Cine sunt marii actori ai industriei americane a apărării
Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
F-18 / FOTO: Wikipedia
F-18 / FOTO: Wikipedia
Companiile de apărare au nevoie de trei lucruri pentru a prospera: războaie, registre de comenzi recurente de la guvernele naționale și diplomație de stat puternică pentru a asigura oportunități de export. 

Războaiele de la granițele Europei și din Orientul Mijlociu au determinat multe țări să-și majoreze bugetele pentru apărare, o mană cerească salutată cu brațele deschise de companiile din domeniu. Iar principalii actori sunt Boeing, Huntington Ingalls, Leidos, Booz Allen și CACI International. 

1/ Boeing

Fondată în timpul Primului Război Mondial, Boeing a obținut rapid succes, deoarece prima sa comandă majoră a venit de la US Navy, în 1917 pentru hidroavioane de antenament. În anii 1930, o lege antitrust a interzis producătorilor să opereze companii aeriene. Boeing a fost, așadar, împărțită în trei grupuri, cu United Airlines pe de o parte, responsabilă de transportul aerian, United Aircraft, pe producție în estul țării și care avea să devină United Technologies decenii mai târziu și recent integrată în noul RTX. A treia companie, Boeing, răspunzătoare de producție în vestul Statelor Unite. Următoarele decenii aveau să fie marcate de inovații majore pentru lumea aviației: în 1934, Boeing 314 Clipper devenea cel mai mare avion civil al vremii sale. În 1938, Boeing 307 Stratoliner a fost primul avion de transport cu o cabină presurizată. Apoi, al Doilea Război Mondial și Războiul Rece au permis grupului să se dezvolte pe parte militară, în special în bombardiere. Ulterior, au avut loc două achiziții gigantice: McDonnell Douglas și Rockwell, doi giganți spațiali și militari.

Ce face Boeing?

Boeing generează 32% din cifra de afaceri în domeniul apărării, sau aproape 25 de miliarde de dolari. Compania este implicată în producția de avioane de luptă (F/A-18), avioane de realimentare (KC-46 Tanker), elicoptere (CH-47 Chinook, AH-64 Apache), sisteme de arme și soluții de informații, sateliți guvernamentali și instrumente cibernetice.

Pe de altă parte, Boeing este al doilea mare producător de avioane comerciale din lume, după Airbus. Grupul vinde cu precădere B737 cu un singur culoar (396 de unități livrate anul trecut din 528 de aeronave în total). În Servicii (25% din venituri), Boeing oferă un portofoliu complet pentru platforme și sisteme aerospațiale comerciale și militare la nivel global. 

Situația actuală

Boeing trece printr-o perioadă complicată. Incidentele tehnice repetate, îmbătrânirea gamei de produse, lipsa de inovație și mai ales avansul Airbus au avut consecințe dăunătoare asupra grupului în ultimii ani. Nici filiala dedicată apărării nu sărbătorește din moment ce creșterea nu mai există (-6% cifra de afaceri între 2021 și 2023 și pierdere netă în ultimii doi exerciții financiari). Traiectoria de creștere rămâne destul de neclară și, în ciuda portofoliului bun de tehnologii comercializate, există, fără îndoială, oportunități mai bune în sector în prezent.

2/ Huntington Ingalls

Huntington Ingalls este o fostă aripă a companiei Northrop Grumman, concentrată de Marina Militară. În 2011, al treilea producător mondial de armament a desprins această divizie pentru a forma compania de astăzi.

Ce face Huntington Ingalls?

Compania este specializată în proiectarea de nave pentru Marina SUA și Garda de Coastă. Este vorba despre vehicule amfibii destinate atacurilor pe mare și pe uscat (gama LHA), precum și nave expediționare (gama LPD), distrugătoare de rachete ghidate (gama DDG), precum și portavioane. Compania deține șantierele navale Newport News Shipbuilding din Virginia, unde au fost construite 31 de portavioane din 1933 și Ingalls Shipbuilding din Mississippi. Compania generează și venituri din realimentarea și revizia navelor, o treabă colosală, în special pentru portavioanele nucleare. Se estimează că, în medie, la o durată de viață de 50 de ani, un portavion petrece 35% din timp în întreținere și modernizare. În cele din urmă, Huntington Ingalls colaborează cu General Dynamics pentru proiectarea submarinelor.

Partea financiară

La fel ca mulți dintre colegi din sector, Huntington Ingalls cumpără acțiuni pentru a compensa scăderea marjelor. Profilul de creștere a veniturilor este puternic, cu o rată anuală compusă (CAGR) de 5,7% din 2014. Compania tranzacționează cu un multiplu de 15 ori câștigurile, dar suferă de lipsa activelor pur tehnologice din catalogul său. Grupul este încă foarte bine gestionat și rămâne cel mai bun jucător pentru investiții în sectorul naval.

3/ Leidos

Leidos este specializată în soluții tehnologice avansate pentru diverse sectoare, în principal apărare, civilă și sănătate. Momentul culminant datează din 2016, când Lockheed Martin a fuzionat activitățile sale pe segmentul de sisteme informatice cu Leidos, în schimbul a 1,8 miliarde de dolari. Mai mult, mulți foști militari de rang înalt de la Pentagon lucrează acolo.

Ce face Leidos?

Leidos generează 56% din cifra de afaceri în apărare. Compania vinde soluții tehnologice de ultimă oră de modernizare digitală, sisteme de misiune, integrare și comunicații laser, soluții maritime (filiala Gibbs & Cox), servicii logistice, analiză de date și altele.

În plus, Leidos este prezentă în sectorul civil (24% din venituri) cu modernizări de infrastructură, sisteme complete de securitate pentru aeroporturi, porturi și alte locații critice, precum și instrumente de control al traficului aerian, scanere de bagaje, detectoare de explozivi și mijloace mobile de inspecție pentru vama SUA. În sănătate (20%), grupul ajută la gestionarea serviciilor de sănătate, integrarea evidențelor electronice și modernizarea digitală în spitale.

Partea financiară

Per total, bilanțul este bun. Creșterea este puternică, marjele sunt scăzute (mai puțin de 10%), dar au avut tendința de a crește în ultimii ani, în ciuda unui an 2023 mai complicat. Perspectivele pentru următorii câțiva ani sunt bune datorită creșterii bugetelor militare ale guvernului SUA și mai ales modernizării digitale în curs pentru securitatea națională.

4/ Booz Allen

Booz Allen este una dintre cele mai vechi companii de consultanță în management. 

Ce face Booz Allen?

Booz Allen oferă guvernului SUA servicii de consultanță în management și tehnologie pentru apărare, informații și piețe civile. Concret, compania realizează diverse analize economice și comerciale, tehnologii informaționale, analize operaționale, modelare și simulare, organizare etc.

Peste 95% din venituri provin de la guvernul SUA. Clienții din apărare, precum armata americană, US Navy și NASA reprezintă 45% din venituri. Pe parte civiliă, clienții au legătură cu securitate internă, justiție. Unitățile de informații reprezintă 18%.

Partea financiară

Booz Allen poate fi considerată o companie de calitate. Veniturile cresc lent, dar sigur, la fel și marjele. Generarea de numerar este foarte puternică, acțiunile au urcat bine în ultimele luni, impulsionate de perspective entuziaste. 

5/ CACI International

Fondată în 1962 și cu 23.000 de angajați, CACI International se bucură de mulți ani de una dintre cele mai impresionante performanțe bursiere din sector.

Ce face CACI?

Compania oferă capacități ce permit agențiilor guvernamentale să desfășoare operațiuni interne. Ceva mai concret, firma pune la dispoziția clienților săi soluții de dezvoltare de software, analiză de date, modernizarea sistemelor, securitate cibernetică, suport pentru operațiuni speciale, soluții de informații și război electronic, comunicații sofisticate etc.

Partea financiară

Cererea este alimentată de complexitatea tot mai mare a rețelelor și a sistemelor de informații și de nevoia de a rămâne la curent cu tehnologiile emergente, precum și cu nevoile de securitate și performanță. Cifrele sunt bune. Ca și Booz Allen, creșterea este lentă, dar satisfăcătoare. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Foate firmele, obligate să accepte plata cu cardul

Începând cu 16 iunie, Legea 406/2023 impune firmelor,...

Revolut se pregătește să vândă multe acțiuni, înainte de IPO

Compania are în vedere să vândă acțiunile, în valoare de...

Noi beneficiari ai normei de hrană. Modificare a OG 26/1994

A fost depusă la Senat o propunere legislativă pentru...

Dan Vardie: "Mașinile diesel nu mai au viitor"

Dan Vardie, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi...


pixel