În ultimii ani, Uniunea Europeană a intensificat eforturile pentru combaterea fraudei fiscale, a evaziunii fiscale și a practicilor de evitare a obligațiilor fiscale, vizând totodată creșterea transparenței fiscale și adaptarea sistemelor de cooperare administrativă la provocările economiei digitale. Modificările anterioare aduse Directivei privind Cooperarea Administrativă (DAC) au întărit semnificativ schimbul de informații între autoritățile fiscale ale statelor membre, însă persistența unor lacune importante a fost semnalată atât de Curtea de Conturi Europeană, cât și de Parlamentul European.
Printre principalele deficiențe identificate se numără lipsa unor dispoziții referitoare la raportarea informațiilor privind criptoactivele, monedele electronice și monedele digitale emise de băncile centrale, precum și insuficiența măsurilor de asigurare a conformității. Caracteristicile tehnice ale criptoactivelor – cum ar fi pseudonimitatea, portabilitatea globală și accesul facil la platforme nerezidente – îngreunează trasabilitatea tranzacțiilor și monitorizarea veniturilor de către autoritățile fiscale, explică Executivul.
Citiţi şi: Reguli actualizate pentru situațiile financiare anuale: Cine și ce trebuie să raporteze la ANAF
În prezent, legislația națională din România nu cuprinde dispoziții privind obligația furnizorilor de servicii de criptoactive de a transmite informații către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Această lipsă afectează negativ capacitatea autorităților fiscale de a identifica, verifica și impozita corect veniturile obținute din tranzacții cu criptoactive, ceea ce conduce la pierderi bugetare semnificative și la distorsiuni în echitatea sistemului fiscal, în defavoarea contribuabililor care își declară corect veniturile.
În plus, în forma actuală, mecanismele existente de soluționare amiabilă a cazurilor de dublă impunere nu acoperă în mod explicit tipologii moderne de venituri, cum sunt cele obținute din tranzacții cu active digitale. În lipsa unui cadru legislativ clar și interoperabil, contribuabilii rezidenți în România care investesc în astfel de instrumente se pot confrunta cu incertitudini fiscale, riscuri de dublă impozitare și dificultăți de conformare voluntară.
Dispoziții privind obligațiile furnizorilor de servicii de criptoactive de a raporta tranzacțiile efectuate cu criptoactive se regăsesc în cuprinsul Directivei (UE) 2023/2226 (denumită în continuare DAC 8) a cărei termen de transpunere urmează a se împlini la data de 31 decembrie 2025, statele membre aplicând aceste prevederi de la 1 ianuarie 2026, se arată în nota de fundamentare.
Adoptarea Directivei (UE) 2023/2226 (în continuare DAC8) răspunde provocărilor privind obligația furnizorilor de servicii de criptoactive de a transmite informații către ANAF extinzându-se astfel, sfera cooperării administrative și a schimbului automat de informații fiscale prin introducerea cerințelor armonizate de raportare pentru aceștia. De asemenea, DAC 8 prevede raportarea deciziilor fiscale anticipate aplicabile persoanelor cu avere mare, măsuri consolidate de asigurare a conformității, o cooperare bilaterală mai eficientă în cazurile de dublă impunere, fiind aduse, totodată și completări menite a îmbunătăți schimbul automat de informații în privința Operatorilor de platformă (DAC7).
În egală măsură, având în vedere adoptarea la nivelul OCDE a Standardelor internaționale pentru schimbul automat de informații în materie fiscală România și-a asumat implementarea acestora concomitent cu reglementările unionale.
Astfel, în timp ce CARF oferă standardul global privind criptoactivele, DAC8 îl adaptează la realitățile pieței interne a Uniunii Europene, oferind un cadru coerent de raportare fiscală în toate statele membre.
În același timp, armonizarea cu SCR revizuit permite integrarea raportărilor privind conturile tradiționale și digitale într-un sistem unic de analiză fiscală și conformitate. Această aliniere este esențială pentru a evita dublarea eforturilor de raportare, a facilita cooperarea transfrontalieră și a preveni fragmentarea legislativă în domeniul fiscal.
Transpunerea DAC8 în legislația națională și alinierea acesteia cu prevederile instrumentelor juridice internaționale, precum și cu actele de punere în aplicare ale acestora creează cadrul legal util furnizorilor de servicii de criptoactive pentru a-și duce la îndeplinire obligația de raportare a informațiilor începând cu anul 2026, astfel încât schimbul automat de informații să se realizeze începând cu anul 2027.
Așadar, implementarea concomitentă a DAC 8 și a Standardelor internaționale pentru schimbul automat de informații în materie fiscală elaborate la nivelul OCDE ce cuprind Cadrul de raportare privind criptoactivele (CARF) și Standardul comun de raportare actualizat în anul 2023(SCR) va permite României să reducă riscurile de evaziune fiscală asociate tranzacțiilor cu criptoactive, să asigure o impozitare echitabilă și să sporească încrederea în sistemul fiscal.
Documentul complet poate fi studiat aici.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Rovinari pornește Grupul 6 – un pas decisiv pentru...
Curs valutar BNR, 4 decembrie.
Sfârşitul anului indică faptul...
Sistemul Garanţie-Returnare...
ANAF, informare privind ţintele asumate în PNRR.
Excelența Sa Adrian Zuckerman...
Piața RCA intră într-o nouă...
Veniturile Rusiei din petrol şi gaze au scăzut...
Cazierul judiciar intră într-o nouă eră digitală, după...
O secțiune a conductei de...
ASF schimbă regulile de...
Bursa de Valori București...
Cuprul a atins un nou record pe...
Fitch confirmă ratingul CEC...
Factura la gaze pentru...
Valoarea maximă a tichetelor de...
Curs valutar BNR, 3 decembrie...
Statele membre ale Uniunii...