În Spania au fost comandate trenuri inutile. Milioane de euro, pierdute

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Sute de milioane de euro au fost aruncate, practic, pe fereastră
Sute de milioane de euro au fost aruncate, practic, pe fereastră
Și nu este vorba despre 4 sau cinci garnituri. Sunt câteva zeci. 

Un număr de 31 de trenuri, care urmau să fie livrate la sfârșitul anului 2023, s-au dovedit supradimensionate. Ce înseamnă asta? Că nu vor putea intra în tuneluri, destul de multe în regiunile Cantabria și Asturias.

”O, ce gălușcă!” Această replică memorabilă a lui François Pignon, interpretată de Jacques Villeret, în „Le Dîner de cons”, se potrivește perfect cu povestea trenurilor din Spania. 

Compania spaniolă a căilor ferate, Renfe, a recunoscut că a greșit. 31 dintre trenurile sale regionale, încă în construcție, nu vor putea trece prin tuneluri. De ce? Pentru că s-au dovedit prea înalte. O gafă uriașă cu un buget faraonic de 258 de milioane de euro! 

Iar pentru ca tabloul să fie complet și pentru a înțelege mai bine de ce greșeala făcută este atât de gravă, trebuie spus că respectivele trenuri au fost comandate special pentru două regiuni izolate: Asturias și Cantabria. Și unde există multe tuneluri. 

Cine este de vină? Greu de spus. Oricum, producătorul este compania CAF, care a actualizat, printre altele,  aspectul supradimensionat al trenurilor. Pe de altă parte este Adif, companie care răspunde de rețeaua feroviară spaniolă. Cine ar fi trebuit să sesizeze neconcordanța? Probabil ambele. 

Până una alta însă, Adif s-a grăbit să deschidă o anchetă, la fel ca și Renfe. Din capul locului trebuie spus că necazul ar porni, se pare, de la un document trimis de Adif. Și care, potrivit presei locale, include multe erori de măsurare. Date, cifre și alte elemente care nu au fost verificate de nimeni, luate ca atare și trecute în caietul de sarcini.

Președintele regiunii Cantabria cere sancțiuni

Este de presupus că vor exista tot felul de anchete, se vor căuta vinovați, unii vor da vina pe alții și așa mai departe. Dar cine va avea cel mai mult de suferit vor fi locuitorii din regiune. Pentru că, dacă au sperat că, în sfârșit, vor putea călători mai confortabil și mai rapid, visul lor s-a spulberat. 

Programată pentru sfârșitul anului 2023, livrarea trenurilor va trebui amânată cu cel puțin trei ani. "Aici, în Cantabria, trenurile regionale sunt dărăpănate. Sunt vechi, au în medie peste 30 de ani. Se strică regulat sau trebuie să circule încet. Este scandalos ceea ce se întâmplă”, a comentat Lost Luis, de 62 de ani, pentru care acest eșec este de neimaginat. ”Cum a fost posibil așa ceva?”, se tot întreabă el. Între timp, președintele regiunii Cantabria, Miguel Angel Revilla, a cerut sancțiuni.

Citește și Premieră mondială la Alstom: Prima locomotivă autonomă a trecut testul

Spre deosebire de metrourile automate, care funcționează de zeci de ani, trenurile se pot confrunta cu capriciile vremii și cu diverse obstacole (oameni, animale, pietre, crengi căzute pe șine etc.). Să le detectezi, să le recunoști, să decizi să încetinești sau să oprești trenul... pe scurt, să gestionezi incidentele: în asta constă dificultatea. "Am început să eliminăm principalele obstacole în calea creării unor sisteme feroviare complet autonome într-un mediu deschis", a explicat Jean-François Beaudoin.

Avantajele trenului autonom, care va fi urmărit cu o precizie de un metru de sateliți de navigație, cum ar fi GPS sau Galileo. "Automatizarea le permite operatorilor să facă mai mult și mai bine, îmbunătățind capacitatea de transport cu până la 30%. Acest lucru se realizează prin introducerea mai multor trenuri de călători sau de marfă pe aceeași linie", spune Jean-François Beaudouin. ... 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Contor gaze / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Alexandru Nazare
Panou fotovoltaic
Parc de baterii
S&P Global

S&P retrogradează Franța la A+ pe fondul riscurilor fiscale

S&P Global Ratings a tăiat, printr-o acțiune...

Blocul unde are loc incendiul
Militari / Foto: Ministerul Apărării din Germania
Semnare contract. Foto: Pexels.com
Gaze cu efect de seră / Foto: Freepik
Blocul din Rahova unde a avut explozia din cauza unei acumulări de gaze / Foto: Tudor Pană / Inquam Photos
Licitație ANAF pentru lucruri confiscate
Rafael Mariano Grossi, directorul general AIEA, la centrala nucleară de la Zaporojie / Foto: AIEA

AIEA: Reparații în desfășurare la centrala ocupată Zaporojie

Lucrările de reparație pentru reluarea alimentării cu...

ArcelorMittal
Banca Naționala a României
Electrovalvă montată pe o țeavă de gaze / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Companii din energie, amendate. Foto: Ron Lach - Pexels
Blocul din cartierul bucureștean Rahova, distru de o explozie provocată de o acumulare de gaze / Foto: Tudor Pană / Inquam Photos
Bani și aur
Rezultate pozitive pentru Euroins România
Adrian Nica, șeful ANAF
Contabili / Foto: Freepik

Aurul urcă, încrederea scade – explicația lui Mircea Coșea

Când piețele încep să nu mai aibă încredere în monede,...

Rovinietă
Vot în Parlamentul European
Freepik.com
Cseke Attila
Foto arhiva: Reuters
Flacără la aragaz / Foto: Freepik

Producţia de gaze a României scade, importurile explodează

Producția internă de gaze naturale a scăzut, iar...

ANAF / Foto: DCBusiness

Un nou trend ANAF: decizii de impunere cu sume estimate

Contribuabilii, în multe cazuri, întârzie cu depunerea...


pixel