AEI: Prețurile gazelor naturale pe piața engros vor fi tot mai mici dar și tot mai volatile

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Cargo GNL / sursa foto: Freepik.com / sharpiloandrey
Cargo GNL / sursa foto: Freepik.com / sharpiloandrey
În cursul lunii octombrie 2025 s-au semnat la Atena, contracte pentru milioane de tone de LNG care vor ajunge în Europa în următorii ani. Aceste contracte au particularitatea de a fi conectate la prețul gazelor de pe bursa din SUA care este la jumătate față de prețul de pe bursele europene. În același timp, mobilitatea net superioară a gazelor lichefiate față de importul gazelor prin conducte va aduce o volatilitate mai mare a prețului acestor gaze, explică Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă, într-o analiză pe care o puteţi citi în rândurile de mai jos.

SUA este cel mai mare exportator de GNL din lume, în luna octombrie 2025 au exportat o cantitate record de GNL 10,1 milioane de tone într-o singură lună , din care cca 69% a mers în Europa. Exporturile SUA de GNL urmează să crească în baza contractelor semnate recent, de la 14,9 Bcf/zi în 2025 (+25% față de 2024), la 16,4 BCF/zi în 2026 (+35% față de 2024) și  la 28 BCF/zi în 2029 (+105% față de 2024).

Europa semnează tot mai multe contracte pe termen lung cu furnizori americani (Exxon, Cheniere, Venture Global etc.), ceea ce stabilește o legătură structurală TTF–Henry Hub, nu doar un spot.

Prețurile din Europa vor urma următoarea corelație teoretică :

Preț TTF (EUR/MWh) = Preț Henry Hub (EUR/MWh) + 13 - 16 EUR/MWh (licență + lichefiere + transport + regazeificare) + 0–10 EUR/MWh (prima de risc Europa / tensiuni regionale)

Pe baza datelor IEA și a structurii pieței, în cadrul de scenarii rezonabile putem estima prețul mediu al gazelor livrate în Europa. Plecând de la ipotezele că prețul Henry Hub rămâne în intervalul 10 – 14,3 EUR/MWh (3–4,5 USD/MMBtu la cursuri actuale) în 2026–2027 , într-o balanță relativ confortabilă între producție US onshore și cerere internă + GNL; capacitatea de GNL SUA continuă să crească, reducând spread-urile structurale și Europa pierde treptat restul fluxurilor rusești via Ucraina, deci rămâne dependentă de GNL, iar cererea asiatică rămâne scăzută, rezultă următoarele scenarii:

 

Scenariu „bază” (probabilitate moderată) – piață relativ echilibrată

Henry Hub: 10 – 14,3 EUR/MWh (3–4,5 USD/MMBtu) 

TTF: 22–35 EUR/MWh (7–11 USD/MMBtu)

Spread TTF–Henry Hub: 12–22 EUR/MWh  (4–7 USD/MMBtu)

Oferta suplimentară de GNL din SUA + Qatar apasă prețurile în jos, dar Europa tot plătește o primă pentru: Dependența de import, costul lanțului GNL și riscurilor geopolitice  (Ucraina, Orientul Mijlociu).

 

Scenariu “bearish” pe preț – GNL foarte abundent, cerere slabă

Hub Henry: 8 – 11 EUR/MWh (2,5–3,5 USD/MMBtu)

TTF: 15–25 EUR/MWh

Spread TTF–Henry Hub: 9,5–16 EUR/MWh  (3–5 USD/MMBtu)

Ce ar putea produce asta: ierni blânde câțiva ani la rând, cerere industrială redusă din Europa și Asia si mai ales finalizarea tuturor proiectelor de GNL.

 

Scenariu “bullish” – șoc de ofertă sau cerere

Hub Henry: 12,7 – 19 EUR/MWh (4–6 USD/MMBtu)

TTF: 40–80 EUR/MWh

Spread TTF–Henry Hub: 32 – 63 EUR/MWh (10–20 USD/MMBtu)

Ce ar declanșa asta: probleme tehnice majore la 1–2 terminale mari de GNL, iarnă foarte rece în Europa și Asia și eventuala escaladare geopolitică (LNG redirectat, blocaje maritime etc.).

 

În esență, legătura Europa – Henry Hub pe termen scurt (2026 – 2027), TTF are șanse mari să determine ca prețul gazelor în Europa să rămână semnificativ peste Henry Hub, cu valori de cca. 26–32 EUR/MWh, dar spread-ul mediu o să fie mai mic decât în ​​perioada de criză 2022–2023, tocmai din cauza abundenței de GNL (valori ale spredului de 16 – 22 EUR/MWh).

Abundența de GNL din SUA va acționa ca un „plafon”. Dacă TTF urcă prea mult peste costul complet al GNL pe baza Henry Hub, cargo-urile sunt redirecționate spre Europa până când prețul coboară. Practic, pretul Henry Hub la care se adaugă costul de transport GNL și cursul valutar EUR-USD, devin o referință de preț pentru gaze în Europa.

Dar este important de acceptat că TTF nu va fi niciodată Henry Hub la care se adaugă o constantă perfect stabilă datorită: congestiilor de infrastructură (regazeificare, rețele de transport), a diferențelor de taxare, a taxării CO₂, a diferitelor reglementări naționale, a dinamicii cerere–ofertă în Europa vs Asia etc.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Cargo GNL / sursa foto: Freepik.com / sharpiloandrey
Grevă / sursa foto: Freepik.com / EyeEm
Ilie Bolojan
Bani / Foto: DCBusiness

Acord în coaliție. Salariul minim crește de la 1 iulie 2026

Salariul minim va crește de la 1 iulie 2026. Coaliția...

Guvern. Foto: Mihai Ciobanu
Lingouri de cupru / Foto: DCBusiness

Bloomberg: Cuprul intră într-un deficit structural din 2026

Piața globală a cuprului se îndreaptă spre un deficit...

Donald Trump și Vladimir Putin
Ministerul Finanțelor
Ghișeu
Barajul Paltinu
Arcelor Mittal Tubular Products Iași
Inflație / Foto: Freepik

România continuă să fie ţara cu cea mai mare inflaţie din UE

România a fost şi în luna noiembrie ţara UE cu cea mai...

România se află pe locul doi la exportul de grâu moale
Bani
Document. Foto: Freepik.com
Discutii la Guvern
Oameni pe stradă / Foto: Oana Pavelescu
factura. Freepik.com
Documente ANAF. Freepik.com
Muncitor în construcții / FOTO: Freepik
Flacără la aragaz / Foto: Freepik
Industrie / Sursa: Freepik.com
Sala de ședință din clădirea Guvernului
Oameni pe stradă
Palatul Știrbei
Netflix / Foto: Freepik

pixel