Aviația de luptă a Franței riscă să fie declasată. Semnal de alarmă

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Avion de luptă Rafale / FOTO: https://www.facebook.com/thalesgroup
Avion de luptă Rafale / FOTO: https://www.facebook.com/thalesgroup
Încă din 2017, generalul André Lanata, pe atunci șef al Statului Major al Forțelor Aeriene și Spațiale [CEMAAE], se declara îngrijorat de posibila declasare a aviației de vânătoare franceze, din cauza vulnerabilităților generate de „politicile aplicate în ultimii zece ani”.

În multele sale intervenții pe această temă, el sublinia că, dincolo de multe aspecte, inclusiv de formatul aviației de vânătoare, avionul de vânătoare-bombardament F-35, de „generație a cincea”, reprezenta „unul dintre exemplele” riscului de declasare. 

Standard de referință

F-35 „schimbă regulile jocului din punct de vedere al capacităților operaționale, în principal datorită discreției sale […] și a capacităților sale de conectivitate: acesta interconectează masiv informațiile cu celelalte aparate din sistemul de luptă aeriană”, a explicat el, înainte de a sublinia că acest avion va deveni „standardul de referință” în Europa pentru „a putea participa la cele mai exigente scenarii de angajament”.

De atunci, a fost lansat proiectul Sistemului de Luptă Aeriană al Viitorului [SCAF], în cadrul unei cooperări cu Germania și Spania, a fost omologat standardul F4 al avionului Rafale, iar contractele aferente dezvoltării versiunii Rafale F5 și a unei drone de luptă [UCAV] asociate au fost atribuite. Însă va fi nevoie de timp pentru ca aceste programe să devină realitate… În tot acest timp, F-35 a continuat să cucerească Europa, fiind ales de forțele aeriene ale Cehiei, Germaniei, României sau Belgiei.

Lacune grave în multe domenii

În contextul în care ipoteza unui conflict de mare intensitate este tot mai des evocată, un studiu al Institutului Francez de Relații Internaționale (IFRI), realizat de doi piloți de vânătoare a trasat o evaluare critică a capacităților Forțelor Aeriene și Spațiale Franceze (AAE) în ceea ce privește supremația aeriană.

„Modelul de forță al Franței este construit în jurul descurajării și apărării aeriene a teritoriului metropolitan. Acesta își atinge limitele în ceea ce privește influența într-o coaliție într-un conflict de mare intensitate, în special din cauza lacunelor în domeniul furtivității și al SEAD (suprimarea apărării aeriene adverse), precum și a numărului insuficient de aeronave, echipamente de misiune și muniții”, rezumă studiul.

Unul dintre aspectele analizate ar putea genera dezbateri. Astfel, pe baza interviurilor realizate cu „ofițeri superiori” ai AAE care au participat, la manșa avioanelor Rafale, la exercițiile multinaționale Atlantic Trident împotriva F-22 și F-35, autorii studiului afirmă că „asimetria tehnologică este acum evidentă”.

Este imposibil de câștigat

Aceștia precizează: „Piloții francezi care se confruntă în mod regulat cu avioane de generația a 5-a în exerciții interaliate constată că ‘misiunea de luptă împotriva avioanelor de vânătoare furtive, la comanda unui Rafale, este imposibil de câștigat în stadiul actual al senzorilor’”.

Deși „furtivitatea radar nu este suficientă pentru a obține superioritatea aeriană”, aceasta rămâne totuși „un avantaj incontestabil, mai ales în scenariile cele mai dificile, cu excepția cazului în care sunt acceptate misiuni de penetrare la joasă altitudine, implicând un nivel ridicat de risc”, subliniază autorii studiului. În plus, ei argumentează că „furtivitatea ar putea deveni, de asemenea, un criteriu de acces pentru misiunile din prima linie și, implicit, un factor determinant al influenței în opțiunile strategice ale unei coaliții”.

Redusă doar la un rol secundar 

În aceste condiții, avertizează studiul, aviația de vânătoare franceză „ar putea fi redusă la un rol secundar” într-o „coaliție aeriană cu două viteze, în care avioanele de generația a 4-a își vor menține locul”. Generalul Lanata făcuse deja o observație similară în urmă cu aproape opt ani.

Totuși, problema „senzorilor” ridică semne de întrebare. Dacă un avion precum F-35 poate fi „invizibil” pentru anumite sisteme de detecție (nu neapărat pentru radarele pasive, depinzând de benzile de frecvență utilizate), acesta poate fi trădat de semnătura sa în infraroșu – mai ales datorită motorului său F-135. Sistemul optic Optronique Secteur Frontal (OSF) al Rafale ar putea detecta un F-35 într-un scenariu de confruntare directă, cu condiția ca factorii meteorologici să fie favorabili.

Măsuri luate în regim de urgență

În acest context, Rafale va fi echipat în curând cu o versiune îmbunătățită a OSF, după ce Direcția Generală pentru Armament a efectuat recent teste pe un nou sistem optic în infraroșu, menit să îmbunătățească „calitatea imaginii pentru identificarea nocturnă”.

Această modernizare va fi însoțită de integrarea sistemului de comunicații Link 16 Block 2, a radioului software CONTACT, precum și a sistemelor TRAGEDAC (care va permite Rafale să localizeze pasiv ținte prin interconectarea avioanelor din aceeași patrulă) și CAPOEIRA (pentru îmbunătățirea conectivității pentru viitoarele evoluții ale Rafale). În plus, este în curs de dezvoltare un nou tip de rachetă antiradar, în cadrul programului „Armament Air-Surface Futur”, menit să asigure o capacitate esențială de neutralizare a amenințărilor sol-aer cu rază scurtă și medie de acțiune – un aspect considerat crucial pentru capacitatea Rafale de a deschide calea în teatrele de operațiuni.

Dincolo de aspectele tehnice, studiul publicat de IFRI subliniază și dimensiunea redusă a aviației de vânătoare franceze, care se află „la cel mai scăzut nivel din punct de vedere numeric de la 1916”, precum și lipsa unor stocuri suficiente de muniții „complexe”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Angajați
TVA / Foto: Freepik.com
masini de lux - FOTO: Freepik@maxmamchurov
Transportul aerian de mărfuri în România, în creștere cu aproape 10% în primele 9 luni din 2025 - FOTO: Freepik@eaktopapps

Recordul absolut pentru piața românească de artă sacră

O icoană pictată de Nicolae Grigorescu în tinerețe a...

Bursa de la București

Bursa de la București urcă

Bursa de Valori Bucureşti a înregistrat săptămâna aceasta creșteri importante

Covrigi. Foto: Freepik.com

Topul patiseriilor din România. Ce arată cifrele

Luca, Petru și Matei își împart piața patiseriilor.

București
Mai mulți angajați lucrează într-un birou / Foto: Freepik

ANAF. Reguli fiscale dure pentru multinaționale în 2026

Reguli noi, controale extinse și deduceri limitate:...

Tancuri rusești
Bani. Foto: Freepik.com

O primărie a fost amendată cu 70.000 de lei

Autoritățile au confiscat primul utilaj folosit ilegal...

Toți români vor avea un cont bancar
Ministerul Finanțelor
Vouchere de vacanță
Sediul Oracle din Austin, Texas
RCA

Ce noi reguli RCA se aplică de la 13 decembrie 2025

O parte dintre modificările aduse Legii RCA prin actul...

Scoaterea banilor din firmă se complică

Adio împrumuturi între firmă și asociat: ANAF schimbă tot

Împrumuturile între firme și asociați intră sub reguli...

Mima Lonea din Petrila
Pană de curent / Foto: Freepik
Dolari și aur / Foto: Freepik
trenuri / Foto: Freepik
Lukoil
Femei la cumpărături cu ocazia sărbătorilor de iarnă / Foto: Freepik
Stradă aglomerată / Foto: John Mitchell / Flickr
Netflix și Warner Bros.
Ghișeu / Foto: Arhivă
Ridesharing

Controale în ride-sharing: 12.358 de autoturisme suspendate

Amenzi de peste 3 milioane de lei și mii de mașini...


pixel