În ciuda tuturor scumpirilor şi a temerilor privind criza, oamenii își cheltuie banii pe lucruri neesențiale

Autor: Vlad Roibu
Data publicării:
Cumparaturi online. Foto: Pexels.com
Cumparaturi online. Foto: Pexels.com
În ciuda creșterii prețurilor la produsele alimentare, la nivel global, oamenii se pregătesc să cheltuiască și mai mulți bani pentru relaxare, renovări, călătorii sau alte scopuri, după cum arată analizele din domeniul economiei.

Aproape jumătate (46%) dintre consumatorii din întreaga lume cred că preţurile alimentelor vor continua să crească, însă, deşi le va fi afectat bugetul, mulţi vor să aloce sume mai mari în acest an pentru călătorii şi bunuri neesenţiale, potrivit sondajului PwC Global Consumer Insights Pulse Survey 2023, din luna iunie.

Procentul celor care cred că alimentele se vor scumpi în continuare este mai mare faţă de ediţia precedentă, din februarie, când a fost de 42%, conform unui comunicat al PwC remis, miercuri, Agerpres.

Cu o treime mai mult, față de anii anteriori, 36% din oamenii tind să își cheltuiască banii pe îmbrăcăminte şi produse de sănătate, frumuseţe, comparativ cu 28% şi 27%, în ultimele două sondaje.

"Consumatorii sunt pesimişti în privinţa evoluţiei preţurilor în următoarele şase luni, anticipând o continuare a scumpirilor, dar acum, comparativ cu sondajele anterioare când îşi exprimau intenţia de a economisi, îşi propun să aloce sume mai mari pentru alte cheltuieli, cum ar fi renovarea locuinţei şi călătorii. O tendinţă similară este observată şi în România, unde comerţul continuă să fie pe plus, de peste 5% în volum, în ciuda inflaţiei aflată încă la un nivel ridicat, de peste 10%, potrivit datelor publicate de INS în mai. Presiunea inflaţiei asupra veniturilor populaţiei este tot mai dificil de suportat şi, în acest context, guvernul României a stabilit ca prioritate pentru perioada următoare diminuarea preţurilor la anumite produse alimentare de bază, prin plafonarea adaosului comercial. Rămâne de văzut dacă această măsură va avea impactul scontat", a declarat Ruxandra Târlescu, partener şi leader pentru sectorul de Retail al PwC România.

În ceea ce privește renovarea locuinței numărul consumatorilor care vor să cheltuiască bani în acest scop  este mai mare cu 7%.

În acelaşi timp, mult mai mulţi consumatori, 44% (faţă de 30% în februarie) estimează creşterea cheltuielilor pentru călătorii, atât interne, cât şi internaţionale.

Oamenii vor produse sustenabile, arată sondajul

Raportul mai semnalează că opt din zece consumatori au spus că ar plăti cu până la 5% mai mult pentru bunul produs în mod sustenabil. Generaţia Millennials şi generaţia Z au fost cele mai dispuse să cheltuiască mai mult de dragul sustenabilităţii.

Întrebaţi cât de mult ar plăti peste preţul mediu pentru o varietate de bunuri, cum ar fi alimentele produse local de fermieri, produse fabricate cu o amprentă de carbon mai mică şi articolele făcute la comandă sau personalizate, mai mult de patru din zece consumatori ar plăti cu până la 10% în plus, unul din zece spune că ar plăti până la 30%, iar aproape 7% că ar plăti chiar mai mult.

În cadrul sondajului bianual Global Consumer Insights Survey au fost intervievaţi circa 9.000 de consumatori din 25 de state la nivel mondial.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bursa de la București /FOTO: Facebook BVB
Lucrător petrolier / FOTO: Freepik

Prețul petrolului crește după scăderea accentuată din ajun

Prețurile petrolului au crescut marți, revenindu-și după...

FMI
Foto: Freepik.com
Deficit
La taifas cu ChatGPT/FOTO: Freepik
Meta / sursa foto: Freepik.com

Ce este Edits, noua aplicație lansată de Meta

Aplicația este gratuită și oferă diferite funcții. 

Asigurări / FOTO: Freepik

Se formează un nou gigant european al asigurărilor

O schimbare majoră are loc în peisajul asigurărilor din...

Marco Rubio / FOTO: Wikipedia

Marco Rubio dă peste cap Departamentul de Stat al SUA

Șeful diplomației americane, Marco Rubio, a explicat în...

Scădere puternică /FOTO: Freepik
Boeing
Leul s-a înviorat
Siderurgie /FOTO: Freepik

Regatul Unit: British Steel renunță la planul de concedieri

Au fost salvate 2700 locuri de muncă. 

Taxe / FOTO: Freepik

Taxe vamale de 3000%? Nimic nu pare imposibil

Donald Trump vrea să relanseze industria fotovoltaică...

Cip / sursa foto: Freepik.com
Cu gândul la afaceri
Foto: AI Freepik.com
Curtea Constituțională a României
Aur și alte metale prețioase
Panouri solare / Foto: Freepik
Foto: BVB
Mână care ține cheile unei locuințe / Foto: Freepik

FNGCIMM: Start la Programul Noua Casă 2025

Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru...

Foto: Freepik.com
Foto ilustrativ: Freepik.com
Campusul Universității Harvard

Universitatea Harvard dă în judecată administrația Trump

Universitatea Harvard a declanșat un proces federal...

Inspectori ANAF
Fabrică de cip-uri
Date ROBOR și IRCC
Foto: Freepik.com
Ambulanță în New York / Foto:

pixel