"În ultima perioadă de timp Asociația Moldova Vrea Autostradă a lansat în repetate rânduri puternice semnale de alarmă cu privire la tergiversarea procedurilor de lansare a achiziției publice a serviciilor de proiectare tehnică și execuție a lucrărilor pentru loturile Sărățeni – Joseni (32 km), Joseni – Ditrău (15 km), Ditrău – Grințies (37 km) și Grințies – Pipirig (34 km), care fac parte din sectorul montan al Autostrăzii Unirii Tg Mureș - Iaşi - Ungheni (A8).
Reamintim faptul că indicatorii tehnico-economici sunt aprobaţi prin Hotărâre de Guvern încă de la finalul anului 2023, iar studiile pentru Auditul pe Siguranţă Rutieră sunt finalizate din luna aprilie 2024, iar în ciuda apelurilor noastre inclusiv în cadrul şedinţelor de progres bi-lunare nu au fost înregistrate progrese.
Mai mult, atât în luările de poziţie publice ale purtătorului de cuvânt al CNAIR în cadrul unor emisiuni, cât şi în spaţiul public şi social-media, s-a încercat pasarea responsabilităţii CNAIR condusă de Directorul General Cristian Pistol prin acreditarea ideii că sarcina lansării acestor proceduri aparţine Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere (CNIR), pe baza semnării protocolului între cele 2 companii, conform Ordinului de Ministru nr. 872/27.03.2024", transmite asociaţia într-un comunicat de presă.
"În același timp, conform art. 77 din Ordonanța nr. 16/2017 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România - S.A. și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere - S.A., precum și modificarea și completarea unor acte normative, se specifică faptul că ‘până la finalizarea proiectelor aflate în implementare sau până la predarea tuturor proiectelor specificate în ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii, prevăzut la art. 83 din prezenta ordonanță de urgență, către C.N.I.R., oricare dintre acestea ar interveni întâi, C.N.A.I.R. desfășoară și următoarele activități, respectiv lit b) asigură implementarea programelor de dezvoltare unitară a rețelei de drumuri publice pentru proiectele pe care le are în implementare, în concordanță cu strategia Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. În concluzie, CNAIR trebuie să implementeze etapa procedurală de licitație pentru cele 4 sectoare în manieră similară cu cele 2 sectoare lansate deja.
În condiţiile în care până la această dată (26.06.2024), protocolul respectiv între cele 2 companii nu este semnat, considerăm că responsabilitatea întocmirii caietelor de sarcini şi a documentaţiilor aferente, respectiv a lansării acestei proceduri de achiziţie publică aparţine CNAIR condusă de Directorul General Cristian Pistol, care de altfel a şi lansat licitaţia pentru alte 2 loturi din A8, Miercurea Nirajului - Sărăţeni (aprilie 2024) şi Leghin-Pipirig (mai 2024).
Precizăm că la articolul 2, alin. (2) din Ordinul de Ministru menţionat anterior, se stipulează explicit faptul că în cazul proiectelor de investiţii pentru care a fost lansată procedura de achiziţie publică, protocolul de predare-primire între CNAIR şi CNIR se încheie în termen de 30 zile de la data finalizării procedurii de achiziţie publică.
Pe cale de consecinţă, întrucât nu am primit răspuns la întrebările legitime cu privire la activitatea din ultimele 2 luni a CNAIR condusă de Directorul General Cristian Pistol în ceea ce priveşte Autostrada Unirii A8, iar apelurile noastre au fost ignorate complet, contrar angajamentelor publice de lansare a licitaţiilor pentru întreg sectorul montan al A8 asumate de către ministrul Sorin Grindeanu - inclusiv în întâlnirea cu organizaţiile civice din 2 aprilie 2024, Asociaţia Moldova Vrea Autostradă solicită public demisia de onoare sau demiterea de către Consiliul de Administraţie al CNAIR a domnului Director General Cristian Pistol.
Fie că vorbim de rea-voinţă, fie de lipsă de competență managerială, dorinţa de a avea construită Autostrada Unirii (A8) a milioane de oameni din regiunea Nord-Est care doresc acces pe cale rutieră rapidă către Uniunea Europeană şi dezvoltare economică, nu trebuie şi nu mai poate fi ignorată!
Mai mult, dacă tergiversarea acestui proiect va continua în aceeaşi manieră, nu excludem organizarea de ample manifestări de protest public, alături de alte organizaţii civice care militează pentru construcţia de Autostrăzi şi Drumuri Expres în zona Moldovei", se arată în comunicatul de presă transmis de către Asociația Moldova vrea Autostradă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...
Bitcoin, cea mai mare...
Suedia este pregătită să...
Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...