Acțiunile Tesla au scăzut cu 45% în ultimele trei luni, pe fondul controverselor politice şi incetitudinilor legate de promisiunile lui Elon Musk

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Elon Musk / sursa: Wikimedia Commons
Elon Musk / sursa: Wikimedia Commons
Acțiunile Tesla au scăzut cu 45% în ultimele trei luni, pe fondul vânzărilor slabe, controverselor politice și incertitudinii legate de promisiunile lui Elon Musk privind viitorul transportului autonom. În ciuda declinului, compania continuă să fie evaluată peste rivalii săi din industrie, ceea ce alimentează dezbaterea asupra sustenabilității acestei evaluări, transmite Reuters într-o analiză pe care o puteţi citi în rândurile de mai jos.

Tesla a atins o capitalizare bursieră record de 1,5 trilioane de dolari pe 17 decembrie 2024, dar de atunci a pierdut aproape jumătate din valoare, coborând la 845 miliarde de dolari. Această scădere a fost alimentată de o combinație de factori: vânzări în scădere, profituri mai mici, reacții negative la implicarea politică a lui Musk și îngrijorări că CEO-ul Tesla este prea distras pentru a se concentra pe companie.

În ciuda acestui declin, Tesla continuă să fie supraevaluată comparativ cu restul industriei auto. Chiar și acum, compania valorează mai mult decât primii nouă producători auto combinați, deși aceștia au vândut împreună 44 de milioane de mașini anul trecut, în timp ce Tesla a livrat doar 1,8 milioane.


Robotaxiurile: un vis îndepărtat?

Tesla a fost mult timp evaluată nu doar ca un producător auto, ci ca o companie de tehnologie și inteligență artificială, capabilă să transforme complet industria transporturilor. O mare parte din valoarea de piață a companiei nu provine din vânzările actuale de vehicule, ci din speranțele că robotaxiurile sale autonome vor deveni o realitate și vor domina industria mobilității.

Musk promite de ani de zile că Tesla va lansa mașini complet autonome, dar acest obiectiv a fost constant amânat. Începând cu 2016, el a susținut anual că Tesla va avea mașini complet autonome „anul viitor”. Însă, deocamdată, tehnologia nu a demonstrat că este suficient de sigură pentru a fi lansată pe scară largă.

Investitorii au rămas optimiști până de curând, mizând pe faptul că Musk va reuși să își îndeplinească viziunea. Totuși, după ce Reuters a raportat în aprilie 2024 că Tesla a renunțat la dezvoltarea unui model accesibil de 25.000 de dolari – Model 2 – care ar fi trebuit să crească vânzările, atenția s-a mutat pe robotaxiuri. Musk a făcut din acestea noul său obiectiv principal, susținând că vor fi lansate în iunie 2025.

 


O piață auto tot mai dificilă

Între timp, vânzările Tesla sunt sub presiune. Compania nu a lansat un nou model semnificativ din 2020, iar singura sa noutate, Cybertruck, a avut vânzări modeste – doar 38.965 de unități în 2023, mult sub estimările inițiale de 250.000 de vehicule anual până în 2025.

În plus, Tesla a fost nevoită să reducă prețurile modelelor Model 3 și Model Y pentru a face față concurenței tot mai mari, în special din China, unde producătorii locali vând EV-uri la prețuri de sub 10.000 de dolari. BYD, cel mai mare vânzător de vehicule electrice din lume, oferă deja tehnologii de asistență la condus ca standard, subminând modelul Tesla, care vinde sistemul său „Full Self-Driving” pentru peste 8.000 de dolari în China.

Mai mult, Tesla începe să resimtă și efectele politice ale lui Musk. În Europa, unde el și-a exprimat sprijinul pentru mișcări politice de extremă dreapta, vânzările Tesla au scăzut considerabil în 2024.

 


Viitorul Tesla: Promisiuni sau realitate?

În ciuda scăderii acțiunilor și a vânzărilor slabe, Tesla încă se tranzacționează la un multiplu extrem de ridicat față de rivalii săi. Raportul preț-câștiguri al Tesla este de peste nouă ori mai mare decât media celor mai valoroși 25 de producători auto și de patru ori mai mare decât cel al BYD.

Analiștii financiari rămân împărțiți. Unele firme de investiții, precum Ark Investment Management, estimează că Tesla ar putea ajunge la 2.600 de dolari pe acțiune până în 2029, bazându-se aproape exclusiv pe succesul robotaxiurilor. Altele, precum JP Morgan, avertizează că acțiunile Tesla sunt deconectate de realitatea financiară și că investitorii ar trebui să fie mai prudenți.

În timp ce susținătorii Tesla cred că Musk va revoluționa industria transportului, criticii susțin că tehnologia autonomă a companiei nu este încă pregătită pentru drumurile publice și că promisiunile sale au devenit prea ambițioase. Viitorul Tesla depinde de capacitatea companiei de a transforma visurile în realitate – iar timpul pentru a dovedi acest lucru se scurge rapid.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bursa de pe Wall Street / FOTO: Freepik
Indici bursieri
Tanczos Barna, ministrul Finanțelor
Emmanuel Macron
Fotomontaj: Oana Pavelescu / DCBusiness
Elon Musk / sursa: Wikimedia Commons
Sursa: Reuters
IMagine cu rol ilustrativ / Foto: Arhivă
Foto ilustrativ: pexels.com

Volkswagen a doborât recordul la vânzările de... cârnaţi

Activităţile de bază cu automobile poate că sunt în...

Euro și lei / Foto: Oana Pavelescu

Curs BNR. Leul pierde teren la început de săptămână

Banca Națională a publicat cursul leului valabil pentru...

Date BVB
O femeie alimentează mașina la o benzinărie
Marco Rubio / FOTO: Wikipedia
Premierul Mark Carney / FOTO: Wikipedia
Fabrică auto

Ford, investiție uriașă în Germania! Cu un scop declarat

Ford va injecta până la 4,4 miliarde de euro (aproape...

Titluri Tezaur / FOTO: Pagina de Facebook a Ministerului Finanțelor

O nouă ediție a titlurilor TEZAUR: Premieră pentru români

Dobânzile anuale aferente sunt de 6,80%, 7,50% și,...

Japonia / FOTO: Freepik
Butoaie cu petrol / Foto: Freepik

Prețul petrolului, în scădere. Investitorii au cedat nervos

Prețurile petrolului au scăzut luni, pe fondul...

În gară / FOTO: Freepik

Călători despăgubiți pentru că trenurile au întârziat

Creștere semnificativă a plângerilor pasagerilor.

Exploatarea din perimetrul ZOHR
Stejara Pircan, Senior VP eMAG pentru România, Bulgaria și Ungaria
Știrile dimineții
Inquam Photos / George Calin
Tancuri Leopard 2 produse de Germania / Foto: NATO / Flickr
Terenuri / Foto: Freepik

pixel