China s-a înscris în cursa pentru branduri. Un nou duel cu SUA
Autor: Simona Haiduc
Data actualizării:
Data publicării:
Drumul este însă lung până departe
Drumul este însă lung până departe
America rămâne imperiul mărcilor. China are campionii ei, dar firmele care vin din urmă se străduiesc, cu excepția TikTok și Xiaomi, să fie dorite în restul lumii.

Franța se limitează tot mai mult la sanctuarul său de icoane de lux. Echilibrul de putere între marile puteri ale lumii ar putea fi rezumat la puterea brandurilor lor. Fiecare marcă are prețul său, dar valoarea sa supremă este dorința pe care o stârnește: din acest punct de vedere, America depășește China.

Moutai valorează mai mult decât Coca-Cola, Haier mai mult decât Mercedes și TikTok mai mult decât Snapchat. Dar, cu câteva excepții, brandurile chinezești sunt dezirabile pentru că sunt puternice, în timp ce mărcile europene și americane sunt puternice pentru că sunt dezirabile", scrie The Economist. Paisprezece mărci chinezești se numără printre cele mai puternice 100 de mărci din lume, potrivit celui mai recent studiu Kantar BrandZ 2022.

În ordine descrescătoare, iată care sunt vedetele: Tencent (5), Alibaba (9), Moutai (14, cu trei locuri înaintea Coca-Cola), Meituan (51), TikTok (53), JD (60), ICBC (62), Haier (63, cu șapte locuri înaintea Mercedes), Huawei (67), Ping An (77), Kuaishou (82), China Mobile (88), AIA Group (94), Xiaomi (97). În general, mărcile chinezești pierd teren, Baidu, Pinduoduo, Didi, CCB Bank și platforma imobiliară Ke.com ieșind din top 100 2021.

Potrivit Kantar BrandZ, există șase criterii principale care determină puterea unei mărci: performanța sa bursieră, experiența (adică garantarea unei experiențe unice și superioare prin toate punctele de contact și întâlnirile cu cumpărătorii săi), funcționalitatea (adică performanța produselor și serviciilor sale, care trebuie să țină pasul în mod constant cu cerințele în schimbare ale consumatorilor), caracterul practic (adică impactul său asupra vieții de zi cu zi), vizibilitatea (adică volumul și relevanța investițiilor sale publicitare) și reputația sa ecologică.

În clasamentul global, liderul chinez este Tencent, pe locul 5, cu o valoare de 214 miliarde de dolari, iar Alibaba ocupă locul 7, cu 170 de miliarde de dolari.

Doreen Wang, unul dintre directorii Kantar BrandZ, laudă "inovația Chinei în materie de plăți, marketing și canale de distribuție (...) foarte avansată în comparație cu alte țări", subliniind că digitalizarea mărcilor este mai rapidă în China decât în Europa și SUA. Capitalismul de astăzi este digital, așa cum știam deja, iar mărcile chinezești sunt unul dintre cele mai de succes motoare ale acestuia.

Deci, ce mai este nou?

Brandul este o valoare care creează valoare (acest lucru nu este nou, dar nu a fost niciodată mai adevărat). Potrivit studiului Kantar BrandZ 2022, valoarea cumulată a mărcilor a crescut cu 23% față de anul precedent, iar valoarea lor cumulată a ajuns la 8,7 trilioane de dolari, mai mult decât suma PIB-urilor Franței, Germaniei și Italiei. Puterea algoritmului este cea care creează cea mai mare valoare de marcă: 8 dintre primele 10 mărci sunt mărci de tehnologie.

Franța a devenit sanctuarul luxului (acest lucru nu este nou, dar este îngrijorător): Vuitton se află pe locul 10 în top 100, urcând 11 locuri față de 2021 (124 miliarde de dolari, + 64%), Hermès pe locul 27 (80 miliarde de dolari + 73%), Chanel pe locul 45 (63 miliarde de dolari, + 13%) și L'Oréal Paris pe locul 50. Avem dreptate să fim mândri, dar am greși dacă nu am fi îngrijorați. Cele trei icoane ale noastre sunt mărci din alt secol, create în 1837, 1854 și 1910, și din care industria luxului a reușit cu brio să obțină rente care durează mai mult decât toate rentele petroliere din lume. Acestea sunt vitale pentru ocuparea forței de muncă, pentru PIB-ul nostru, pentru prestigiul și atractivitatea noastră, dar ce promisiuni au pentru viitor? Cum pot transforma în mod pozitiv lumea noastră de înaltă presiune?

Visul american 

America rămâne cel mai puternic brand din lume. Acest lucru se datorează în mod evident familiei Gafam, dar și diversității mărcilor sale. Cinci familii diferite de mărci coexistă în top 100: mărcile mitice care au construit visul american (McDonald's, Nike, Coca-Cola, Marlboro, Disney, Netflix, Budweiser, Starbucks, Walmart), mărcile care au construit infrastructura tehnologică a supremației sale industriale (Cisco, Oracle, IBM, Dell, ATT, Verizon) mărcile care și-au împărțit puterea financiară și au facilitat circulația banilor (Visa, Mastercard, Wells Fargo, JPMorgan, Chase, Bank of America, PayPal) și mărcile care au fost pionieri în industria viitorului (Nividia, Qualcomm, AMD, Intel, Tesla) care creează bogăția de astăzi.

"Cowboy-ul Marlboro conduce acum o Tesla și își vindecă singurătatea cu Instagram: iată cum modelul american continuă să se reinventeze. Viitorul durează mult timp, iar adevărata putere a unui brand trebuie măsurată prin capacitatea de a-l face să dureze”. Astăzi, mărcile americane sunt cele care se descurcă cel mai bine. Nu este o coincidență faptul că acestea se află pe locul 38 în topul celor mai puternice 50 de mărci din lume, iar primul se numește Apple.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

BCE are undă verde pentru reducerea dobânzii

BCE are cale liberă pentru reducerea dobânzii după ce...

China a creat Vidu, capabil să concureze cu OpenAI

China intenționează să se poziționeze în fruntea...

Salariile din agricultură au explodat în România

Salariile din agricultură încep să concureze cu cele din...

Noi reglementări pentru taxi și transportul alternativ

În contextul reglementării transportului alternativ s-a...

Aurul se repliază pe o piață cuprinsă de dezamăgire

Aurul scade pe măsură ce speranțele legate de o reducere...

Întreprinderile europene, vedete la răscumpărare de acțiuni

Valoarea totală a răscumpărărilor de acțiuni a scăzut cu...

Tona de cupru, metalul strategic, a depășit 10.000 de dolari

Prețul metalului roșu, element strategic al traziției...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel