Accidente în minerit. Moartea din spatele barajelor

Autor: DCBusiness Team
Data actualizării:
Data publicării:
Dezastrul de la Brumadinho
Dezastrul de la Brumadinho
Echipele de intervenție încă mai caută persoanele dispărute după ce a barajul Brumadinho (Brazilia) a cedat în cursul zilei de vineri. Bilanțul provizoriu este de circa 60 de morți și 300 de dispăruți. Numărul accidentelor legate de lacurile de decantare apărute ca urmarea a mineritului crește în continuare în  pofida înăspririi măsurilor de siguranță cerute de statele lumii. România figurează cu două incidente în istoria recentă a catastrofelor cauzate de ruperea digurilor lacurilor de decantare.

Barajul Brumadinho este administrat de a treia cea mai mare companie de minerit din lume, Vale, companie care, în istoria recentă, a mai fost responsabilă pentru o catastrofă similară, din noiembrie 2015, din orașul Mariana. Ruperea barajului a făcut ca 60 de milioane de tone de ape uzate să se prăvălească asupra unui sat din împrejurimi. Se pare că șefii companiei știau încă din 2013 de problemele de structură a barajului.

Într-un inventar al evenimentelor similare, apar și două dezastre ”made in Romania”. În noaptea de 30 octombrie 1971, a cedat barajul de la Certej, iar sterilul de diverse tipuri care era depozitat încă din 1936 s-a prăvălit asupra Certejului de Sus și ucigând 89 de oameni. Șase blocuri de locuințe și șapte case au fost distruse. Autoritățile României comuniste au anunțat oficial moartea a numai 48 de persoane. Investigația ulterioară a arătat că nivelul sterilului stocat era mai mare decât cel pentru care fusese proiectat barajul. În plus, diversele tipuri de deșeuri miniere au afectat stabilitatea haldelor.

Dezastrele din România

Pe 30 ianuarie 2000, a cedat barajul de la Baia Mare care zăgăzuia 100.000 m³ de ape cu cianuri, rezultate din exploatarea unr zăcăminte aurifere de către compania ”Aurul” SA, un joint venture între statul român și compania australiană Esmeralda Exploration. Au fost contaminate apele Tisei și apoi Dunării. Pe cursul Tisei de pe teritoriul Ungariei, fauna acvatică a fost distrusă în întregime, iar 2,5 milioane de unguri au rămas fără surse de apă potabilă. Se estimează că nici până astăzi, ecosistemul de pe Tisa nu s-a restabilit în întregime. Peste cinci săptămâni, a cedat și barajul de la Baia Borșa și alte 20.000 de tone de ape contaminate cu plumb, zic și cupru s-au revărsat în Tisa.

Citește și: Accidentele de muncă, o calamitate pentru economia României

Compania a minimalizat efectele dezastrului, punând peștii morți pe seama iernii friguroase. Cum minciuna era stridentă, a dat apoi vina pe autoritățile din Ungaria și Serbia spunând că acestea vor să ascundă nivelul de poluare al Tisei provocat de fabricile de pe teritoriul lor. Incidentul de la Baia Mare este socotit cel mai mare dezastru ecologic din Europa de după Cernobîl.

Ce-i drept, nici vecinii unguri nu sunt mai breji ca noi. Pe 4 octombrie 2010, a cedat barajul de la fabrica de aluminiu Ajka, iar ”noroiul roșu”, rezultat din transformarea bauxitei în oxid de aluminiu, a ucis 10 oameni. Poluarea a afectat și Dunărea. Mai mulți oficiali ai companiei MAL au fost arestați, însă toți au fost achitați în 2016. Tot pe 4 octombrie 2010, un incident similar a avut loc la o mină de titan din Mozambic, unde un om și-a pierdut viața.

Cea mai mare catastrofă

Tot goana după aur a provocat dezastrul de la Merriespruit. Autoritățile știau de mai mulți ani că barajul lacului de decantare trebuia consolidat, dar nu au făcut nimic până când, pe 22 februarie 1994, în urma unor ploi abundente, barajul a cedat iar un val de 2,5 metri înălțime a ucis 17 oameni. 

Însă cea mai mare catastrofă de acest tip a avut loc pe 19 iulie 1985 la Val di Stava, Italia. Două diguri au cedat unul după altul, iar 268 de oameni au murit. S-a calculat că viteza apelor uzate care au lovit satul din nordul Italiei era de 90km/h. Spre deosebire de celelalte cazuri, 10 persoane au fost condamnate la diferite pedepse cu închisoarea într-un proces care s-a terminat în 1992.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Donald Trump vorbește la telefon
nicusor dan - FOTO: Agerpres
migratie - FOTO: Freepik@ruslan23-02
Șofer de TIR / Foto: Freepik
Administrator de bloc / Foto: Arhivă
China, UE / sursa foto: Freepik.com
Strangere de mana. Foto: Pexels.com
Freepik.com

Amazon a declanşat un nou val de concedieri

Amazon face curățenie în divizia de cărți: concedieri la...

sulyok tamas - FOTO: Agerpres

Președintele Ungariei, vizită de solidaritate la Praid

Președintele Ungariei, vizită de solidaritate la Praid.

Factura. Freepik.com
Camion in trafic
Starlink / Foto: Starlink / Flickr

Starlink intră pe piața maritimă și aviatică

Starlink intră pe piața maritimă și aviatică.

Instalații de aer condiționat
Luna. Foto: Pexels.com
inchirieri - FOTO: Freepik@mrkaka1102
Rubin / Foto: Gemfields
Ce este portofelul european de identitate digitală. Când intră în vigoare şi cum se foloseşte
firme - FOTO: Freepik@Flowo
Industria apărării este în plin boom economic / Foto: NATO
Decizia vine în sprijinul celor cu credite ipotecare
Freepik.com
intarzieri - FOTO: Freepik
Lingouri de argint
Tren deraiat / Foto: Replica Online

Tren plin cu benzină, deraiat în Teleorman

Tren plin cu benzină, deraiat în Teleorman 

Bursa de Valori București
Titluri Tezaur / Ilustrațe: Oana Pavelescu
București / Foto: Oana Pavelescu

pixel