Marcel Ciolacu: Portul Constanţa, cel mai important hub de distribuţie a mărfurilor la Marea Neagră
"În cazul nefericit în care ați înregistrat o întârziere la plata facturilor de TV, internet sau telefonie vi s-au solicitat probabil de către operator și penalități de întârziere. De obicei acestea se învârt în jurul valorii de 0,5% din contravaloarea facturii pe fiecare zi de întârziere.
Clauze abuzive
Instanțele au stabilit însă în practica lor că o asemenea penalitate, deși prevăzută în contract și acceptată implicit de către consumator, este abuzivă și nu poate produce efecte, întrucât încalcă legislația protecției consumatorului, Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive.
Despăgubire mare
Prin aplicarea unei astfel de clauze, sumele datorate cu titlu de penalități de întârziere ar putea ajunge să depășească contravaloarea facturii, constituind o despăgubire nejustificat de mare pe care consumatorul trebuie să i-o plătească operatorului", a declarat Sima.
Chemarea în judecată a operatorului / Operatorul va achita cheltuielile pe care consumatorul le-a făcut cu procesul
"Dacă vă aflați într-o astfel de situație, un prim pas este înregistrarea unei reclamații către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și informarea operatorului despre aceasta. De multe ori operatorii renunță la penalități după o astfel de sesizare de teama amenzilor pe care ANPC le poate aplica. Dacă însă acest demers nu are succes, singura opțiune care vă mai rămâne este chemarea în judecată a operatorului. Deși sumele datorate cu titlu de penalități de întârziere sunt adesea mici și poate părea că nu justifică o acțiune în instanță și cheltuielile pe care aceasta le implică, trebuie să știți că beneficiați de o procedură simplificată și de scurtă durată, iar în eventualitatea foarte probabilă a unui succes, operatorul va achita cheltuielile pe care consumatorul le-a făcut cu procesul.
Acest lucru este valabil doar pentru televiziune, internet sau telefonie?
În teorie, un astfel de mecanism poate fi utilizat în orice relație contractuală pe care un consumator, deci o persoană fizică acționând în scop personal, o are cu un profesionist, însă cele mai multe litigii pe acest subiect apar în domeniul contractelor cu operatorilor de servicii de internet, telefonie sau televiziune.
O ultimă precizare: Legea nu specifică un prag peste care penalitatea de întârziere devine abuzivă, dar practica instanțelor ne arată că o despăgubire de 0,1% pe zi sau mai puțin este adesea considerată justă și deci valabilă, pe când una de 0,5% pe zi sau mai mult are caracter abuziv." a explicat avocatul.
Alexandru Sima este Senior Associate în cadrul Săvescu și Asociații, Baroul București, Specializat în Drept civil și Drept comercial.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Răspunsul Israelului la atacul...
Este concluzia unui studiu care...
În primele două luni ale...
Israelul a venit cu un răspuns...
Platforma a anunțat joi nu va...
Este vorba despre unul dintre cei mai mare dezvoltatori...
Economia regiunilor Orientului...
O nouă zi, o nouă evoluție a...
Grupaj de ştiri.
Germania, prin vocea...
Uniunea Europeană a identificat...
Orice reduceri de personal vor fi efectuate "cu simţul...
Acțiunile europene au crescut...
Taiwan Semiconductor...
BRD anunţă noi lucrări de mentenanţă a sistemelor...
Poşta Română transmite o serie...
Comisarul european Celine Gauer, responsabil în cadrul...
În vârstă de 31 și 29 de ani, Alexandre și Frédéric...