GPS-urile navelor ”teleportează” vapoarele dintr-un ocean într-altul
Autor: Oana Pavelescu
Data actualizării:
Data publicării:
Totul se întâmplă în preajma Point Reyes, lângă San Francisco
Totul se întâmplă în preajma Point Reyes, lângă San Francisco
Din 2018, nouă nave mari din întreaga lume au suferit aceleași avarii ciudate ale sistemelor lor de poziționare și toate acestea  au fost raportate la Cape Point Reyes, la nord de San Francisco. Experții suspectează o nouă formă de atac cibernetic, care vizează geolocalizarea.

Sâmbătă, 28 martie 2020, sistemul automat de identificare a remorcherului Ting Yuk a emis brusc un mesaj aberant. În timp ce nava funcționa în portul Hong Kong, acesta își semnalizează poziția ... la vest de Golful San Francisco, spre Cape Point Reyes. În mod ciudat, semnalul descrie o traiectorie ovală hiper-regulată parcursă cu o viteză constantă de exact 20 de noduri - comportament aproape supranatural pentru o navă.

Acesta nu este un caz izolat: aceeași poveste s-a întâmplat la 11 iunie 2019 cu nava de marfă sub pavilion rusesc Berezovets din Marea Azov, pe 19 februarie 2019 remorcherul Beagle poziționat în largul coastei norvegiene sau pe 11 noiembrie 2018 la feribotul Djibloho care opera în Golful Guineei, notează Global Fishing Watch.

În ultimii doi ani, nouă ambarcațiuni au suferit același tip de anomalie. De fiecare dată același scenariu: orice navă, situată undeva în lume, se află practic teleportată la Point Reyes, făcând cercuri în apă timp de câteva ore, câteva zile, până la două chiar săptămâni. Și nimeni nu știe de ce.

Una dintre cele mai frumoase plaje din lume, distrusă de un petrolier VIDEO

Sistemul de navigație piratat?

O furtună solară poate interfera cu semnalele radio sau cele transmise prin satelit, dar efectele sale apar la scară largă și în moduri nesubtile. Ambarcațiunile experimentează uneori o defecțiune hardware al sistemului lor de identificare automată (AIS), afișând o poziție decalată față de localizarea lor reală ... Cu excepția faptului că această ipoteza nu se aplică în această situație: aceeași anomalie a apărut și pe dispozitivele care provin de la cei trei furnizori globali de AIS (Orbcomm, Spire, ExactEarth).

O altă posibilitate: manipularea echipajului. "Se întâmplă ca navele de pescuit să-și reducă sistemul AIS atunci când se apropie de o zonă economică exclusivă sau își falsifică poziția", a declarat Jérôme Michelet, expert în guvernanță maritimă la Global Fishing Watch. Practica este foarte populară pe ambarcațiunile de pescuit chineze care operează în secret în largul coastei vest-africane. 

Urmărire cu focuri de armă pe Marea Neagră. Filmul acțiunii Poliției de Frontieră VIDEO

„Aceste semnale ciudate sunt probabil rezultatul unei piraterii în sistemul GPS”, spune Todd Humphreys, cercetător în geolocalizare la Universitatea din Texas. De fapt, semnalul slab emis de sateliții GPS americani poate fi ușor bruiat și blocat. Este, de asemenea, posibil din punct de vedere tehnic să se trimită un semnal imitând pe cel al unui satelit GPS, astfel încât să ofere informații false de localizare receptorilor dintr-o anumită regiune - piraterie cibernetică practicată lejer de către autoritățile ruse. "Această tehnică urmărește în special protejarea instalațiilor împotriva atacurilor de drone, indică Bjorn Bergman, analist al ONG-ului SkyTruth. Dar ar putea fi folosită și pentru a duce la coliziuni sau pentru a deturna o ambarcațiune". „Astăzi, hardware-ul și software-ul necesare pentru această falsificare a semnalului sunt pot fi procurate cu ușurință”, avertizează Todd Humphreys.

Semnalul GPS manipulat în apropierea zonelor petroliere

Anomalia Point Reyes ar putea fi într-adevăr o nouă formă de atac cibernetic. Evenimentul seamănă cu un incident care a avut loc anul trecut la Shanghai dar și cu în jur de zece zone de-a lungul coastei chineze, unde semnalele de poziționare a navei - printre altele - au început brusc să facă cercuri. „Am constatat că aceste manipulări ale semnalului GPS au fost efectuate în principal în apropierea terminalelor petroliere”, spune Bjorn Bergman; autoritățile chineze ar putea încerca să ascundă astfel importurile de petrol iranian.

În timpul ”teleportării” lor în California, unele nave operau în apropierea instalațiilor petroliere sau a zonelor care avuseseră deja incidente GPS. De ce au fost vizate aceste ambarcațiuni? De ce Cape Point Reyes în special? Ce au vrut să ascundă posibilii autori ai acestui atac? Este doar un test înainte de un mare război GPS? Toate aceste întrebări nu au încă un răspuns, misterul rămânând nerezolvat.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Cumpărături în weekend. Important este ce spune românul

Ce scandal, câteva discuții, dezbateri, câtă zarvă și...

Țările de Jos au deschis prima linie de testare Hyperloop

O nouă eră a călătoriilor începe în Europa odată cu...

Smart Band 8 Pro, un ceas conectat foarte lăudat

Smart Band 8 Pro este unul dintre cele mai competitive...

China, campioană a energiilor regenerabile

Anul 2023 a stabilit un nou record în privința...

Valoarea Bitcoin revine la pragul de peste 70.000 dolari

Această veste vine după ce, la începutul acestei luni,...

Modificări privind plata suplimentelor pentru energie

Un nou proiect de lege înregistrat recent la Senat aduce...

S-a aprobat prelungirea plafonării tarifelor RCA

Guvernul a aprobat actul normativ prin care se...

Creştere a ratei şomajului la nivel naţional

Rata şomajului înregistrată în evidenţele ANOFM în luna...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel