”În 10 ani riscăm să pierdem industria auto”. Mircea Coșea: Este necesară o analiză serioasă din partea statului

Autor: Oana Pavelescu
Data actualizării:
Data publicării:
Uzinele Dacia
Uzinele Dacia
EXCLUSIV
Zilele trecute, INS a publicat datele legate de evoluția PIB-ului din primul trimestru al anului 2023.

Veștile nu sunt bune, în condițiile în care creșterea este una extrem de mică față de aceeași perioadă a anului trecut.

Uitându-ne să vedem din ce este constituit acum PIB-ul observăm că aportul industriei în general este mai mic decât anul trecut cu 2,2% ajungând de la 25,8% cât era în trim. I al anului 2022, la 23.6% cât este anul acesta.

O mare parte din contribuția industriei a fost adusă de-a lungul anilor de industria auto, industrie care nu mai pare să fie pe val așa cum a fost înainte de pandemie și de criza produsă de războiul de la est.

Pentru a ne lămuri de ce industria auto și-a pierdut din avânt am cerut profesorului Mircea Coșea să ne explice ce a condus la acest fenomen.

Analistul a afirmat că unul din motive este că ”nu mai avem comerț și în primul rând pentru că noi suntem într-o situație care nu a fost discutată. Spre exemplu, care a fost argumentul pentru care Ford a trecut la turci? Turcia nu este un mare producător auto și nici un actor important pe această piață. Deodată Otokar a preluat Craiova și noi am fost decuplați de marele nostru partener, care era Ford american prin filiala germană”, a subliniat Mircea Coșea.

Profesorul de economie a mai arătat că: ”În al doilea rând, este problema trecerii industriei auto pe altă cale de dezvoltare pe care noi nu o avem. Industria din România a trăit foarte bine prin comenzile primite de la industria auto din țările occidentale. Noi suntem cel mai mare subcontractori de piese de schimb, subansamble pentru industria auto din Franța, Germania, Italia și așa mai departe. În țările care sunt mari producătoare, ori ele și-au schimbat orientarea spre auto electric. Deci e o schimbare tehnologică masivă și extrem de importantă. Noi nu ne dăm seama de miliardele care se investesc. Spre exemplu, conform programului Macron, în Franța, pentru modernizarea industriei auto. Noi am rămas în stadiul în care suntem și nu numai că avem comenzi mai puține, dar și riscăm să ieșim din joc. Explicația fiind că pe măsură ce crește ponderea automobilelor hibride sau electrice, cu atât comenzile pe automobil clasic pe care le avem noi scad, mai ales că nu știm exact ce se va întâmpla. Se vorbește despre o schimbare de proprietate.Temă despre care se vorbește în presa auto din Germania care relatează despre interesul foarte serios al chinezilor de a intra și ei în industria auto română cu anumită participație. Ori dacă intră, nu intră ca să dezvolte ci sa să elimine concurența, că trebuie să-și exporte mărfurile lor”, a explicat analistul.

În concluzie, profesorul Mircea Coșea a atras atenția că: ”Probabil că situația industriei auto în România ar trebui să beneficieze de o analiză foarte serioasă și o reorientare care să ducă la începerea de către statul român a unor negocieri cu marii noștri parteneri Renault-Nissan și Otokar la Craiova, pentru orientarea viitorului acestei industrii. Este clar că în zece ani de zile riscăm să reducem foarte mult ponderea producției auto în România care pune în mișcare vreo 20.000 de locuri de muncă și vreo șase sau șapte mii de întreprinderi mici și mijlocii care au subcontracte”, a conchis expertul.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Modificarea PNRR

România are un PNRR revizuit. Veștile sunt bune

România își menține accesul la întreaga finanțare...

Ședință de guvern

Proiecte de lege importante pe masa de lucru a Guvernului

Guvernul României va analiza, în ședința programată...

Stâlpi de înaltă tensiune / Foto: Freepik

Cum a pierdut România 7.000 MW în zece ani

România are cel mai mare cost al energiei în raport cu...

Pista velo de pe Calea Victoriei din București / Foto: Oana Pavelescu
Atlas, noul browser lansat de OpenIA / Foto: DCBusiness
Banca de Investiții și Dezvoltare
Bloc din Ucraina / Foto: Cancelaria președintelui Volodimir Zelensky
Robert Fico
Stradă din România / Foto: Unsplash
Economie. Foto: Freepik.com
Curs valutar. Sursa: Freepik.com
Heineken
Hidroelectrica
Freepik.com
foto: Freepik.com
Bani
Uniunea Europeana
Pexels.com
Bani. Foto: Freepik.com
Gabriel Biriș
A venit poștașul / FOTO: Pagina de Facebook a Poștei Române
Praid / Foto: Alex Nicodim / Inquam Photos
Alexandru Nazare / Foto: gov.ro
Aur și argint
O femeie alimentează mașina la o benzinărie / Foto: Freepik
Pe peron
Diamantul bicolor / Foto: GIA

pixel