Boeing 737 MAX, o catastrofă industrială inedită

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Impactul va fi major
Impactul va fi major
Oprite la sol după două accidente aeriene grave, soldate cu sute de morți, avioanele Boeing 737 MAX, nu vor fi autorizate să revină pe pistele de decolare înainte de februarie 2020. Așa ceva nu s-a mai întâmplat în domeniu. 

De nouă luni, avioanele Boeing 737 MAX sunt consemnate la sol. Se spune că producția lor ar putea fi definitiv stopată. Decizia aparține conducerii gigantului american al industriei aerospațiale. Oricum, o autorizație de zbor din partea organelor competente nu va interveni decât peste câteva luni. Unii transportori și-au luat deja măsurile necesare. Astfel, compania aeriană SouthWest, cel mai mare utilizator de 737 MAX nu l-a programat înainte de 6 martie, iar American Airlines a amânat pentru primăvare o eventuală revenire în trafic a aeronavei.

Boeing trebuie să omologheze noul său sistem MCAS, care ar fi provocat două accidente, în octombrie 2018 și martie 2019, soldate cu 346 de morți. Între timp, suspendarea livrărilor, decisă la 13 martie după ce 737 MAX a primit interdicție de zbor pretutindeni în lume, cadența producției uzinei Renton a fost redusă de la 52 la 42 de aparate pe lună, în condițiile în care pentru 2020 fusese programat un ritm de 57 de avioane.

Prin urmare, de la mijlocul lunii martie, peste 400 de Boeing 737 MAX nelivrate se află pe aerodroamele din vestul Statelor Unite. Ceea ce înseamnă 40 de miliarde de dolari blocate. Conform contractelor de vânzare, cea mai mare parte din prețul aparatelor se plătește la livrare. Ca atare, oprirea producției, fie ea și temporară, reprezită o catastrofă industrială inedită din punctul de vedere al impactului mondial. E adevărat, procesul va fi unul progresiv.

Citește și Decizie dramatică. Boeing a dat cu piciorul la 85 miliarde dolari

Nu trebuie uitat că liniile de asamblare de la Renton au fost rezervate în totalitate 737 MAX, iar uzina numără circa 12.000 de salariați, fără a mai pune la socoteală zecile de firme care lucrează pentru întreprindere. Precum uzina Spirit AeroSystems, din Whichita, care furnizează, printre altele, fuselajele pentru B737. Cele două motoare CFM-Leap 1B, care reprezintă cel puțin un sfert din valoarea aeronavei sunt coproduse de grupurile american General Electric și francez Safran Aircraft Engines.

Industria aeronautică nu s-a mai confruntat cu o criză de asemenea amploare. Desigur, au mai existat situații în care avioanele au fost oprite la sol după accidente sau incidente, dar niciodată nu s-a ajuns la oprirea totală a producției unui aparat.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Papa Fancisc
Insolvență / FOTO: Freepik
OMV Petrom / Foto: Oana Pavelescu
Bună dimineața!
Bursa de la București / FOTO: Facebook
Prof. Mircea Coșea
Foto: Freepik.com
Biroul unui judecător / Foto: Freepik
Hidroelectrica
Mircea Fechet / FOTO: Gov.ro
Miliardarul și invetitorul american Ray Dalio / FOTO: Wikipedia
Boeing
Eolian offshore / FOTO: Freepik

Energia eoliană offshore: Ce a rămas din gloria de altădată?

Carnajul bursier continuă pentru actorii din acest...

Platformă petrolieră / FOTO: Freepik
Sebastian Burduja / Foto: gov.ro
Casa de schimb valutar: Foto: Oana Pavelescu
Criză economică / Foto: Freepik

Norvegia pierde o avere: Zeci de miliarde au fost spulberate

Fondul suveran al Norvegiei, afectat de declinul pieței...

Donald Trump vorbește la telefon
Panouri fotovoltaice /FOTO: Pagina de Facebook a AFM
Unifarm / Foto: Agerpres
Camioane/ Foto: Freepik

RO e-Transport, frânat de Guvern care amână sancțiunile

Guvernul amână sancțiunile pentru e-Transport până la...

Lucrător la spații verzi / Foto: Freepik
Mașini / Foto: Freepik
La bancă
Familie / Foto: Freepik
Cristian Popa, BNR
Steagul Bulgariei
Donald Trump și Elon Musk

pixel