Munca la domiciliu, date explozive. La ce trebuie să fie atent angajatul

Autor: DCBusiness Team
Data actualizării:
Data publicării:
Munca la domiciliu este o varianta de lucru
Munca la domiciliu este o varianta de lucru
Munca la domiciliu este un lucru din ce în ce mai obișnuit în ultima vreme mai ales din cauza apariției internetului și a modului în care a evoluat tehnologia informației și telecomunicațiile, dar şi a legiferării acestui domeniu. România, însă este departe de a ajunge din urmă Europa la acest capitol.

Statisticile oficiale arată că, 2,8% dintre angajaţii din Uniunea Europeană, cu vârste cuprinse între 15 şi 74 de ani, lucrau mod obişnuit de acasă, cel mai ridicat procent fiind în Luxemburg (10%) iar cel mai scăzut în România (0,3%), Letonia (0,5%), Croaţia (0,8%), Cipru (0,6%) şi Lituania (0,9%). 

Deşi suntem în coada Europei la acest capitol, cu mai puţin de 20.000 de angajaţi care lucrează de acasă, datele oficiale indică faptul că, în România, numărul companiilor care oferă angajaţilor posibilitatea de a lucra remote este din ce în  ce mai mare şi a cunoscut o adevărată explozie în 2018, după ce conceptul de telemuncă sau muncă de la distanţă a fost legiferat

Un studiu recent arată că, aproximativ 6 din 10 români lucrează de acasă  cel puțin o dată pe săptămână, iar peste 80% din companii sunt de părere că un spațiu flexibil ar avea un impact direct în creșterea afacerii, maximizarea profitului și menținerea competitivității

Cum se desfășoară activitatea în aceste condiții

Angajatul care lucrează de acasă poate încheia un contract de muncă atât pe perioadă determinatâ cât și nederminată.

Angajatorul își poate controla angajații care lucrează la domiciliu dacă acest lucru este specificat ân contractul de muncă. Acest lucru trebuie detaliat cât mai clar în ce zile și între ce ore are dreptul să desfășoare controalele.

Salariatul care lucrează la domiciliu își va stabili singur programul de lucru. Angajatul care munceste de acasă are aceleași drepturi și obligații ca și oricare alt salariat, prevăzute în legea securității li sănătății în muncă.

Citește și Capcanele contractelor de muncă. Angajatul trebuie să știe asta

Angajatorul este obligat să asigure securitatea și sănătatea angajaților, inclusiv evaluarea riscurilor, instruirea și informarea, dotarea cu echipamente de munca si echipamente individuale de protectie, supravegherea sanatatii ș.a.m.d.

Plata salariilor pentru un angajat care lucrează de acasă se efectuează în limitele și la datele prevăzute contractului negociat.

Diferențe apar la întocmirea contractului de muncă și anume că trebuie specificat că angajatul lucrează de acasă. Mai trebuie specificate orele și zilele în care angajatorul va efectua controale cât și modul în care acesta se va desfășura.

Pentru angajații care produc diverse obiecte acasă, angajatorul este obligat să asigure transportul materiilor prime necesare în procesul de producție, la domiciliul salariatului dar și a produselor finite realizate.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Ilustrație: Oana Pavelescu
Freepik.com
Cu lista la cumpărături

TVA 11% sau 21%? Ghid complet al noilor cote de la 1 august

Cota redusă de TVA este păstrată doar pentru anumite...

Foto: Freepik.com
Colaj foto
Ilie Bolojan
Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor
Salina Praid
Grevă / sursa foto: Freepik.com / EyeEm
David Popovici și Daniel Dines, CEO UiPath
Camioane de marfă
Rovinieta
Tanczos Barna
Sediul Ministerului Finanțelor / Foto: Silviu Matei / Agerpres
Foto: Freepik.com
BNR: Indice ROBOR
Petrișor Peiu

Viktor Orban lansează programul "Prima casă" în Ungaria

Orban mizează pe „prima casă” în campania pentru 2026.

ANAF

pixel