Germania ar putea îngropa proiectul avionului de luptă european

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Avionul american F-35 care încurcă unele socoteli
Avionul american F-35 care încurcă unele socoteli
Proiectul FACS (Future Air Combat System) este blocat de rivalitățile dintre Dassault și Airbus și de îndoielile privind participarea germană. Acest program, care se află în centrul cooperării europene în domeniul apărării, va vedea vreodată lumina zilei?

Va decola vreodată? Nimic nu este mai puțin sigur. Viitorul sistem de luptă aeriană (FACS) se află în impas. Blocat de rivalitățile dintre Dassault și Airbus și de "pas de deux" al Germaniei, acest program, prezentat ca un element-cheie al cooperării europene în domeniul apărării, este în plină degringoladă. 

Programul SCAF este un "sistem de sisteme" articulat în jurul aeronavei și al dronelor care îl însoțesc, toate conectate, prin intermediul unui "cloud de luptă", cu celelalte resurse militare implicate într-o operațiune. Lansat în 2017 de Franța și Germania, cărora li s-a alăturat Spania, proiectul este departe de a fi finalizat, în ciuda unui acord de finanțare interguvernamental semnat la 30 august. Acesta prevede 3,6 miliarde de euro pentru studii detaliate, cunoscute sub numele de "faza 1B", în vederea lansării construcției unui demonstrator de zbor în 2025, un fel de pre-prototip al viitorului avion. Dar de atunci, nimic.

Linii roșii

Dacă cele trei părți s-au pus de acord asupra celor șase "piloni" ai programului (motoare, senzori, drone etc.), nu există consens în privința ultimului element, cel mai important și anume avionul de luptă de nouă generație (NGF). Lucrurile sunt blocate între Dassault, contractorul principal al avionului, și partenerul său Airbus, care reprezintă interesele Germaniei și Spaniei. Atât de mult încât contractele care permit începerea fazei 1B nu au fost încă notificate.

"Sunt gata să semnez, aștept ca Airbus să semneze", a declarat șeful Dassault Aviation, Eric Trappier, punând presiune înaintea unui summit european programat pentru 10 și 11 martie la Versailles. El a declarat presei că Airbus a făcut ce trebuia și a reamintit de "liniile sale roșii": să aibă mijloacele necesare pentru a asigura managementul proiectului de care este responsabil.

"Problema este de cealaltă parte a Rinului

Pretinzând că se află "printre cele mai bune din lume, dacă nu chiar are unele hibe în ceea ce privește comenzile de zbor", Dassault nu intenționează să lase responsabilitatea în seama Airbus. "Dacă există o problemă, aceasta se află de cealaltă parte a Rinului", a spus Trappier.

La rândul său, președintele Airbus, Guillaume Faury, a recunoscut recent că "discuțiile au durat peste așteptări, dar este ceva obișnuit pentru acest tip de negocieri. "Încercăm să facem tot ce putem pentru (...) a găsi un acord și a merge mai departe", a adăugat el. Directorul general al Dassault Aviation nu ezită să agite spectrul unui eșec al programului: "În 2022, va trebui să luăm o decizie, nu putem să stăm și să așteptăm, la un moment dat spunem da sau spunem nu".

Citește și Fiara cu aripi. Avionul de luptă care nu a fost în nicio misiune

SCAF, care ar trebui să înlocuiască avionul de luptă francez Rafale și pe cel german și spaniol Eurofighter până în 2040, pare să fie "din ce în ce mai ipotetic", au avertizat parlamentarii francezi într-un raport recent. În opinia lor, problema nu se reducă însă doar la Dassault și Airbus, pentru că mai sunt și nevoilor imediate ale Germaniei.

Berlinul trebuie să cumpere avioane americane F-18 sau F-35 pentru a-și continua misiunea în cadrul NATO, pentru bombele nucleare americane. De asemenea, au circulat zvonuri conform cărora Spania intenționează să se înscrie pentru F-35, punându-și în pericol participația financiară în Scaf. "Se vorbește tot mai mult că Luftwaffe ar opta pentru F-35 care, dacă ar fi achiziționat, ar elimina nevoia Germaniei de a avea un nou avion de luptă până în 2040", se tem eurodeputații Patricia Mirallès și Jean-Louis Thiérot în raportul lor.

"Vom vedea cu partenerul nostru numărul unu, Germania, dacă prima alegere pe care o va face va fi să semneze contractul SCAF sau să cumpere F-35", a observat Eric Trappier. El a declarat că este "convins că vor cumpăra F-35".

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bursa de Valori București
Ministrul Marcel Boloș / FOTO: Facebook
Lingouri de aur / FOTO: Freepik
Stație de transformare / Foto: Freepik
ArcelorMittal

ArcelorMittal amână investițiile verzi planificate în UE

Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...

Cu ochii pe mesaje / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Concedieri / sursa foto: Freepik.com / Drazen Zigic
Aragaz / FOTO: Unsplash

Ungaria caută noi surse de aprovizionare cu gaz natural

O strategie menită să asigure un echilibru între...

Om de afaceri / FOTO: Freepik

Companiile chineze se agață de dolarul american

Companiile chineze își păstrează dolarii,...

Sebastian Burduja. Foto: Crisan Andreescu
Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
SUA-China / FOTO: Freepik
Banca Naţională a României
Wall Street
Bună dimineața!
Tehnologie avansată / FOTO: Freepik

Suedezii propun asistentul virtual cu ”mii de fețe”

La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...

Centrala Iernut a Romgaz / Foto: Romgaz

pixel