Taxa auto. Veste bună pentru cei care nu au reușit să-și recupereze banii
Românii care până acum nu au...
 
 Volumul de marfă, în cădere după doi ani excepționali
Traficul de mărfuri prin Portul Constanța a însumat 29,8 milioane tone în primele șase luni din 2025, potrivit datelor Direcției Județene de Statistică Constanța. Este o scădere de 23,9% față de aceeași perioadă din 2024, când portul a atins unul dintre cele mai ridicate volume de marfă din istorie.
Scăderea vine după doi ani în care portul românesc a fost principalul coridor de export pentru cerealele ucrainene, fapt care a umflat artificial traficul general de mărfuri. În 2025, odată cu redeschiderea porturilor din sudul Ucrainei și cu scăderea producției agricole regionale, fluxurile s-au redus considerabil.
Canalul Dunăre – Marea Neagră, afectat și el
Și traficul pe Canalul Dunăre–Marea Neagră a fost puternic lovit: doar 6,9 milioane tone de mărfuri au fost transportate în primul semestru, în scădere cu 32,2% față de anul trecut.
Numărul total al navelor care au tranzitat canalul a scăzut cu 31,1%, iar traficul internațional – navele străine – s-a redus cu peste 41%. Datele confirmă că rutele de tranzit prin România pierd teren în fața alternativelor logistice din regiune, mai ales după normalizarea exporturilor maritime directe din Ucraina.
De ce scade traficul
Explicațiile pentru declinul abrupt sunt multiple:
scăderea volumelor de cereale ucrainene care tranzitau România, pe fondul redeschiderii porturilor Odesa, Pivdennîi și Ciornomorsk;
recolte agricole mai mici în România și în statele vecine, afectate de secetă;
diminuarea cererii de produse petroliere și materii prime în Europa, odată cu încetinirea economică;
lucrări de infrastructură în zona portuară și la ecluzele Canalului Dunăre–Marea Neagră, care au limitat temporar capacitatea de operare.
În plus, în 2024, Portul Constanța a înregistrat un an record de activitate, alimentat de criza logistică provocată de războiul din Ucraina. Comparativ cu acel nivel excepțional, valorile din 2025 reflectă o normalizare a fluxurilor comerciale, nu neapărat o prăbușire structurală.
Citește și: Percheziții în Portul Constanța. 40 de firme și funcționari vizați într-un dosar de corupție
Efecte economice și strategice
Pentru România, scăderea traficului portuar are un impact dublu: pe de o parte, diminuează veniturile operatorilor logistici și portuari, dar pe de altă parte, eliberează infrastructura pentru investițiile în modernizarea terminalelor și a liniilor feroviare de acces.
Analiștii estimează că, în a doua parte a anului, traficul ar putea să se stabilizeze, însă revine la o bază realistă, fără vârful generat de conflictul din Ucraina.
 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Românii care până acum nu au...
Doar una din patru locuințe din...
Agenţia Naţională de...
Cererea de aur crește puternic...
Ministerul Finanțelor a anunțat...
Olanda dă semnalul schimbării...
Leul a încheiat luna octombrie...
Țigările s-ar putea scumpi în...
Prețul energiei electrice pe piața spot a crescut joi cu...
Compania aeriană națională...
Traficul de mărfuri prin Portul...
BET, în declin: sesiune...
Modificări în structura...
AFM informează: Noi dosare au...
Statele Unite se confruntă cu...
ANAF a schimbat toate...
Cris-Tim Family Holding anunță...
Cursul valutar anunțat joi, 30...
ANAF așteaptă declarațiile SAF-T și formularele de TVA...
