Aceste norme se regăsesc într-un ordin al Autorității Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), publicat luna trecută în Monitorul Oficial și care stabilește „condițiile de informare corectă și neechivocă cu privire la afișarea prețurilor produselor comercializate atât prin vânzare directă, cât și la distanță, prin utilizarea/intermediul cardurilor de fidelitate sau altor instrumente de fidelizare a consumatorilor emise de către operatorii economici, pentru a facilita compararea prețurilor.”
Concret, care este noua obligație a comercianților. În magazinele fizice, nu mai sunt îngăduite etichete sau panouri unde prețul redus pe bază de program de fidelizare apare mai mare, mai vizibil, să sară în ochi, cum se spune, în timp ce prețul normal, fără reduceri, este scris mai mic.
„În cazul unei vânzări directe, operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii prin aplicarea pe produs sau în imediata vecinătate unde este expus produsul cel puțin a prețului celui mai mare al produsului respectiv, chiar dacă este afișat și prețul redus ca urmare a folosirii unui card de fidelitate sau a altor instrumente de fidelizare a consumatorilor emise de operatorul economic, utilizând pentru toate prețurile aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici”, prevede ordinul ANPC.
Regula trebuie aplicată și în cazul vânzărilor online. „... operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii prin afișarea în același câmp vizual în care este expus produsul cel puțin a prețului celui mai mare al produsului respectiv, chiar dacă este afișat și prețul redus ca urmare a folosirii unui card de fidelitate sau a altor instrumente de fidelizare a consumatorilor emise de operatorul economic, utilizând pentru toate prețurile aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici”, se arată în același document.”
De asemenea, comercianții nu mai pot cere şi utiliza cardurile de fidelitate sau alte instrumente de fidelizare a consumatorilor la comercializarea produselor, dacă asta nu asigură niciun beneficiu clienților la o anumită tranzacție.
Deși nu se prevăd sancțiuni exprese pentru încălcarea noilor reguli, în preambulul ordinului ANPC se face o precizare că acesta este emis în baza articolelor 9, 18, 19 și 25 din OG 21/1992 (unde se face referire la corectitudine și informare în relația cu clienții și la afișarea clară a prețurilor). Faptele prevăzute la acele articole de ordonanță pot fi sancționate de ANPC cu amenzi între 1.000 și 20.000 de lei. Astfel, sancționarea comercianților nu este tocmai exclusă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Statele Unite și China au...
Germania, prima economie a Europei, rămâne un pilon de...
Românii care vor să câştige...
Preţurile de consum în scădere pentru a treia lună...
O tranzacție colosală, care...
Indicii principali au închis...
În era ascensiunii inteligenței...
Unitatea 2 CNE Cernavodă va...
Procesul antitrust împotriva...
Ministrul Finanțelor lansează o serie de avertismente.
Un pas major în automatizarea...
Ferrari nu cunoaște criza: profituri record într-un...
Aprecierea afișată de euro, de...
Bitcoin a crescut semnificativ vineri, depășind în goană...
BNR a comunicat cursul valutar...
Ministrul interimar al...
O deschidere condiționată pentru finanțare comună.
Gazele rusești, din nou pe masa...
Critici directe din partea...
Indicele bancar ROBOR a crescut...
O clauză frecvent întâlnită în unele contracte...
Compania va suporta toate costurile de restructurare.