Industria europeană slăbită de multiple șocuri. Tabloul este devastator
Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Se pare că europenii pierd viteză cam pe toate palierele
Se pare că europenii pierd viteză cam pe toate palierele
În prezent, nucleul industriei europene este concentrat în nordul și estul continentului, în timp ce în sudul este, în mare parte, dezindustrializat. Șocul energetic și legea americană de reducere a inflației accentuează gradul de deterioare a industriei europeană.

Pentru producătorii europeni, șocurile se multiplică. Iar fiecare dintre ele va avea repercusiuni pe termen lung. Industriașii se confruntă cu șocul energetic, ale cărui consecințe vor fi resimțite pe scară largă în cursul acestui an. Factura energetică a UE a crescut de peste două ori în 2022,  ajungând la 800 de miliarde de euro.

Având în vedere că prin legea americană de reducere a inflației (Inflation Reduction Act, IRA) producătorii de baterii și vehicule eletrice de peste Ocean primesc subvenții substanțiale, europenii au acumulat un handicap suplimentar.

Disparități semnificative 

În ultimii ani, forța productivă a multor țări europene a fost în scădere. Ponderea industriei prelucrătoare a avut tendință descrescătoare, ajungând de la 18% din PIB-ul UE în 2000, la doar 15% în 2021. Această medie ascunde disparități semnificative între statele membre.

În prezent, industria europeană este în mare parte concentrată în nordul Europei, în Germania, Austria, Finlanda și nordul Italiei, precum și în țările din Europa de Est, unde aproape 20% din avuție este încă produsă de industrie. În sudul continentului, inclusiv în Franța, ponderea industriei prelucrătoare în PIB a coborât la aproximativ 10-11%. În aceste condiții, discursurile care susțin că Bătrânul Continent va fi în curând reindustrializat prin relocalizare de activitățir nu par să  corespundă realității.

Șocul energetic

Industria europeană a fost deja slăbită de creșterea prețurilor la energie. Spre deosebire de șocurile petroliere, un șoc în sectorul gazelor și al energiei electrice se transmite lent în economia reală. Acest lucru se datorează faptului că majoritatea contractelor de energie pentru gospodării și întreprinderi se bazează pe prețuri stabilite pe mai multe luni sau pe tarife reglementate de stat.

Astfel, "în 2022, creșterea facturilor companiilor a fost limitată datorită intervențiilor guvernamentale și a transmiterii lente a prețurilor angro ale energiei către prețurile cu amănuntul", spun economiștii de la Allianz Trade. Având în vedere contractele renegociate și noile tarife, impactul va fi cel mai mare în acest an, chiar dacă prețurile au scăzut începând de la sfârșitul anului trecut. 

Mai multe șocuri

Economiștii de la Allianz Trade consideră că, în medie, prețurile facturilor companiilor germane vor crește în acest an cu 40% față de 2021, iar în Italia și Spania cu 90%. În timp ce industria europeană în ansamblul ei a rezistat până acum, unele sectoare au avut deja mult de suferit. "Există mai multe șocuri care acționează unul împotriva celuilalt, care au un impact semnificativ asupra diferitelor sectoare și care au ca rezultat un impact în cele din urmă neutru asupra industriei europene în medie", notează economiștii de la ING Bank.

În mod evident, în timp ce unele sectoare sunt în creștere (produse farmaceutice, bunuri de capital, mașini-unelte etc.), altele au de suferit, în special sectoarele electro-intensive. De exemplu, industria hârtiei a înregistrat anul trecut o scădere de 6% a producției în zona euro, iar metalele de bază au scăzut cu 7%. La rândul său, industria chimică s-a confruntat cu un declin de 14% a producției.

Ar fi o catastrofă

Desigur, "competitivitatea prețurilor este mult mai sensibilă la variațiile costului forței de muncă și ale cursului de schimb" decât la costul energiei, care nu reprezintă decât echivalentul a 1,5% din producția industrială în zona euro, potrivit economiștilor de la Allianz Trade. Dar IRA din SUA și subvențiile sale pentru producătorii de baterii complică și mai mult lucrurile.

După cum spune Zach Meyers, cercetător la Centrul pentru Reforme Europene, "UE este în prezent un exportator major de autovehicule, exportând aproximativ jumătate din producția sa totală și generând un excedent comercial anual de 79,5 miliarde de euro. Industria auto este, de asemenea, un angajator important în Europa. UE și-a pierdut deja poziția de lider în domeniul panourilor solare din cauza subvențiilor uriașe din partea Chinei și nu dorește să piardă o altă "industrie verde", cea a vehiculelor electrice. Un nou val de dezindustrializare ar fi catastrofal pentru Bătrânul Continent.

Citește și BCE a majorat dobânda de referință. Cum îi afectează pe români

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Date de ultimă oră privind cifra de afaceri din industrie

Informațiile vin de la Institutul Național de Statistică. 

Orezul va deveni mai scump, pe fondul fenomenelor meteo

Diferite probleme care țin, în mare parte, de fenomene...

Naf Naf a primit trei oferte de preluare

Trei oferte de preluare sunt pe masă pentru...

Firme care-i ajută pe angajați să demisioneze

Pentru câteva sute de euro, firmele informează...

Lucrările la magistrala de metrou M6 avansează - Video

Lucrările la Magistrala 6 de metrou, care va face...

Cursul BNR. Leul a scăzut față de euro, aurul s-a scumpit

Banca Națională a României a calculat valoarea leului...

România importă mai multe gaze ca anul trecut

România a început anul cu un import mai mare de gaze...

Economia Japoniei s-a contractat în primul trimestru

Economia Japoniei a scăzut în primul trimestru iar yenul...


pixel