Daniela Șerban, președinte ARIR: Când ai 10 mii de acționari, comunicarea e mai dificilă și atunci intervenim noi
Autor: Oana Pavelescu
Data actualizării:
Data publicării:
Daniela Șerban / Foto: Facebook
Daniela Șerban / Foto: Facebook
EXCLUSIV
Daniela Șerban, președinte Asociația Română pentru Relația cu Investitorii (ARIR), a fost invitatul zilei la interviurile DC News/DC Business unde a răspuns la mai multe întrebări.

Cum poate sprijini instituția pe care o conduceți atât mediul de afaceri, cât și investitorii și piața de capital din România.

Daniela Șerban: ARIR a fost înființat în 2018 iar la început am avut doisprezece membri fondatori. Am inițiat acest proiect în ideea de a pune companiile listate pe Bursă împreună și de a le face mai bune în relația cu investitorii. Vorbim de Bursa de Valori București, sau de piața de capital, cea care oferă un instrument prin care economiile noastre, ca persoane fizice sau ale investitorilor persoane juridice, sunt puse în întâmpinarea companiilor care vor să-și finanțeze proiecte, expansiune, achiziții. Noi venim în sprijinul Bursei de Valori București și al pieței de capital, fiind o asociație în acest moment preponderent a companiilor listate la bursă, dar avem și membrii companiei interesate de listare sau cele care au emis obligațiuni sau alți parteneri ai pieței, iar scopul nostru este de a promova bunele practici în comunicarea cu investitorii.

În momentul în care o companie atrage bani de la bursă, imediat se trezește cu foarte mulți acționari care pot fi 50 sau pot fi 10.000, și atunci, acea companie, trebuie să se adapteze unei transparențe mai mari pentru a răspunde cerințelor tuturor acționarilor. Când sunt doar doi acționari, aceștia se pot întâlni oricând și discută despre afacere. Însă când acționariatul este format din 10.000, 30.000, 50 000 de oameni trebuie să asigur alte instrumente de comunicare”. 

Contează, așadar, bunele practici pe care noi le-am promovat și s-a văzut de-a lungul anilor o îmbunătățire a transparenței. De la doisprezece membri am ajuns la 40 de membri și dincolo de îmbunătățirea transparenței, ne-am implicat și în alte inițiative de simplificare a legislației sau chiar de educație financiară sau antreprenorială. E clar că avem deja o comunitate și pe piața mare a bursei, sunt peste 80 de companii listate, însă potențialul în România este unul mult mai mare, fiindcă e clar că putem să avem mult mai multe companii listate la bursă și mă bucur să discutăm acest aspect și astăzi aici”.

Când este momentul ca o anumită companie să se adreseze ARIR?

Daniela Șerban: ”Noi primim orice companie care este deschisă și vrea să aloce resurse pentru a ține pasul cu comunitatea ARIR. Este important să fie totuși o conexiune cu bursa de valori sau o intenție sau o dorință de a se lista la bursă. Cel mai adesea, o companie vine după listare pentru că are deja puse pe picioare în interior anumite structuri sau anumiți oameni care răspund direct de relația cu investitorii. Până la listare sunt tot aceiași acționari, adică o mână de oameni și nu este o problemă de comunicare între aceștia. Dar după listare, cel mai adesea vin companiile la noi, fie că vorbim de câteva luni de la listare, fie unele chiar mai târziu. 

Ne bucurăm să avem printre membri și Hidroelectrica, o companie de care se discută în perspectiva listării. Hidroelectrica este membru fondator și în pregătirea listării au acordat o atenție deosebită pregătirii acestei arii de comunicare cu investitorii. Însă suntem deschiși și comunicăm cu orice companie interesată să afle mai multe despre piața de capital sau despre ce presupune listarea la bursă, dacă vrea să cunoască companii deja listate și promovăm cât mai mult elita companiilor românești. Pentru că nu e ușor să ajungi la bursă și nu e ușor nici să rămâi printre printre companiile de top”.

Spuneți că oferiți inclusiv consultanță. Vă adresați în special antreprenorilor, oamenilor de afaceri, managerilor sau și persoanelor fizice care doresc să aibă o anumită educație financiară?

Daniela Șerban: Abordarea este spre companii. Într-adevăr, participăm și particip la discuții cu studenții sau la teme sau dezbateri pe teme de educație financiară, însă cred că rolul nostru principal, și în acest moment comunicăm preponderent cu antreprenori, companiile listate și discuțiile sunt unu la unu. Au fost și inițiative de evenimente, sunt și acestea reușite, însă nu există o singură măsură care să se potrivească tuturor. Depinde foarte mult de companie, de situația la zi a companiei și astfel e nevoie de o abordare personalizată. Însă, da, suntem, suntem deschiși și facem și acest lucru!.

Cum au evoluat portofoliul de membri și de parteneri ai ARIS în ultimii ani?

Daniela Șerban: ”Ca orice proiect la început este mai micuț, cu mai puține resurse. Cum spuneam, am început cu doisprezece membri, printre care fondatori a fost Bursa de Valori București, Transelectrica, Nuclearelectrica, Electromagnetica, Hidroelectrica dar am avut și companii private precum Teraplast cât și companii private și de stat, deoarece Bursa găzduiește în acest moment un număr semnificativ de companii, leaderi din diverse sectoare în ultimii ani numărul companiilor și sectoarele prezente la bursă diversificându-se. În urmă cu doi ani am avut trei listări pe piața principală, anul trecut într-adevăr a fost un an atipic pentru că războiul ne-a luat pe toți prin surprindere. A fost și un context de piață dificil. Poate anul trecut creșterea nu a fost atât de mare, însă vorbim totuși de o triplare a numărului de membri în primii trei ani de activitate. Membrii au venit în timp pentru că și organizația e important că a crescut organic. E un efort numai să discuți cu 40 de membri într-o lună, dar ne-am organizat pe priorități. Intermediem și ne axăm pe dialogul dintre companii și investitori, pentru că suntem în mijlocul acestui dialog important, să atragem mereu noi investitori și să rămânem ca și companie în atenția investitorilor. Discutăm cu instituțiile de reglementare, inclusiv Autoritatea de Supraveghere. De asemenea, premiem companiile listate, iar chiar luni, pe 30, anunțăm rezultatele. Vektor este un indicator pe care noi l-am lansat și îl calculăm în fiecare an, prin care notăm toate companiile listate de pe piața principală pentru comunicarea cu investitorii”.

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Bulgari a dezvăluit cel mai subțire ceas din lume VIDEO

Poate una dintre trăsăturile specifice sau ciudățeniile...

Ceasurile elvețiene iau cu asalt India

Producătorii de ceasuri elvețieni lansează un atac...

PANZANI dorește să intre la Bursa de Valori din Amsterdam

Fondul de investiții CVC a anunțat că vrea să se alăture...

Băncile europene cer să fie declarate sectoare strategice

Băncile europene fac un apel către Uniunea Europeană...

Cum pot fi lansate noi cazinouri în România?

În jocurile de noroc, concurența este un element...

Șeful Stellantis își apără salariul de 36,5 milioane de euro

”Ca un jucător de fotbal, există un contract”, a...

Incendiu de proporții la Bursa de la Copenhaga

Un incendiu care a devastat vechea clădire a bursei de...

China: Economia a depășit așteptările în primul trimestru

Sunt date statistice care își vor influența cu precădere...


pixel