Cât costă promovarea turismului românesc și cine ar urma să plătească

Autor: Delia Gheață
Data publicării:
Turism / FOTO: Freepik
Turism / FOTO: Freepik
Adrian Voican, vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT) a venit cu o soluție pentru strângerea fondurilor necesare, fiind vorba de zeci de milioane de euro.

România are nevoie de un buget anual de 30 de milioane de euro pentru promovarea turistică, iar această sumă ar putea fi obținută printr-o taxă de un euro pe noaptea de cazare, și nu din fonduri publice, a declarat Adrian Voican, vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT).

O soluție simplă, găsită de alții

"Am spus-o clar: ne trebuie 30 de milioane de euro anual şi când spun asta nu spun să ne vină de undeva de la bugetul de stat, pentru că nu au venit niciodată în 35 de ani. Ar trebui să fie un proiect de 150 de milioane (euro n.r.) pe 5 ani, ca să ajungem la nişte cifre cheie. Am dat şi o soluţie. Este simplă. A descoperit-o lumea, nu am descoperit-o noi şi am descoperit-o în proiecte comune cu Comisia Europeană şi cu OCDE. Un euro pe noaptea de cazare, la 30 de milioane de nopţi, se adună 30 de milioane de euro la nivel de stat. Dacă îi luăm de la turist, turistul nu zice ce-ai făcut cu acel euro de la mine? E învăţat să plătească 8 euro - 9 euro în capitalele şi în oraşele turistice internaţionale. Nu o să putem să luăm de la buget banii ăştia, avem treabă cu înarmarea, avem treabă cu construcţia de autostrăzi, nu avem de unde", a explicat Voican.

El a subliniat că turiștii sunt obișnuiți cu astfel de taxe în marile orașe turistice internaționale, unde plătesc până la 9 euro pe noapte.

Evitarea suprataxării operatorilor privați

Vicepreședintele ANAT a subliniat că suprataxarea operatorilor privați nu mai este o opțiune, deoarece aceștia sunt deja puternic afectați de creșterea costurilor de operare.

"Operatorii privați sunt deja supraîncărcați. Statul a tot crescut salariul minim, dar veniturile nu au reușit să compenseze această creștere. Turismul nu este o feerie, este o luptă constantă. Singura soluție este decuplarea finanțării pentru promovare de la deciziile politice", a explicat Voican.

Instabilitatea politică afectează promovarea turistică

Adrian Voican a menționat că promovarea turistică a României este afectată de schimbările frecvente la nivel politic.

"Dacă o Organizație de Management al Destinației (OMD) sau o asociație de promovare a avut succes sub o anumită conducere, odată cu schimbarea partidelor, multe proiecte sunt anulate. Acest fenomen s-a văzut clar la Constanța, unde noile administrații au desființat sistemele de promovare. Banii pentru promovare trebuie să vină dintr-o sursă stabilă, independentă de schimbările politice", a adăugat el.

Prezența internațională a României se îmbunătățește treptat

Vicepreședintele ANAT a remarcat o creștere lentă a vizibilității internaționale a României, dar a subliniat că resursele financiare sunt insuficiente.

"România este mai vizibilă în comparație cu alte 180-190 de țări care participă la târgurile de turism internaționale. Totuși, bugetul nostru de 4 milioane de euro este mult prea mic pentru o promovare eficientă", a explicat Voican, comparând situația României cu Albania, care a avut un buget de 4 milioane de euro doar pentru promovarea la Târgul de Turism de la Berlin.

Turismul, al doilea cel mai mare angajator din lume

Potrivit lui Voican, turismul și industria ospitalității sunt cel de-al doilea cel mai mare angajator din lume, după sectorul public.

"Turismul este un domeniu strategic, cu un potențial imens. 1,4 miliarde de oameni călătoresc anual în afara țărilor lor. Avem nevoie de strategii inteligente pentru a atrage o parte din această piață, mai ales că acești turiști cheltuiesc cu ușurință sume mari pe vacanțe", a subliniat el.

România participă la 14 târguri internaționale

Camelia Tărniceru, reprezentant al Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT), a anunțat că România va participa la 14 târguri internaționale de turism în acest an, cu un buget alocat de 10 milioane de lei.

"Lista târgurilor la care vom participa este publicată pe site-ul instituției. Târgurile nu sunt singura soluție, motiv pentru care am organizat campanii de promovare în Franța, Germania, Marea Britanie și Polonia. Vom continua aceste acțiuni și vom extinde promovarea și pe alte piețe", a explicat ea.

Bugetul de promovare al României, insuficient

Bugetul total pentru promovarea turistică a României în 2025 este de 4 milioane de euro, din care 2 milioane sunt alocați participării la târgurile internaționale.

"Am solicitat un buget mai mare decât anul trecut, dar Ministerul Finanțelor nu a aprobat suma dorită", a precizat Camelia Tărniceru.

Concluzia experților din turism este clară: fără o sursă sigură de finanțare, cum ar fi o taxă de un euro pe noapte de cazare, România nu va putea concura eficient pe piața turismului internațional.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

China Europa / sursa: Freepik.com
Foto: Pexels.com
Elon Musk / Foto: Gage Skidmore / Flickr
Foto: Freepik.com

Efectele asupra economiei ale trecerii la ora de vară

Trecerea la ora de vară, între dezechilibre și...

Tricolorul României

Vești bune pentru românii din diaspora

Guvernul adoptă o ordonanță de urgență care reformează...

Cercul Polar / FOTO:Wikipedia
Energie / FOTO: Freepik
Dezastru / FOTO: Freepik
Ouă / FOTO: Freepik
DC Media Group
Electrica / FOTO: https://www.facebook.com/electrica.romania/photos_by
Dolari / FOTO: Freepik

Dolarul scade, aurul profită de incertitudine

Piața valutară a fost marcată de incertitudinile...

Totul devine ca un labirint / FOTO: Freepik
Bună dimineața!/ FOTO: Freepik
Lingouri de aur

Preţul aurului a sărit de 456 lei/gram. Nou maxim istoric

Preţul aurului a ajuns la 456,5018 lei/gram, raportează...

Dolari și aur / Foto: Freepik
Asamblare auto / sursa foto: Freepik.com

Taxele auto impuse de Trump: „Tesla câștigă, Detroit plânge”

Decizia administrației Trump de a impune un tarif vamal...

Conducte

Bulgaria schimbă harta livrărilor de gaze în Europa de Est

Planuri anunțate de ministrul bulgar al Energiei.

Numărând bani/ FOTO: Freepik
Reuniune / FOTO: Freepik
Foto: Pexels.com
Conductă / FOTO: Freepik

Cehia a găsit o cale pentru petrolul de care are nevoie

Pentru a înlocui țițeiul pe care îl primea prin...

Nori negrii / FOTO: Freepik
Foto: Freepik.com
Completare documente / FOTO: Freepik
ANAF / Foto: DCBusiness
Recep Tayyip Erdogan și Vladimir Putin / Foto: Kremlin.ru
J. D. Vance, la Consiliul de Securitate de la Munchen
Sursa: Reuters
Foto: pexels.com

pixel