Asaltul valurilor dezlănțuite: Porturile din Pacific adoptă măsuri de urgență

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Portul Callao / FOTO: Wikipedia
Portul Callao / FOTO: Wikipedia
Macaralele așază blocuri masive de beton pe digul care protejează de un secol portul chilian San Antonio de forța valurilor. Profitând de o mare calmă, muncitorii se grăbesc să finalizeze lucrările înainte de începutul iernii australe, în luna iunie.

Operațiunile comerciale ale principalului port chilian, precum și ale altor zeci de porturi – inclusiv două dintre cele mai importante din Ecuador și Peru – sunt din ce în ce mai afectate de agitația marină.

Valuri mai puternice, mai frecvente

Odată cu creșterea nivelului mării și încălzirea globală, „se produc valuri mai intense și mai frecvente”, explică climatologul chilian Raul Cordero pentru AFP.

Situri portuare care, acum câteva decenii, nu aveau nevoie de protecție sunt acum obligate să-și întărească structurile, subliniază specialistul.

San Antonio, în special, este situat într-un golf „foarte expus”, precizează Andrés Orrego, directorul portalului specializat Portal Portuario.

Închideri tot mai frecvente ale porturilor

Aflat la 120 de kilometri de capitala Santiago, San Antonio este al treilea cel mai aglomerat port din Pacificul sud-american, gestionând anual 1,7 milioane de unități echivalente unui container de 20 de picioare (EVP – standardul de măsură din industrie).

În 2021, portul a fost închis timp de 74 de zile, de opt ori mai mult decât în urmă cu 13 ani, când au început măsurile de protecție. În 2024, a fost complet inoperabil timp de o lună întreagă.

"Insecuritate" 

În ultimii ani, marea a pătruns „până în zonele operaționale”, creând „insecuritate” pentru lucrători, regretă Jorge Santos, subdirector al operațiunilor portului. Începând din 2020, aproximativ 270 de nave au fost împiedicate să intre sau să iasă din port. Potrivit lui Santos, fiecare zi de imobilizare le costă între 80.000 și 150.000 de dolari.

Portul are un dig de protecție de 1.000 de metri lungime și 10 metri înălțime, format din blocuri de 20 de tone, frecvent lovit de valuri puternice, explică José Aldunate, șeful lucrărilor portuare.Portul a investit 11 milioane de dolari pentru a întări această structură. Lucrările au început în 2024 cu instalarea unor blocuri concave, concepute pentru a respinge valurile.

Jumătate din dig a fost deja consolidată, ceea ce a permis reducerea numărului de zile de închidere a portului, de la 47 în 2023 la 30 anul trecut. Finalizarea lucrărilor este planificată pentru primul semestru al anului 2026.

„Chiar dacă aceste lucrări vor ajuta la atenuarea impactului valurilor, unele vor trece în continuare, dar în limite acceptabile, permițând portului să continue să funcționeze fără dificultăți”, estimează José Aldunate.

"Adaptare"  

În Chile, portul Antofagasta, un punct cheie în exportul de cupru, planifică, de asemenea, întărirea brise-lames-ului său pentru a reduce zilele în care este forțat să închidă.

Mai la nord, portul peruan Callao, principalul port din regiune pe Pacific, deși protejat de un dig de 13 metri și de două insule, este, de asemenea, afectat. La sfârșitul anului 2024, portul a fost închis timp de zece zile din cauza unor valuri care au atins până la patru metri înălțime, un fenomen care a afectat și alte aproximativ o sută de porturi din țară.

Tot în Peru, noul megaport Chancay, operat de China, include deja un brise-lames vast, de aproape trei kilometri lungime.

Porturile din Ecuador sunt, de asemenea, afectate de acest fenomen. Până acum șase ani, portul Manta se închidea doar câteva ore pe an din cauza valurilor. În 2024, acesta a trebuit să fie închis mai multe zile, a declarat Autoritatea portuară pentru AFP.

Manta are nevoie de un plan de „lucrări de protecție a coastei, îmbunătățirea infrastructurii portuare și strategii de adaptare la impactul schimbărilor climatice”, recunoaște operatorul portuar. „Este o problemă la care va trebui să ne adaptăm”, spune climatologul Raul Cordero. „Va trebui să investim mulți bani pentru a ne proteja împotriva valurilor”, preconizează acesta.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Fabrică de cip-uri
Mână care ține cheile unei locuințe / Foto: Freepik

FNGCIMM: Start la Programul Noua Casă 2025

Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru...

Foto: Freepik.com
Foto: Freepik.com
Ghișeu
Donald Trump și Jerome Powell / Foto: Casa Albă / Flickr
Magistrați / Foto: Freepik
Stație de transformare / Foto: Freepik
Foto: Freepik.com
Persoană în scaun rulant / Foto: Freepik
Stâlpi de înaltă tensiune / Foto: Freepik
Bursa de pe Wall Street / FOTO: Freepik
Declaratia 100
Foto:Freepik.com
Strângere de mână / FOTO: Freepik
Foto: Pexels.com
Notificare telefon

Eset, avertizare pentru cei care au cont pe Spotify

Conturile Spotify reprezintă active digitale valoroase...

Încărcare mașină electrică / sursa foto: Freepik.com
Papa Francisc

Papa Francisc a murit

A încetat din viaţă Papa Francisc.

Foto: Freepik.com
Kristalina Georgieva / Foto: FMI / Flickr

Scădere uşoară a numărului de firme dizolvate

Numărul firmelor dizolvate, în scădere cu 8,73% în...

Foto: Freepik.com
Sondă / FOTO: Freepik

Producţia de ţiţei a României scade, importurile cresc

Producţia de ţiţei a României a scăzut cu 7, 6% în...

Bursa de Valori de la București / FOTO: Facebook
Sol

Ucraina rămâne fără gaze. Rezervele sunt pe sfârşite

Ucraina ar putea avea nevoie să importe până la 6,3...

Razboiul comercial SUA-China / Foto: Freepik
Nissan / FOTO: Unsplash

pixel