Apple, Microsoft, Tesla și Meta. Cine a pierdut cei mai mulți bani în 2022
Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Au fost penalizate de marile probleme ale omenirii
Au fost penalizate de marile probleme ale omenirii
2022 a fost un an dificil pentru toată lumea, inclusiv pentru cei mai mari jucători din industria tehnologiilor avansate. 

Ca toate celelalte companii, Apple, Microsoft, Tesla și Meta s-au confruntat cu politicile Băncilor centrale de creștere a ratelor dobânzilor, cu cea mai agresivă inflație din ultimele decenii și cu întreruperi ale lanțurilor de aprovizionare cauzate de restricțiile sanitare din China. Împreună, toți acești factori au prăbușit prețul acțiunilor Big Tech.

Vânzările slabe de publicitate digitală, temerile legate de recesiune și scăderea cheltuielilor de consum pentru produse precum PC-urile au afectat companiile de social media, producătorii de cipuri și chiar au subminat creșterea tehnologiei cloud. Yahoo! Finance a comparat prețurile acțiunilor celor mai mari companii IT la începutul anului până la sfârșitul lunii decembrie.

Apple (-25,49%)

O acțiune al cărei preț a scăzut cu peste 25% de la începutul anului ar fi fost probabil una dintre cele mai slabe performanțe în orice alt an, dar nu și în 2022. Apple a ieșit învingătoare.

Compania a început 2022 cu cele mai mari venituri înregistrate vreodată în primul trimestru de până acum - 123,9 miliarde de dolari - și a menținut această tendință până trimestrul al patrulea. Cu toate acestea, Apple a avut de suferit, deoarece cursul valutar s-a depreciat cu 3% din veniturile totale ale companiei în trimestrul al treilea.

După care au apărut informații potrivit cărora compania a fost nevoită să reducă producția de iPhone 14 Plus din cauza cererii reduse. Restricțiile sanitare impuse în China și protestele muncitorilor de la Foxconn, cea mai mare fabrică de iPhone, au împiedicat Apple să livreze la timp smartphone-urile Pro. Timpii de așteptare au crescut cu câteva săptămâni.

Cu toate acestea, reputația Apple ca lider constant în industria tehnologică - și cererea continuă pentru produsele și serviciile sale - a ajutat-o să încheie anul mai bine decât majoritatea concurenților.

Microsoft (-27,34%)

Microsoft a început anul 2022 cu rezultate solide ale diviziei sale Intelligent Cloud, care include platforma Azure. Deși subunitatea a continuat să crească pe tot parcursul anului, nu s-a ridicat la maximele atinse în 2021. În octombrie, Microsoft a anunțat că afacerile sale de cloud au încetinit până la 20%, mult sub creșterea de 31% înregistrată în același interval din 2021. 

De asemenea, compania a înregistrat o scădere a publicității digitale și a vânzărilor de PC-uri față de maximele înregistrate în timpul pandemiei. Printre factorii macroeconomici care au afectat profiturile anuale ale Microsoft se numără războiul din Ucraina, modificările cursului de schimb valutar și restricțiile de Covid din China.

Tesla (-60,62%)

Deși Tesla a avut un început de succes în 2022, compania a avut probleme din cauza cursurilor de schimb valutar și a creșterii prețurilor materiilor prime. Situația a fost agravată și de faptul că producătorul de mașini electrice a avut de suferit din cauza pandemiei din China: acest lucru i-a afectat capacitatea de a produce mașini pe piața locală.

Este imposibil să vorbești despre rezultatele Tesla în 2022 fără să atingi subiectul achiziției Twitter de către Ilon Musk. Noul CEO a luat o serie de măsuri care s-au dovedit, ulterior, neinspirate din punctul de vedere al impactului lor, concediind, spre exemplu, 50% din personal, intervenind pe parte de conținând și blocând o serie de conturi. 

Pe acest fundal, a apărut marea întrebare dacă miliardarul american poate conduce Tesla în timp ce se ocupă de Twitter, SpaceX și alte afaceri. Investitorii Tesla sunt îngrijorați de faptul că Musk se folosește de companie pentru a menține Twitter pe linia de plutire, afectând prețul acțiunilor Tesla.

Meta (-64,41%)

A fost un an mai prost pentru Meta. Prețul acțiunilor companiei s-a prăbușit cu un procent impresionant de 64,41% de la începutul anului. La sfârșitul anului 2022, vânzările de publicitate digitală ale Meta s-au prăvălit. Această situație a fost exacerbată de schimbarea politicii de confidențialitate a iOS de către Apple, care a redus vânzările totale ale Meta de la lansarea sa în 2021.

De asemenea, compania a fost criticată pentru cât de mult cheltuiește pentru Meta. După ce a investit 10 miliarde de dolari în acest proiect în 2021, Meta urmează să cheltuiască și mai mult până la sfârșitul anului 2022. Până în prezent, nu există niciun indiciu că acest efort va da roade.

Între timp, Facebook este din ce în ce mai puțin popular printre utilizatorii tineri, iar TikTok continuă să capteze atenția adolescenților și utilizatorilor de diferite vârste. Potrivit unui studiu realizat în august de Pew Research Center, doar 32% dintre cei 1.316 adolescenți intervievați folosesc Facebook. Toate acestea au dus la concedierea de către Meta a aproximativ 11.000 de angajați în noiembrie. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Compania de audit a Trump Media, acuzată de fraudă

Firma de audit a Trump Media, compania care conduce...

Datoria guvernamentală a sărit de 52% din PIB

Ministerul Finanţelor a publicat cifrele privind...

Turcia anunţă suspendarea relaţiilor comerciale cu Israelul

Turcia a decis să oprească relațiile comerciale cu...


pixel