Companiile aeriene vor un singur pilot pe avioanele de linie

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Liniile aeriene vor să utilizeze un singur pilot pe cursele de linie
Liniile aeriene vor să utilizeze un singur pilot pe cursele de linie
Companiile aeriene și autoritățile de reglementare fac presiuni pentru ca în cabina de pilotaj a avioanelor de pasageri să se afle un singur pilot, în loc de doi.

Acest lucru ar reduce costurile și ar ușura presiunea cauzată de lipsa echipajului, dar plasarea unei astfel de responsabilități pe o singură persoană la comenzi este tulburătoare pentru unii. 

Peste 40 de țări, printre care Germania, Marea Britanie și Noua Zeelandă, au cerut organismului Națiunilor Unite care stabilește standardele de aviație să contribuie la transformarea zborurilor cu un singur pilot într-o realitate sigură. De asemenea, Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene a colaborat cu constructorii de avioane pentru a determina modul în care ar funcționa zborurile cu un singur pilot și pentru a pregăti normele de supraveghere a acestora. EASA a declarat că astfel de servicii ar putea începe în 2027.

Planul nu este pe placul piloților iar pasagerii resping și aceștia ideea

Tony Lucas, un căpitan de Airbus SE A330 pentru Qantas Airways Ltd. și președinte al Asociației piloților australieni și internaționali, este îngrijorat de faptul că un pilot solitar ar putea fi copleșit de o situație de urgență înainte ca altcineva să aibă timp să ajungă în cabina de pilotaj pentru a ajuta.

"Oamenii care vor un singur pilot nu sunt cei care pilotează avioane cu reacție în fiecare zi", a spus Lucas. "Când lucrurile merg prost, tind să se deterioreze foarte repede".

Este ceea ce s-a întâmplat la bordul zborului Air France 447, care se îndrepta spre Paris de la Rio de Janeiro, la 1 iunie 2009. În timp ce avionul zbura la 10.670 de metri altitudine deasupra Oceanului Atlantic, iar căpitanul se odihnea în cabină, cei doi copiloți din cabina de pilotaj au început să primească citiri defectuoase ale vitezei, probabil de la tuburile detectoare înghețate din afara aeronavei. 

Până când căpitanul a ajuns în cabina de pilotaj, 90 de secunde mai târziu, avionul se afla într-o staționare aerodinamică din care nu și-a mai revenit niciodată. Mai puțin de trei minute mai târziu s-a prăbușit în apă ucigând toate cele 228 de persoane aflate la bord.

Schimbarea ar putea veni în curând 

Schimbările planificate aduc multe provocări. Încă nu este clar ce s-ar întâmpla dacă un pilot singur s-ar prăbuși sau ar începe să zboare neregulamentar. Automatizarea, tehnologia și asistența de la distanță de la sol ar trebui să înlocuiască cumva expertiza, siguranța și promptitudinea unui al doilea pilot.

Aviația se îndreaptă spre acest punct de zeci de ani. În anii 1950, cabinele de pilotaj ale avioanelor comerciale erau mai aglomerate, aici existând de obicei cu un căpitan, un prim ofițer sau copilot, un inginer de zbor, un navigator și un operator radio. Progresele tehnologice au făcut treptat ca ultimele trei poziții să devină redundante. 

"Eliminăm, potențial, ultima piesă de redundanță umană din cabina de pilotaj", a scris Janet Northcote, șefa departamentului de comunicare al EASA, într-un e-mail.

Una dintre condițiile pentru operațiunile cu un singur pilot este ca acestea să fie cel puțin la fel de sigure ca în cazul în care la comenzi se află două persoane, potrivit unei solicitări a UE către Organizația Aviației Civile Internaționale, organismul ONU pentru standarde de aviație.  

"Probabil că barierele psihologice sunt mai dificile decât cele tehnologice", a declarat Boeing Co. președintele pentru Asia de Sud-Est, Alexander Feldman, a declarat săptămâna trecută la un summit de afaceri organizat de Bloomberg la Bangkok. "Tehnologia este acolo pentru piloții singuri, este vorba de fapt despre locul în care autoritățile de reglementare și publicul larg se simt confortabil."

Un prim pas ar fi să se permită pilotarea solo atunci când aeronavele sunt în croazieră, de obicei o perioadă mai puțin aglomerată decât cea de decolare și aterizare. Acest lucru ar permite celuilalt pilot să se odihnească în cabină, în loc să rămână în cabina de pilotaj pentru a ajuta la pilotarea avionului.

Prin alternarea pauzelor în acest mod, un echipaj format din două persoane ar putea zbura pe rute mai lungi fără ajutorul - și cheltuiala - unui pilot suplimentar.

În cele din urmă, zborul ar putea fi complet automatizat, cu o supraveghere minimă din partea unui pilot aflat în cabina de pilotaj. Sistemul ar putea detecta dacă pilotul, indiferent de motiv, ar deveni incapabil și apoi ar putea ateriza singur pe un aeroport preselectat, potrivit EASA. Astfel de zboruri nu sunt probabile decât mult după 2030, a precizat aceasta.

Evaluarea necesității

Valoarea de a avea doi piloți în față a fost confirmată în mod faimos la 15 ianuarie 2009, când un avion US Airways a lovit un stol de gâște la scurt timp după decolare și a pierdut puterea la ambele motoare. Căpitanul, Chesley Sullenberger, și copilotul Jeffrey Skiles au reușit împreună să aterizeze avionul Airbus A320 pe râul Hudson. Nimeni nu a murit. Incidentul a devenit cunoscut sub numele de Miracolul de pe Hudson.

Până în prezent, nimic nu s-a dovedit mai sigur decât "un al doilea pilot odihnit, calificat și bine pregătit, prezent fizic în cabina de pilotaj", a declarat Federația Internațională a Asociațiilor de Piloți de Linie Aeriană (International Federation of Air Line Pilots' Associations) pentru OACI într-un document pentru adunarea sa de luna trecută.

"Pasagerii companiilor aeriene comerciale se așteaptă și merită în mod absolut să aibă doi piloți în cabina de pilotaj", a declarat Joe Leader, directorul executiv al Apex, o asociație de aviație cu sediul la New York care se concentrează pe experiențele pasagerilor.

Tranziția la operațiunile cu un singur pilot ar putea avea un impact asupra unor domenii precum formarea echipajului și cerințele medicale, precum și asupra sănătății mintale și satisfacției profesionale, a precizat Autoritatea Aviației Civile din Marea Britanie într-un e-mail.

Impactul zborului singur, chiar și pentru o perioadă de timp, necesită o "evaluare detaliată", a declarat autoritatea, una dintre autoritățile de reglementare care a contribuit la documentul european pentru adunarea OACI.

Consiliul internațional de coordonare a asociațiilor din industria aerospațială, care reprezintă producătorii de avioane din întreaga lume, solicită OACI să elaboreze o foaie de parcurs pentru zborurile cu un singur pilot la comenzi în perioadele care nu sunt critice.

Airbus a declarat într-un e-mail că evaluează modul în care avioanele sale ar putea fi pilotate de echipaje mai mici. Deocamdată, producătorul de avioane colaborează cu companiile aeriene și autoritățile de reglementare pentru a vedea dacă doi piloți ar putea înlocui în siguranță echipajele de trei persoane pe zborurile pe distanțe lungi.

Transportatorii analizează zborurile cu un singur pilot, inclusiv China Eastern Airlines Corp. care a suferit un accident fatal în martie. Un pilot de la compania aeriană cu sediul în Shanghai a fost coautor luna trecută al unei cercetări care a evaluat modul în care sarcinile de decolare și aterizare ar putea fi automatizate sau realizate cu ajutorul unei stații la sol. 

AESA a declarat că este conștientă de preocupările legate de zborul solo și că abordarea acestora face parte din proces.

"Aceste concepte nu vor fi puse în aplicare până când comunitatea aviatică nu se va simți confortabil că operațiunile vor fi cel puțin la fel de sigure ca în prezent", a declarat Northcote.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bursa de Valori București
Ministrul Marcel Boloș / FOTO: Facebook
Stație de transformare / Foto: Freepik
ArcelorMittal

ArcelorMittal amână investițiile verzi planificate în UE

Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...

Cu ochii pe mesaje / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Concedieri / sursa foto: Freepik.com / Drazen Zigic
Aragaz / FOTO: Unsplash

Ungaria caută noi surse de aprovizionare cu gaz natural

O strategie menită să asigure un echilibru între...

Om de afaceri / FOTO: Freepik

Companiile chineze se agață de dolarul american

Companiile chineze își păstrează dolarii,...

Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
SUA-China / FOTO: Freepik
Banca Naţională a României
Wall Street
Bună dimineața!
Tehnologie avansată / FOTO: Freepik

Suedezii propun asistentul virtual cu ”mii de fețe”

La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...

Centrala Iernut a Romgaz / Foto: Romgaz
Marcel Ciolacu

Guvernul prelungește plafonarea prețului la energie

Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...

Cu mâna întinsă / FOTO: Wikipedia

pixel