Egiptenii așteaptă ca navele să revină pe Canalul de Suez

Autor: Simona Haiduc
Data actualizării:
Data publicării:
Canalul de Suez / FOTO: Wikipedia
Canalul de Suez / FOTO: Wikipedia
Traficul pe această cale maritimă egipteană a cunoscut o ușoară creștere în luna martie, pusă pe seama încetării atacurilor lansate de rebelii Houthi asupra navelor comerciale din Marea Roșie, atacuri care au încetat din decembrie. Egiptul speră acum într-o relansare mai accentuată a traficului prin canal.

Egiptul mizează pe efectul de antrenare generat de rarele nave comerciale care au reluat drumul prin Canalul Suez. Aproximativ 264 de vase, inițial îndreptate spre Capul Bunei Speranțe, și-au schimbat itinerariul către Marea Roșie începând cu începutul lunii februarie, a declarat miercuri Ossama Rabie, președintele Autorității Canalului Suez, în cadrul unei ceremonii desfășurate la sediul instituției din Ismailia. De la sfârșitul anului 2023, armatorii au evitat în mare parte să treacă prin canal, descurajați de atacurile lansate de rebelii Houthi din Yemen.

Ultimul atac oficial al unei nave comerciale în Marea Roșie, atribuit rebelilor yemeniți, a avut loc în decembrie. Înainte de acest moment, au fost înregistrate peste 200 de lovituri, soldate cu o zece victime și pagube materiale, începând din octombrie 2023. Potrivit miliției yemenite, țintele erau nave afiliate Israelului sau aliaților săi, ca gest de solidaritate cu Fâșia Gaza. Atacurile au fost reluate după o pauză de două luni, până la 19 martie, dar vizează acum în principal ținte militare sau teritorii israeliene.

Tendință nouă?

Cairo speră, așadar, la o îmbunătățire a situației. Redirecționările de nave către Suez au dus la o ușoară creștere a traficului prin canal: +2% în martie față de ianuarie și o creștere de aproape 9% a veniturilor, conform autorităților egiptene, care însă nu au oferit cifre absolute.

Site-ul specializat Lloyd’s List, care deține propriile date, confirmă acest fenomen. Un asemenea nivel de trafic nu a mai fost observat din august 2024, menționează publicația. Totuși, este nevoie de mai mult timp pentru a determina dacă este vorba despre o anomalie sau despre o nouă tendință.

Ossama Rabie încearcă să calmeze temerile: „Canalul este din nou sigur și sunt surprins că firmele maritime internaționale nu s-au întors deja”, comentează amiralul în vârstă de 70 de ani, fost șef al Statului Major al Marinei.„Companiile încă se tem și așteaptă să vadă cum decurge revenirea pentru alții.”

Prăbușirea veniturilor

Traficul prin canal, prin care tranzitează în mod normal peste 10% din comerțul mondial, rămâne mult sub nivelul observat înaintea conflictului. În 2023 – un an record, în ciuda izbucnirii războiului din Orientul Apropiat – mai mult de 70 de nave traversau zilnic canalul, față de doar 30 în prezent.

Veniturile generate de această arteră maritimă – a treia cea mai importantă sursă de valută a Egiptului – s-au prăbușit cu 61% în 2024 față de anul precedent, ajungând la 4 miliarde de dolari.

„Houthi spun că vizează navele în legătură cu situația din Gaza, dar acest lucru nu afectează cu adevărat ceea ce face Israelul; noi suntem primii afectați, împreună cu lanțurile de aprovizionare globale”, denunță Ossama Rabie.

Pe lângă costurile crescute, durata călătoriilor pentru cargourile și tancurile care evită Canalul Suez a crescut cu 45% și 28%, potrivit Băncii Mondiale. Totuși, volumul schimburilor internaționale a crescut, în ciuda scăderii comerțului maritim, conform unui raport al instituției din februarie, care sugerează că

„companiile s-au adaptat prin diversificarea lanțurilor de aprovizionare și prin utilizarea crescută a modurilor alternative de transport: aerian, feroviar sau rutier.”

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bursa de pe Wall Street / FOTO: Freepik
Declaratia 100
Foto:Freepik.com
Strângere de mână / FOTO: Freepik
Foto: Pexels.com
Notificare telefon

Eset, avertizare pentru cei care au cont pe Spotify

Conturile Spotify reprezintă active digitale valoroase...

Încărcare mașină electrică / sursa foto: Freepik.com
Papa Francisc

Papa Francisc a murit

A încetat din viaţă Papa Francisc.

Foto: Freepik.com
Kristalina Georgieva / Foto: FMI / Flickr

Scădere uşoară a numărului de firme dizolvate

Numărul firmelor dizolvate, în scădere cu 8,73% în...

Foto: Freepik.com
Sondă / FOTO: Freepik

Producţia de ţiţei a României scade, importurile cresc

Producţia de ţiţei a României a scăzut cu 7, 6% în...

Bursa de Valori de la București / FOTO: Facebook
Sol

Ucraina rămâne fără gaze. Rezervele sunt pe sfârşite

Ucraina ar putea avea nevoie să importe până la 6,3...

Razboiul comercial SUA-China / Foto: Freepik
Nissan / FOTO: Unsplash
Foto: Freepik.com
Boeing 737 Max / FOTO: Unsplash
Protest masiv în New York împotriva lui Donald Trump și Elon Musk
Vânzător stradal într-o localitate din California / Foto: Dave Parker / Flickr
Foto: Freepik.com
Foto: Freepik.com
Gândim alte planuri / FOTO: Freepik

Bancherii, obligați să-și pună mintea la contribuție

În noile condiții generate de războiul tarifelor,...

Bursa de la Tokyo / Foto: Dick Thomas Johnson / Flickr

Cine mai are încredere în dolar?

Indicele dolarului scade sub pragul de 100, în timp ce aliați tradiționali...

Mină de cupru

10 mega-mine care țin planeta în priză: cine dă cupru lumii?

Cererea globală de cupru explodează: investiții de peste...

Foto: Freepik.com

pixel