România şi Ungaria, ţările cu cea mai mare inflaţie din UE
România şi Ungaria sunt ţările cu cea mai ridicată...
Dispariția accelerată a unei întrege ramuri industriale afectează chiar și sectorul vehiculelor utilitare, ceea ce arată cât de gravă este situația.
Ziarul economic Les Echos a publicat un bilanț catastrofal: în 2024, Franța a produs doar 1,34 milioane de vehicule, indiferent de caroserie. Ceea ce înseamnă o scădere de 11% față de 2023. Așa cum se menționează, este cel mai scăzut nivel din anii ’60, când automobilul cunoștea un adevărat boom în Franța și Europa.
Conform datelor prezentate, chiar și producția de furgonete a scăzut cu 11%, atingând un nivel similar cu cel din anii ’60. Speranțele de a reveni la valorile din 2019 s-au dovedit a fi iluzii! Suntem chiar sub nivelul din 2021, când industria era afectată de criza semiconductorilor și de marile perturbări logistice globale.
De fapt, producția este acum doar la câteva mii de unități peste nivelul din 2020, anul lockdown-urilor și opririi fabricilor.
Stellantis, principalul vinovat
Nu există un singur vinovat, dar această scădere este direct legată de dificultățile Stellantis și de reducerea producției acestui constructor italo-americano-francez. Potrivit Les Echos, producția franceză a Stellantis a scăzut cu 23%, ajungând la doar 565.000 de vehicule în 2024.
Această prăbușire are un impact semnificativ asupra PIB-ului Franței, deoarece întreaga industrie auto este afectată. Furnizorii de componente și echipamente sunt în alertă maximă, încercând să găsească soluții pentru a supraviețui. Din păcate, închiderile de ateliere și fabrici mici vor continua.
Franța continuă să piardă teren în Europa. În 2018, conform Auto-Infos, producția auto franceză reprezenta 12,1% din producția europeană. În 2024, a scăzut dramatic la doar 7,4%. Franța devine un "pitic" al industriei auto în Uniunea Europeană, fără ca producătorii săi naționali să poată redresa situația.
Renault și Toyota, mai reziliente
Creștere ușoară a producției Renault în Franța
Spre deosebire de Stellantis, Renault și-a crescut ușor producția în Franța (+2%), ajungând la 486.960 de unități, inclusiv vehicule utilitare. Totuși, această cifră rămâne limitată din cauza delocalizărilor efectuate în timpul mandatului lui Carlos Ghosn, care au condus la o producție realizată în mare parte în afara Franței. „Marea majoritate a mașinilor grupului sunt produse în Turcia (pentru Clio) sau în Spania (pentru cea mai mare parte a gamei termice Renault), în timp ce Dacia și-a construit succesul din România și Maroc.”
Transformarea industrială a Renault
Uzina de la Flins, care a încetat definitiv producția auto la începutul anului 2024, după fabricarea ultimelor 2.400 de unități ZOE, ilustrează această transformare industrială. În prezent, producția de autoturisme Renault în Franța este concentrată în centrul electric din nordul țării.
Uzina de la Douai, care s-a confruntat cu dificultăți în 2023 din cauza modelului Mégane E-Tech, și-a îmbunătățit situația odată cu creșterea producției pentru Scénic și R5. „Situația s-a ameliorat ușor anul trecut, cu aproape 89.930 de unități produse, cu aproximativ 40.000 mai mult, datorită introducerii modelelor Scénic și R5 pe liniile de asamblare.”
Simbol al dezindustrializării Franței
Anunțurile politice nu construiesc fabrici și nu creează locuri de muncă. Franța continuă să se dezindustrializeze lent, dar sigur. Industria manufacturieră reprezintă doar aproximativ 10% din PIB, iar producția auto (fără a include întregul ecosistem din jur) doar 0,3%.
Mai mult decât impactul economic, aceste schimbări afectează regiuni întregi, care pierd mii de locuri de muncă la fiecare închidere de fabrică. Pentru unii, aceasta este o consecință inevitabilă a globalizării, pentru alții, un vis în stilul lui Serge Tchuruk (fostul director Alcatel-Alsthom și un simbol al dezindustrializării). Acesta vorbea despre "companii fără fabrici", iar strategia sa a dus la restructurări majore și la închiderea multor unități de producție din Franța.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
România şi Ungaria sunt ţările cu cea mai ridicată...
Curs valutar BNR, 19 martie 2025.
Uniunea Europeană va înăspri...
Ordin al ministrului Muncii...
Acțiunile și monedele piețelor...
Randamentele obligațiunilor din...
La trei ani după o criză...
Condițiile economice dificile și cererea slabă continuă...
Jensen Huang, CEO Nvidia:...
Prețurile aurului au atins un...
Dacă Uniunea Europeană nu...
Cătălin Predoiu anunţă măsuri concrete pentru...
Exceptând perioada Covid-19,...
Principalul acționar al Haleon, Pfizer, va vinde...
Un contract de 100 milioane euro.
Contribuabilii care datorează...
Demersul vine la multe săptămâni după ce Trump a...
Negocierile recente dintre...
Profesorul de economie Mircea...
Bună dimineața! Cele mai importante știri ale...
Trump și Putin au încheiat o...
Bursa de la București a închis...