În Franța, producția auto s-a dus în cap: Este o catastrofă!

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Service auto / Foto: Freepik
Service auto / Foto: Freepik
Exceptând perioada Covid-19, producția auto franceză nu a mai fost niciodată la un nivel atât de scăzut din anii 1960.

Dispariția accelerată a unei întrege ramuri industriale afectează chiar și sectorul vehiculelor utilitare, ceea ce arată cât de gravă este situația.

Ziarul economic Les Echos a publicat un bilanț catastrofal: în 2024, Franța a produs doar 1,34 milioane de vehicule, indiferent de caroserie. Ceea ce înseamnă o scădere de 11% față de 2023. Așa cum se menționează, este cel mai scăzut nivel din anii ’60, când automobilul cunoștea un adevărat boom în Franța și Europa.

Conform datelor prezentate, chiar și producția de furgonete a scăzut cu 11%, atingând un nivel similar cu cel din anii ’60. Speranțele de a reveni la valorile din 2019 s-au dovedit a fi iluzii! Suntem chiar sub nivelul din 2021, când industria era afectată de criza semiconductorilor și de marile perturbări logistice globale.

De fapt, producția este acum doar la câteva mii de unități peste nivelul din 2020, anul lockdown-urilor și opririi fabricilor.

Stellantis, principalul vinovat

Nu există un singur vinovat, dar această scădere este direct legată de dificultățile Stellantis și de reducerea producției acestui constructor italo-americano-francez. Potrivit Les Echos, producția franceză a Stellantis a scăzut cu 23%, ajungând la doar 565.000 de vehicule în 2024.

Această prăbușire are un impact semnificativ asupra PIB-ului Franței, deoarece întreaga industrie auto este afectată. Furnizorii de componente și echipamente sunt în alertă maximă, încercând să găsească soluții pentru a supraviețui. Din păcate, închiderile de ateliere și fabrici mici vor continua.

Franța continuă să piardă teren în Europa. În 2018, conform Auto-Infos, producția auto franceză reprezenta 12,1% din producția europeană. În 2024, a scăzut dramatic la doar 7,4%. Franța devine un "pitic" al industriei auto în Uniunea Europeană, fără ca producătorii săi naționali să poată redresa situația.

Renault și Toyota, mai reziliente

Creștere ușoară a producției Renault în Franța
Spre deosebire de Stellantis, Renault și-a crescut ușor producția în Franța (+2%), ajungând la 486.960 de unități, inclusiv vehicule utilitare. Totuși, această cifră rămâne limitată din cauza delocalizărilor efectuate în timpul mandatului lui Carlos Ghosn, care au condus la o producție realizată în mare parte în afara Franței. „Marea majoritate a mașinilor grupului sunt produse în Turcia (pentru Clio) sau în Spania (pentru cea mai mare parte a gamei termice Renault), în timp ce Dacia și-a construit succesul din România și Maroc.”

Transformarea industrială a Renault

Uzina de la Flins, care a încetat definitiv producția auto la începutul anului 2024, după fabricarea ultimelor 2.400 de unități ZOE, ilustrează această transformare industrială. În prezent, producția de autoturisme Renault în Franța este concentrată în centrul electric din nordul țării.

Uzina de la Douai, care s-a confruntat cu dificultăți în 2023 din cauza modelului Mégane E-Tech, și-a îmbunătățit situația odată cu creșterea producției pentru Scénic și R5. „Situația s-a ameliorat ușor anul trecut, cu aproape 89.930 de unități produse, cu aproximativ 40.000 mai mult, datorită introducerii modelelor Scénic și R5 pe liniile de asamblare.”

Simbol al dezindustrializării Franței

Anunțurile politice nu construiesc fabrici și nu creează locuri de muncă. Franța continuă să se dezindustrializeze lent, dar sigur. Industria manufacturieră reprezintă doar aproximativ 10% din PIB, iar producția auto (fără a include întregul ecosistem din jur) doar 0,3%.

Mai mult decât impactul economic, aceste schimbări afectează regiuni întregi, care pierd mii de locuri de muncă la fiecare închidere de fabrică. Pentru unii, aceasta este o consecință inevitabilă a globalizării, pentru alții, un vis în stilul lui Serge Tchuruk (fostul director Alcatel-Alsthom și un simbol al dezindustrializării). Acesta vorbea despre "companii fără fabrici", iar strategia sa a dus la restructurări majore și la închiderea multor unități de producție din Franța.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Ilie Bolojan / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos

Bolojan, mesaj de ultimă oră despre tăieri și cheltuieli

Premierul Ilie Bolojan a exclus o nouă creștere a TVA și...

NUntă / Foto: Freepik

Șeful ANAF, precizări despre taxarea darului de nuntă

Șeful ANAF a venit cu precizări după ce în spațiul...

Benzinarie / Foto: Freepik
Robert Redford

Ce avere a lăsat în urmă Robert Redford după moartea sa

Robert Redford, actorul și regizorul american care a...

Labubu
Bursa / sursa foto: Pexels.com

Cea mai mare agenție de turism se listează pe BVB

Christian Tour, cea mai mare agenție de turism din...

CCR nu a stabilit încă o dată la care va discuta sesizarea

Decizia CCR care aruncă în aer reguli fiscale

Curtea Constituțională a României a emis Decizia nr....

Consiliul Consurenței / Foto: DCBusiness
Fermier într-un lan de floarea soarelui / Foto: Freepik
Dosare de pensii
Bogdan Cârpăveche, Director PwC România
BVB
UE - Rusia. Freepik.com
Klaus Iohannis / Foto: Președinția României
Numără dolari / FOTO: Freepik
Sediul Băncii Centrale Europene / Foto: BCE / Flickr
Aur vs Bitcoin / FOTO: Freepik
ANAF / Foto: Oana Pavelescu
Tichet pentru energie
Freepik.com
Generalul Alexus Grynkewich și șeful NATO, Mark Rutte
PLan cadastral / Foto: Freepik

Vești bune: unele acte cadastrale se obțin gratuit

ANCPI a modificat tarifele serviciilor cadastrale și...

Dolari și aur / Foto: Freepik
Coadă la benzină / Foto: X.com
WDS24 MARSS Interceptor MR

pixel