Licitație pentru programul de modernizare a ANAF

Autor: Matei Ion
Data actualizării:
Data publicării:
ANAF / Foto: Oana Pavelescu
ANAF / Foto: Oana Pavelescu
Proiectul SAFTI de modernizare a ANAF, lansat recent în licitație publică, este absolut necesar pentru România și va crește veniturile colectate la buget către media europeană, au precizat marți specialiștii pe asistență fiscală și juridică ai EY România în cadrul unei întâlniri cu presa.

"De ani de zile ne chinuim în România cu povestea modernizării administrației fiscale. S-a întâmplat ce s-a întâmplat, un guvern acum ceva ani de zile a decis să renunțe la proiectul (de modernizare) cu Banca Mondială, iar acum suntem pe cont propriu ca să spunem așa, nu mai avem pe nimeni să ne ajute. (…) Unul dintre proiectele absolut necesare se numește SAFTI. Este vorba despre interconectarea mediului de afaceri, a companiilor, cu autoritățile fiscale. (…) Interconectarea se face pornind de la declarații de TVA sau chiar de la facturile emise de companii. Direct, autoritatea fiscală se interconectează cu ERP-ul companiei, sistemul de software al acesteia, fie la nivelul declarațiilor fie chiar de la nivelul facturilor emise, astfel încât să le aibă în timp real, situația facturilor emise, a TVA-ului de colectat și așa mai departe. Ar fi extraordinar de benefic acest lucru", spune Mihaela Mitroi, partener EY România și membru al echipei regionale EY pe activitatea de consultanță fiscală și juridică.

Proiectul SAFTI ar duce la creșterea colectării veniturilor la buget în condițiile în care România stă cel mai prost din UE în această privință, cu 26% venituri bugetare din PIB, ceea ce reduce posibilitatea de investiții a țării. O colectare la nivelul Bulgariei de circa 30% din PIB ar reduce deficitul la zero și în esență ar echilibra bugetul.

"Acest SAFTI, care are mai multe etape – prima etapă fiind cea de interconectare și a doua de analiză a datelor primite – este extraordinar de important pentru că poți să descoperi o serie de probleme care pot interveni în anumite industrii, o serie de fapte care ar putea să fie de tip penal, fraude și așa mai departe", spune Mitroi.

ANAF are nevoie de 2.700 de absolvenți de facultăți economice

Implicit, SAFTI ar simplifica inspecțiile și ar reduce evaziunea, în contextul în care deficitul de colectare din TVA declarat în țara noastră este de circa 36%, aproximativ 29 miliarde de lei.

"Inspecțiile fiscale se fac în mare parte pe hârtie. Autoritățile fiscale vin la sediul contribuabililor și cer dosare și apoi încep factură cu factură și se uită în jurnale și așa mai departe. În măsura în care am implementa SAFTI împreună cu alte instrumente de analiză s-ar putea reduce foarte mult durata inspecției, impactul asupra companiilor, iar autoritățile fiscale ar putea face diverse verificări automate", a adăugat și Costin Manta, senior manager asistență fiscală și juridică la EY România.

El a mai spus că degeaba se fac mii de inspecții pe an dacă de exemplu cererile de rambursări TVA trebuie aprobate după verificarea la locul firmei de către un inspector ANAF.

"În măsura în care aș avea o verificare automatizată, precum cea permisă de SAFTI, aș elibera practic foarte mult din timpul inspectorilor care s-ar putea ocupa de exemplu de cei care nu declară", spune Manta.

Totodată, cu SAFTI s-ar putea aplica auditul electronic care este prevăzut de mai mulți ani în codul de procedură fiscală.

Licitația pentru SAFTI a fost lansată recent în SEAP de către stat cu un program pilot ce trebuie realizat în maximum 10 săptămâni, iar programul ar trebui să fie funcțional în termen de 1 an de zile.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Rabla 2023. Foto: Pexels.com
CE oltenia
Foto: Freepik.com
Teambuilding. Freepik.com
O femeie își alimentează mașina electrică / Foto: Freepik
Horațiu Potra / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Foto: Pexels.com
O persoană completează un formular / Foto: Freepik
Plan cadastral / Foto: Freepik
Napolact
Bogdan Chiritoiu / Foto: Oana Pavelescu
Fusion for Energy (F4E) și centru de cercetare CERN au semnat un acord strategic
Alexandru Nazare
Despădurire / Foto: Freepik
Inflația golește buzunarele românilor / Ilustrație DCBusiness
Dealerii Dacia vor promova noul logo al mărcii de la începutul anului viitor, iar primele mașini care vor primi noua emblemă vor apărea pe străzi din a doua jumătate a anului 2022. 
Bursa de Valori București
Inflatie. Foto: Pexels.com
Documente. Freepik.com
Plata POS. Freepik.com
Unul dintre sediile băncii Unicredit / FOTO: Unsplash

UniCredit, blocată la Roma dar în plin avânt financiar

Grupul bancar UniCredit nu va mai încerca să încheie...

Raiffeisen / Foto: Salech Hcelas

Două bănci occidentale fac profituri record în Rusia

După declanșarea invaziei rusești în Ucraina, statele...

Nimic nu stimulează optimismul investitorilor
Internet. Freepik.com

Rusia anunţă că îşi face propriul Starlink, pe modelul lui Elon Musk

Rusia anunţă că va avea propria reţea de internet prin...

Dmitri Peskov, umbra președintelui rus
BMW electric

pixel