"În contextul actual, având în vedere faptul că, gradul de recuperare a arieratelor este scăzut, iar volumul creanțelor bugetare neîncasate este unul semnificativ, se impune adoptarea unor măsuri care să permită o mai bună colectare a creanțelor bugetare și care să nu antreneze efectul de neplată a datoriilor față de bugetul de stat.
Raportat la termenul maxim de 25 Noiembrie 2024 de aplicare a măsurilor de îmbunătățire a colectării creanțelor bugetare și al creșterii gradului de conformare la plată a contribuabililor prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, se impune luarea de măsuri urgente în vederea desfășurării unei campanii de informare și de facilitare a acesului și de sprijnire a contribuabililor de a beneficia de aceste măsuri.
De asemenea, situația excepțională este determinată de faptul că neluarea măsurilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență poate conduce la materializarea riscului de nerealizare a veniturilor estimate din amnistia fiscală, prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, cu consecințe asupra deficitului bugetar înregistrat la sfârșitul anului 2024.
Din analiza efectuată la nivelul Ministerului Finanțelor s-a constatat că serviciile de tipărire și implicuire a documentelor neceare informării contribuabililor cu privere la accesarea facilitățiilor fiscale nu pot fi realizate intr-un timp suficient astfel încât prin aplicarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024 să se asigure maximizarea efectelor asteptate din perspectiva încasării veniturilor bugetare.
O atenție deosebită trebuie acordată categoriei de persoane fizice, care prin natura obiectului de activitate nu utilizează mijloace electronice de comunicare la distanță și nici nu a avut obligația de a se înregistra în Spațiul Privat Virtual. Astfel, având în vedere termenul scurt de depunere a cererilor pentru a beneficia de facilitățile fiscale prevăzute de OUG 107/2024, respectiv data de 25.11.2024, se impune comunicarea personalizată, prin mijloace poștale, cu potențialii beneficiari persoane fizice pentru a le fi aduse la cunoștință într-un mod facil și simplificat prevederile ordonanței.
Totodată, în categoria potențialilor beneficiari se regăsesc și persoane fizice pentru care utilizarea internetului nu este o obișnuință sau se află în arii unde nu exista conexiune la internet (zone rurale), astfel că se impune comunicarea prin intermediul mesageriei poștale pentru a avea certitudinea transmiterii și recepționării informațiilor.
De asemenea, în categoria persoanelor fizice ce pot beneficia de facilitățile fiscale pot fi și persoane fizice cu handicap grav sau accentuat care realizează venituri din activităţi independente/activităţi agricole, în mod individual şi/sau într-o formă de asociere pentru care deplasarea la sediile organelor fiscale se efectuează cu dificultate", se arată în nota de fundamentare a proiectului.
"Astfel, este necesară organizarea unei campanii de comunicare prin poștă pentru a crește numărul contribuabililor care sunt informați cu privire la beneficiile și termenele în care trebuie să se încadreze pentru accesarea facilitățiilor fiscale prevăzute de OUG nr.107/2024.
Se propune spre reglementare măsurile specifice necesare pentru informarea contribuabililor cu privire la accesarea facilităților fiscale reprezentând anularea unor obligații bugetare, în temeiul prevederilor art. I – XVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscalbugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei în anul 2024, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum și încasarea, prin mijloacele prevăzute de lege, a obligațiilor bugetare care fac obiectul anulării potrivit legii ce urmează a fi întreprinse de către Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală împreună cu Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. denumită în continuare Poșta Română.
Poşta Română este desemnată prin Decizia preşedintelui Autorității Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) nr. 1363/2019 ca unic furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale din România, acesta fiind singurul furnizor de astfel de servicii pentru perioada 1 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2024. (...)
Având în vedere volumul și complexitatea serviciilor ce urmează a fi prestate în scopul atingerii obiectivelor urmărite într-un termen cât mai scurt, prin prezenta ordonanță de urgență, se încredințează Poştei Române, prestarea serviciilor de utilitate publică, stabilite de prezenta ordonanță de urgență, reglementându-se, totodată, tariful la care se vor realiza aceste servicii comunicat de Poșta Română prin adresa nr. 116/8268/2024.
Aceste tarife pentru prestarea serviciilor prevăzute în ordonanța de urgență sunt fundamentate pe costurile calculate conform principiilor de întocmire a situațiilor financiare separate așa cum sunt reglementate de ANCOM. Calculațiile costurilor sunt supuse anual unui audit extern independent conform obligațiilor în calitate de furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale, vor fi aprobate de către conducerea Poștei Române. Astfel, în baza dreptului exclusiv conferit prin prezentul act normativ, Ministerul Finanțelor prin Agenția Națională de Administrare Fscală va încheia o convenție cu Compania Națională Poșta Română SA pentru prestarea serviciilor stabilite de prezenta ordonanță în temeiul art. 30 din Legea nr.98/2016 privind achizițiile publice cu modificările și completările ulterioare.
Astfel urmează să se comunice contribuabililor care nu sunt înrolați în serviciul ”Spațiul privat virtual” o informare, împreună cu documentele necesare pentru accesarea măsurilor de amnistie fiscală reprezentând anularea unor obligații bugetare reglementate de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 și, după caz, încasarea în numerar sau prin intermediul cardului bancar, a obligațiilor bugetare care fac obiectul anulării potrivit legii, în baza unei convenții încheiată de Poșta Română cu Agenția Națională de Administrare Fiscală", explică Ministerul Finanţelor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Banca Națională a României a...
Datoria mondială a atins un...
La începutul anului, acest indice era cotat la 6,21%,...
Decizia a fost luată "din...
La finalul acestui an, Glovo prezintă o analiză a...
Proiectul este detaliat într-un...
Inițiativa vine pe fondul...
Această inițiativă poate consolida poziția celor două...
Potrivit unei analize de...
O etapă strategică în strategia de investiții a...
Moneda euro a înregistrat o scădere semnificativă față...
Este ceva nemaivăzut de la...
Decizia vine după ce, luni, SUA...
Gigantul tehnologic Google a...
Decizia vine pe fondul unei scăderi considerabile a...
Grupaj de ştiri.
Registrul Comerţului...
Statele Unite lansează o nouă ofensivă împotriva...
Implicarea indigenilor în...
Este un proiect de hotărâre...
Banca Națională a României a...