România are nevoie de un buget anual de 30 de milioane de euro pentru promovarea turistică, iar această sumă ar putea fi obținută printr-o taxă de un euro pe noaptea de cazare, și nu din fonduri publice, a declarat Adrian Voican, vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT).
O soluție simplă, găsită de alții
"Am spus-o clar: ne trebuie 30 de milioane de euro anual şi când spun asta nu spun să ne vină de undeva de la bugetul de stat, pentru că nu au venit niciodată în 35 de ani. Ar trebui să fie un proiect de 150 de milioane (euro n.r.) pe 5 ani, ca să ajungem la nişte cifre cheie. Am dat şi o soluţie. Este simplă. A descoperit-o lumea, nu am descoperit-o noi şi am descoperit-o în proiecte comune cu Comisia Europeană şi cu OCDE. Un euro pe noaptea de cazare, la 30 de milioane de nopţi, se adună 30 de milioane de euro la nivel de stat. Dacă îi luăm de la turist, turistul nu zice ce-ai făcut cu acel euro de la mine? E învăţat să plătească 8 euro - 9 euro în capitalele şi în oraşele turistice internaţionale. Nu o să putem să luăm de la buget banii ăştia, avem treabă cu înarmarea, avem treabă cu construcţia de autostrăzi, nu avem de unde", a explicat Voican.
El a subliniat că turiștii sunt obișnuiți cu astfel de taxe în marile orașe turistice internaționale, unde plătesc până la 9 euro pe noapte.
Evitarea suprataxării operatorilor privați
Vicepreședintele ANAT a subliniat că suprataxarea operatorilor privați nu mai este o opțiune, deoarece aceștia sunt deja puternic afectați de creșterea costurilor de operare.
"Operatorii privați sunt deja supraîncărcați. Statul a tot crescut salariul minim, dar veniturile nu au reușit să compenseze această creștere. Turismul nu este o feerie, este o luptă constantă. Singura soluție este decuplarea finanțării pentru promovare de la deciziile politice", a explicat Voican.
Instabilitatea politică afectează promovarea turistică
Adrian Voican a menționat că promovarea turistică a României este afectată de schimbările frecvente la nivel politic.
"Dacă o Organizație de Management al Destinației (OMD) sau o asociație de promovare a avut succes sub o anumită conducere, odată cu schimbarea partidelor, multe proiecte sunt anulate. Acest fenomen s-a văzut clar la Constanța, unde noile administrații au desființat sistemele de promovare. Banii pentru promovare trebuie să vină dintr-o sursă stabilă, independentă de schimbările politice", a adăugat el.
Prezența internațională a României se îmbunătățește treptat
Vicepreședintele ANAT a remarcat o creștere lentă a vizibilității internaționale a României, dar a subliniat că resursele financiare sunt insuficiente.
"România este mai vizibilă în comparație cu alte 180-190 de țări care participă la târgurile de turism internaționale. Totuși, bugetul nostru de 4 milioane de euro este mult prea mic pentru o promovare eficientă", a explicat Voican, comparând situația României cu Albania, care a avut un buget de 4 milioane de euro doar pentru promovarea la Târgul de Turism de la Berlin.
Turismul, al doilea cel mai mare angajator din lume
Potrivit lui Voican, turismul și industria ospitalității sunt cel de-al doilea cel mai mare angajator din lume, după sectorul public.
"Turismul este un domeniu strategic, cu un potențial imens. 1,4 miliarde de oameni călătoresc anual în afara țărilor lor. Avem nevoie de strategii inteligente pentru a atrage o parte din această piață, mai ales că acești turiști cheltuiesc cu ușurință sume mari pe vacanțe", a subliniat el.
România participă la 14 târguri internaționale
Camelia Tărniceru, reprezentant al Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT), a anunțat că România va participa la 14 târguri internaționale de turism în acest an, cu un buget alocat de 10 milioane de lei.
"Lista târgurilor la care vom participa este publicată pe site-ul instituției. Târgurile nu sunt singura soluție, motiv pentru care am organizat campanii de promovare în Franța, Germania, Marea Britanie și Polonia. Vom continua aceste acțiuni și vom extinde promovarea și pe alte piețe", a explicat ea.
Bugetul de promovare al României, insuficient
Bugetul total pentru promovarea turistică a României în 2025 este de 4 milioane de euro, din care 2 milioane sunt alocați participării la târgurile internaționale.
"Am solicitat un buget mai mare decât anul trecut, dar Ministerul Finanțelor nu a aprobat suma dorită", a precizat Camelia Tărniceru.
Concluzia experților din turism este clară: fără o sursă sigură de finanțare, cum ar fi o taxă de un euro pe noapte de cazare, România nu va putea concura eficient pe piața turismului internațional.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Elon Musk vizitează CIA pentru...
Trecerea la ora de vară, între dezechilibre și...
Guvernul adoptă o ordonanță de urgență care reformează...
Racheta Spectrum, dezvoltată de...
Ministrul Energiei a comentat,...
Vineri, bursele mondiale au...
Criza ouălor din SUA devine tot...
Piața valutară a fost marcată de incertitudinile...
După ce deputații germani au...
În grupajul de astăzi găsiți...
Preţul aurului a ajuns la 456,5018 lei/gram, raportează...
Metalul prețios atinge un nivel...
Decizia administrației Trump de a impune un tarif vamal...
Planuri anunțate de ministrul bulgar al Energiei.
Agenția de evaluare financiară...
Directorii unora dintre cele...
Pentru a înlocui țițeiul pe care îl primea prin...
Analiștii băncii britanice...
Agenţia pentru Finanţarea...
Discuţii importante între...
Statele Unite fac presiuni...
R. D. Congo dublează salariile...