Din 15 mai, petrolul rusesc nu va mai ajunge pe piețele occidentale

Autor: Georgel Simionică
Data actualizării:
Data publicării:
O tara UE vrea scutire
O tara UE vrea scutire
Marile firme de trading intenţionează să îşi reducă achiziţiile de ţiţei şi combustibili de la companiile petroliere controlate de statul rus, începând din 15 mai, pentru a nu încălca sancţiunile impuse Rusiei de Uniunea Europeană, au declarat pentru Reuters mai multe surse din apropierea acestui dosar.

Deocamdată, UE nu a impus un embargou asupra importurilor de petrol din Rusia pentru că unele state, precum Germania, sunt puternic dependente de petrolul rusesc. Cu toate acestea, companiile de trading au decis să îşi reducă achiziţiile de la grupul energetic rus Rosneft în încercarea de a se conforma cu terminologia din actualele sancţiuni introduse de UE şi care sunt destinate să limiteze accesul Rusiei la sistemul financiar internaţional, susţin sursele.

Termenii din sancţiunile UE oferă o excepţie pentru achiziţiile de petrol de la Rosneft sau Gazpromneft, care sunt considerate "strict necesare" pentru a asigura securitatea energetică a Europei.

Potrivit surselor, traderii încearcă să înţeleagă care este sensul expresiei "strict necesare". Ar putea viza o rafinărie de petrol care primeşte ţiţei din Rusia printr-un oleoduct captiv dar ar putea să nu acopere şi achiziţionarea şi vânzarea de petrol rusesc prin intermediari. În consecinţă, traderii de petrol au decis să îşi reducă achiziţiile pentru a se asigura că respectă sancţiunile începând cu 15 mai, când intră în vigoare cele mai recente restricţii ale UE.

PETROM nu mai cumpără ţiţei din Rusia

Firma Trafigura, un important cumpărător de petrol rusesc, a declarat pentru Reuters că "va respecta în totalitate sancţiunile în vigoare. Ne aşteptăm ca volumele tranzacţiilor noastre să se reducă şi mai mult începând din 15 mai".

Vitoal, un alt mare cumpărător, nu a dorit să comenteze cu privire la termenul limită de 15 mai, dar anterior a spus că volumul tranzacţiilor cu petrol rusesc "se vor diminua semnificativ în al doilea trimestru pe măsură ce expiră actualele obligaţii contractuale", urmând că înceteze să mai facă tranzacţii cu petrol rusesc la finele lui 2022.

Războiul din Ucraina şi sancţiunile internaţionale impuse Rusiei au determinat deja mai mulţi cumpărători occidentali de ţiţei rusesc, cum este Shell de exemplu, să înceteze să mai facă achiziţii pe piaţa spot.

Companiile de rafinare din Europa sunt din ce în ce mai reticente la ideea de a procesa ţiţei din Rusia. Asta a perturbat exporturile Rusiei, chiar dacă achiziţiile făcute de India şi Turcia au compensat o parte din pierderi. În plus, vânzările către China continuă neîntrerupte.

Traderii de energie riscă amenzi şi prejudicii de imagine de pe urma sancţiunilor occidentale. În plus, lipsa unui embargou clar complică încheierea contractelor existente.

"Toate companiile discută cu avocaţii lor cu privire la ceea ce pot face", a declarat o sursă de la o mare firmă de trading. "Este neclar ce va însemna asta pentru întregul lanţ de aprovizionare, pentru transportatori şi companiile de asigurări. Acolo unde sunt incertitudini, companiile vor face un pas înapoi. Livrările de petrol rusesc vor fi reduse semnificativ în viitor", a adăugat sursa.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Horațiu Potra / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
O persoană completează un formular / Foto: Freepik
Plan cadastral / Foto: Freepik
Napolact
Bogdan Chiritoiu / Foto: Oana Pavelescu
Fusion for Energy (F4E) și centru de cercetare CERN au semnat un acord strategic
Alexandru Nazare
Despădurire / Foto: Freepik
Inflația golește buzunarele românilor / Ilustrație DCBusiness
Dealerii Dacia vor promova noul logo al mărcii de la începutul anului viitor, iar primele mașini care vor primi noua emblemă vor apărea pe străzi din a doua jumătate a anului 2022. 
Bursa de Valori București
Inflatie. Foto: Pexels.com
Documente. Freepik.com
Plata POS. Freepik.com
Unul dintre sediile băncii Unicredit / FOTO: Unsplash

UniCredit, blocată la Roma dar în plin avânt financiar

Grupul bancar UniCredit nu va mai încerca să încheie...

Raiffeisen / Foto: Salech Hcelas

Două bănci occidentale fac profituri record în Rusia

După declanșarea invaziei rusești în Ucraina, statele...

Nimic nu stimulează optimismul investitorilor
Internet. Freepik.com

Rusia anunţă că îşi face propriul Starlink, pe modelul lui Elon Musk

Rusia anunţă că va avea propria reţea de internet prin...

Dmitri Peskov, umbra președintelui rus
BMW electric
TikTok. Freepik.com
Robert Redford

Ce avere a lăsat în urmă Robert Redford după moartea sa

Robert Redford, actorul și regizorul american care a...

Benzinarie / Foto: Freepik
Ilie Bolojan / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos

Bolojan, mesaj de ultimă oră despre tăieri și cheltuieli

Premierul Ilie Bolojan a exclus o nouă creștere a TVA și...

NUntă / Foto: Freepik

Șeful ANAF, precizări despre taxarea darului de nuntă

Șeful ANAF a venit cu precizări după ce în spațiul...

Bani
Labubu

pixel