşinilor hibride, astfel încât marii producători de vehicule electrice (EV) din statul asiatic, cum ar fi BYD, îşi vor continua expansiunea în regiune, apreciază analiştii.

Unii producători construiesc în Europa fabrici pentru a reduce costurile, în contextul taxelor vamale. "Creşterea este determinată de producătorii de echipamente originale (OEM) din China care se axează pe modele hibride plug-in (PHEV) ca un mod de a ocoli taxele vamale impuse de UE vehiculelor electrice pe baterii (BEV) din China", susţine Murtuza Ali, analist la Counterpoint Research. El se aşteaptă ca exporturile chineze de vehicule hibride către Europa să crească cu 20% anul acesta şi chiar mai rapid anul viitor.

Taxele vamale suplimentare impuse de UE la importurile EV din China au intrat în vigoare la finalul lui octombrie, pentru a contracara ceea ce Comisia Europeană (CE) spune că sunt subvenţii incorecte care au ajutat la crearea de capacităţi de producţie suplimentare de trei milioane EV pe an în China, de două ori mărimea pieţei blocului comunitar.

Taxele se vor aplica timp de cinci ani, în plus faţă de tarifele vamale standard de 10% aplicat de UE la maşinile importate.

***

În sectorul auto european sunt 12,9 milioane de angajaţi, iar 8,3% din totalul locurilor de muncă din industria UE sunt în sectorul auto.

Înmatriculările de autoturisme noi în Europa au crescut cu 0,6% în primele 11 luni din 2024, comparativ cu perioada similară din 2023, fiind înmatriculate 11,876 milioane de unităţi.

Pe principalele pieţe europene, majorarea vânzărilor în Spania (5,4%) şi Marea Britanie (2,8%) a compensat declinul din Franţa (3,7%), Germania (0,4%) şi Italia (0,2%).

În primele 11 luni din acest an, piaţa auto din România a înregistrat o creştere de 4,2%, fiind înmatriculate 137.298 autoturisme, faţă de 131.707 vehicule în perioada similară din 2023.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bursa de pe Wall Street / FOTO: Freepik
Volkswagen / Foto: Chris Verwymeren / Flickr
Portul Constanta Sud Agigea
Bursa de la Tokyo / Foto: Guilhem Vellut / Flickr
Beijing / FOTO: Freepik
Stâlpi de înaltă tensiune / Foto: Freepik
Economie
baraj. foto: pexels.com
Grecia. Foto: Pexels.com

Grecia e optimistă în privinţa turismului, în 2025

Turismul elen arată semne pozitive în 2025.

Foto: Pexels.com
PPentrolier / Foto: Freepik
Foto: Arhiva

Avion de pasageri prăbuşit în Kazahstan

Tragedie aviatică în Kazahstan.

Nissan
Metrou București

Ce s-a decis în prima şedinţă a Guvernului Ciolacu 2

Actele normative adoptate în ședința Guvernului României...

WhatsApp / sursa foto: Freepik.com

Iran, decizie istorică privind WhatsApp şi Google Play

Autoritățile iraniene au ridicat o serie de interdicții.

Wall Street

Optimism pe Wall Street, în Ajunul Crăciunului

Evoluţii financiar-bancare şi bursiere, 24 decembrie.

foto: pexels.com

Greva de la Starbucks se extinde în SUA

Greva angajaților Starbucks din SUA se extinde la peste...

Cereale / Sursa: Freepik.com
Turiștii caută alte orizonturi
Conducte de gaze / Foto: Freepik

pixel