Descoperiți în fața rușilor. Tratatul care împiedică NATO să ne protejeze

Autor: Adrian Ilie
Data publicării:
Rusia a început marţi o nouă serie de exerciţii de anvergură în Marea Neagră
Rusia a început marţi o nouă serie de exerciţii de anvergură în Marea Neagră
Pentru România, principala amenințare de securitate vine dinspre Marea Neagră, controlată categoric de flota rusă. Dacă teoretic, suntem protejați de agresiune prin apartenența la NATO, când vine vorba de Marea Neagră, România rămâne descoperită din cauza unui tratat din 1936, anume Convenția de la Montreux. Dacă inițial scopul Convenției era să restabilească dreptul Turciei de a controla strâmtorile Bosfor și Dardanele, acum prevederile acesteia asigură Rusia că Marea Neagră rămâne ”lac rusesc”.

Convenția a fost semnată pe 9 noiembrie 1936 de către statele riverane, la carfe s-au adăugat treptat mai toate puterile majore ale lumii. Semnatarii se asigurau astfel că Turcia nu va bloca navigația comercială în strâmtori, în schimbul controlului militar asupra acesteia. Inițial, URSS nu a fost mulțumită de prevederi și a încercat, în timpul lui Stalin, să o revizuiască. Pe termen lung însă, Convenția a asigurat dominația rusă asupra Mării Negre.

Textul prevede că nicio altă țară în afara statelor riverane nu poate menține un vas de război în Marea Neagră mai mult de 21 de zile, prevedere care practic blochează o prezență navală a NATO la Constanța pentru a contracara flota rusă. Până acum, vasele militare NATO au patrulat prin rotație, proces foarte costisitor și ineficient. 

Citește și: Rusia, misiune-fulger în Marea Neagră. Navele au ieșit din baze, NATO în alertă

Chiar și în pofida prezenței prin rotație a navelor NATO acestea nu sunt o amenințarea reală pentru Rusia întrucât Convenția prevede că navele militare care tranzitează strâmtorile nu pot naviga în grup mai mare de nouă vase, iar acestea nu pot avea, cumulat, mai mult de 15.000 de tone, astfel că fregatele NATO care ajung la Constanța nu sunt un rival de calibru pentru crucișătoarele sau portavioanele pe care rușii le au în Crimeea sau la Krasnodar.

În momentul de față, numărul navelor rusești din Marea Neagră este evaluat la 45.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bursa de la București / FOTO: Facebook
Prof. Mircea Coșea
Biroul unui judecător / Foto: Freepik
Hidroelectrica
Mircea Fechet / FOTO: Gov.ro
Miliardarul și invetitorul american Ray Dalio / FOTO: Wikipedia
Boeing
Eolian offshore / FOTO: Freepik

Energia eoliană offshore: Ce a rămas din gloria de altădată?

Carnajul bursier continuă pentru actorii din acest...

Platformă petrolieră / FOTO: Freepik
Sebastian Burduja / Foto: gov.ro
Casa de schimb valutar: Foto: Oana Pavelescu
Criză economică / Foto: Freepik

Norvegia pierde o avere: Zeci de miliarde au fost spulberate

Fondul suveran al Norvegiei, afectat de declinul pieței...

Donald Trump vorbește la telefon
Panouri fotovoltaice /FOTO: Pagina de Facebook a AFM
Unifarm / Foto: Agerpres
Camioane/ Foto: Freepik

RO e-Transport, frânat de Guvern care amână sancțiunile

Guvernul amână sancțiunile pentru e-Transport până la...

Lucrător la spații verzi / Foto: Freepik
Mașini / Foto: Freepik
La bancă
Familie / Foto: Freepik
Cristian Popa, BNR
Steagul Bulgariei
Donald Trump și Elon Musk
Donald Trump / Foto: Flickr
Bani / Foto: DCBusiness
Comisarul european pentru Buget, luptă antifraudă şi administraţie publică, Piotr Serafin
Bună dimineața! / FOTO: Freepik
Grafic bursă / FOTO: Freepik

Rulaj de aproape 13,67 milioane de euro la BVB

Bursa de Valori Bucureşti (BVB) a încheiat sesiunea de...


pixel