Negrescu: Solicit public autorităților să iasă cu un mesaj de calmare a piețelor
Analistul economic Adrian...
Pentru fanii popularului condiment, care are chiar și un brand național în Franța, muștarul de Dijon, pare o situație de neconceput. Dar chiar și în regiunea Dijon, muștarul lipsește din magazine. Iar prețul produsului a explodat. Disperarea este atât de mare, încât rețelele sociale au început să fie bombardate cu întrebări, sfaturi, păreri. Unii au găsit deja și înlocuitorul ideal: hreanul, o plantă mai puțin cunoscută în Franța, sau wasabi sau sosul Worcestershire. Dar, desigur, nimic nu se compară, pentru francezi, cu muștarul.
Condimentul, esențial pentru prepararea sosurilor vinegretă și a maionezei, lipsește chiar și din supermarketuri, iar în unele magazine nu se mai vinde la liber, ci raționalizat, pentru că unii cumpărători au tendința să facă stocuri.
Muștarul este adânc înrădăcinat nu numai în bucătăria franceză, ci și în cultura franceză (există o serie de expresii pornind de la cuvântul „muștar”), așa că o asemenea criză - care s-a simțit inclusiv la festinurile de Ziua Națională abia sărbătorită - este de natură să-i facă pe francezi să... le sară muștarul!
„Furtuna perfectă”
De ce se întâmplă acest lucru? Pare furtuna perfectă: schimbarea climei, combinată cu pandemia de covid și cu războiul din Ucraina, scrie The New York Times.
Recoltele slabe de semințe de muștar din Franța, dar și din întreaga lume au dus la o scădere bruscă a producției și la o creștere a prețurilor. Mulți producători au fost nevoiți să suspende producția acestui condimentul din cauza lipsei materiei prime.
În ultimii cinci ani, în întreaga lume s-au înregistrat recolte proaste de semințe de muștar. Planta este victima încălzirii climatice, dar în lanțul de fabricare a produsului au apărut și alte probleme: preţurile la vinul alb, la sticlă, la capacele pentru borcane şi la carton au explodat, astfel încât penuria şi inflaţia îi lovesc pe producătorii tradiţionali de muştar de Dijon. Renumitul produs francez a devenit acum, precum cipurile, un exemplu clasic pentru dificultăţile din lanțurile de aprovizionare la nivel mondial.
„Suntem într-o criză fără precedent în ultimii 25 de ani”, declara la sfârșitul anului trecut Christophe Planes, director de vânzări pentru Franţa la „Reine de Dijon”, al treilea producător francez de muştar, o filială a grupului german Develey.
Anul trecut, seceta a afectat puternic recolta în Canada, cel mai mare exportator mondial. Din cauza căldurii extreme, producția s-a prăbușit la 50.000 de tone, de la 135.000 de tone cu doi ani în urmă. Iar 80 la sută din producția canadiană mergea la export în Franța.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Analistul economic Adrian...
Invitat la interviurile DCNews,...
Călin Georgescu, câștigătorul...
Banca Națională a României a calculat valoarea leului...
Bursa de Valori Bucureşti a închis în scădere pe toţi...
Activele nete ale celor 247 de...
Bursa de la București nu a...
Orizontul pentru producătorii...
Compania a achiziționat...
În prima zi a săptămânii, investitorii au exprimat o...
Analistul economic Adrian...
Comerţul online ia amploare în Germania.
Sunt date publicate de...
Chiar dacă inflația în zona...
Grupaj de știri.
Performanțele variate ale...
Această tendință reflectă...
La capătul unor dezbateri...
Un concept surprinzător și...
Înainte de a se lansa în forță...